Nor-Oles Startet 15.September.2009 Del på Facebook Startet 15.September.2009 Hei. Har en kalesje som har bjynnt å gå opp i sømmene og har ei rift på taket. Båten er 2001mod og jeg ser at det er en Jens Sagen kalesje, da er vel den orginale byttet ut...........så jeg vet ikkje alder. Er det vert å reparere kalesjen, eller må jeg bare kjøpe ny? Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Hei.Båten er 2001mod og jeg ser at det er en Jens Sagen kalesje, da er vel den orginale byttet ut...........så jeg vet ikkje alder. Kan vel være orginalkalesje fordi om det er Jens Sagen Spørs hvilken båt type det her er snakk om... Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 hørt om kalesjer som har vart i 25 år. men det får ikke jeg til, selv om jeg vasker, impregnerer og syr Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Kjøpte brukt 1986-modell båt i 2006. Selgeren sa at de ikke hadde byttet kalesje, men var ok pga. vedlikehold med div. reparasjoner, vasking og impregnering. Jeg konstaterte fort lekkasjer, problemer med glidelås osv. Lureri! Kalesjen ble fort kassert. M.a.o.: kaleste varer ikke 20 år selv med godt? vedlikehold. Min erfaring er 6-8 år. Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 6-8år er vel normalt, med godt vedlikehald kan dei sikkert vare litt lenger. Den første båten min var en 1977 mod Saga. Han som har denne båten i dag bruker fortsatt originalkalesja om vinteren. Den ser ikke serlig fin ut men er vel nokelunde tett. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Min kalesje er 14 år nå. Jeg sydde alle sømmer påny i år, pluss nye vinduer for tredje gang, og fikk beskjed av kalesjemakeren at nå holder den i seks år til, så får vi se da. Ble impregnert i år, etter sømmingen, har vært tett som en potte hele sesongen. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
is_620 Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 vil utvide litt med å dreie på spørsmålet. har Jens Sagen fra 1987 , altså 12 år. Har vært sydd over 1 gang. Hadde så smått begynt og tenke på ny. Tåler duken mer - skal jeg bare få satt i nye vinduer ? og forsette med den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Kommer an på...(surprise!?) Det er "holdet" i stoffet som avgjør om du kan sy/reparere uten at den sprekker opp et annet sted. Kombinasjonen sol (UV-lys), salt og fugleskit tærer sterkt. Ikke uten grunn at noen beskytter kalesjen med presenning. Fint om de som har hatt kalesjen lenge sier noe om hvordan / hvorfor, produsent og eksponering. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 har Jens Sagen fra 1987 , altså 12 år. Har vært sydd over 1 gang. Tja, det svaret fikk ikke jeg når jeg regna på det Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Min erfaring er 6-8 år. Med normalt godt stell bør en kalesje vare minst 10 år eller mer. Byttet kalesje på Nord Westen i 2008. Den gamle var fra 1997 og enda brukbar om enn ikke så fin. Ble stæsjet opp med nye vinduer og noen glidelåser. Brukes til høst / vinter kalesje. Sitér dette innlegget Link to post
dorge Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Sant det. Enkel matematikk. 2009-1987=12 hvis du jobber med budsjetter i stat og kommune da vel å merke... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.