Jump to content

Skjev kjøl på Albin Viggen


Nora

Recommended Posts

Vi ser på en båt (Albin Viggen) der tidligere eier sier at kjølen er skjev sideveis. Båten var slik da forrige eier kjøpte den og en båtbygger har gått god for at dette ikke er farlig. Den er seilt i fire år etter dette uten problemer. Er det noen som har erfaring med dette og kan gi noen tips om hva dette kan skyldes, og om det er farlig eller ikke?

Link to post
Share on other sites

Som regel er skjev kjøl resultat av grunnstøtning under krengeseilas.

 

Treffet blir da på siden av kjølen. Dette vil du kanskje finne spor av på motsatt side av den veien kjølen svinger til?

 

At kjølen er skjev er vel ikke farlig, i direkte betydning. Men det ville være en ide å sjekke innfestingen av kjølen. Er det sprekker? Finnes krakelleringer mellom skrog og bunnstokker?

 

Nå vet ikke jeg hvordan Viggen er i bunnen, men antar det er finnekjøl?

 

Let godt i bakkant av kjølinnfestingen innvendig samt særlig rundt kjølstokkene på den siden kjølen svinger mot.

 

Sitter alt godt, er tett og ikke har sprekker er det sannsynligvis ikke noe problem. I alle fall ikke farlig slik du spør om. Det kan være at selve kjølen har bøyd seg av et slikt slag uten å skade skrog og innfestning.

 

Har sett det før. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Skjeve kjøler trenger absolutt ikke å skyldes noen grunnstøting el.li. Mange serieproduserte båter har ikke festet kjølen 100% rett. Har forresten et par bilder av en tysk kvalitetsbåt som hadde gått på grunn hvor kjølen er montert helt "off center" ,også er det forsøkt jukset til etterpå for å se forholdsvis rett ut ved å legge på laminat på den ene siden.

Link to post
Share on other sites

Så lenge den er montert skjevt, er det ikke farlig, bare veldig irriterende. Båten vil seile forskjellig på styrbord og babords halser. Det er mulig å rette opp feilen selv, hvis du er litt mer enn alminnelig hendig. Mye arbeid, og du må ha en truck eller kran tilgjengelig.

 

Du kan se hvordan det kan gjøres på disse sidene til Wally Bryant.

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle fortelle at det ikke var en skjev kjøl likevel.

 

Vi tok båten på land og kikka på den. Det viste seg at kjølen ikke var skjev, slik vi trodde. Det er heller skroget som gir litt etter når båten kommer opp av vannet slik at kjølen svinger litt frem og tilbake. Vi kjøpte båten, ringte viggenklubben i Sverige og hadde besiktigelsesmann som sa at dette var ok. En kan støpe inni båten for å gjøre den stivere, men vi får se når vi går i gang med det prosjektet.

 

Takker for alle gode og raske tilbakemeldinger her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Hei Nora,

Kan trøste deg med at vi er flere viggeneiere her på forumet. Alle har vært igjennom en bratt læringskurve.

Du kommer til å kose deg stort i båten. Ikke minst siden du får plass i nesten alle gjestehavner siden den er så liten.

www.viggenklubben.com selger tekniske tips og den originale bruksanvisningen til viggen hvis det skulle være greit å ha.

Kanskje vi burde fått ordnet et viggentreff neste sommer hvis folk her skulle ha lyst til det.

En del unge folk i en gammel viggen på fjorden nå :)

Redigert av volcomstone (see edit history)

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hej Nora

 

Jeg har købt en Albin Viggen. fra 1975 nr: 981 - er meget glad for den.

 

Jeg har stor respekt for havet, og de krafter havet har....men når jeg sejler i min Albin Viggen er jeg helt rolig. Det er en fin båd.

 

Mange sejler hilsner

 

Grimriand - Albin Viggen 981

 

Søren

 

Danmark

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...