Per T Kålin Startet 15.September.2009 Del på Facebook Startet 15.September.2009 Jeg legger til en link til YoyTube av en cruisebåt som tydeligvis er ute på "hardt" cruise. Det kan ikke være mange gradene krenging som holder denne på "rett kjøl". Det ser jo ut som om det er en veldig ubalanse i skroget her i og med at båten hele tiden slår til styrbord på tross av at den ligger omtrent midt i mot sjø og vind. Hva er din kommentar på denne filmen.. Per Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Ser for meg ut som den ikke har framdrift! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
blacki Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 (redigert) Min kommentar er at dem som reiser på cruse her sikkert ikke er å finne på cruse igjen med det første... Redigert 15.September.2009 av blacki (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Glad jeg ikke er ombord på den båten =P Det så sykt ut! Var ikke langt ifra noen ganger der at den hadde tippet. Så ut som om det var greit uvær også. Sitér dette innlegget Link to post
Upnorth Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Eg vart imponert og litt skremd då eg fann ut at dramaet foregikk i Middelhavet. Det finst klipp frå restaurantane i båten under katastrofen, og også frå nyheitssendingar i Italia og Spania. Båten vart ramma av ein tyfon, og dei største bølgene var mellom 30 og 40 meter høge. Dette i følge nyheitssendingane. Hadde aldri trudd det kunne oppstå slike tilstander i Middelhavet. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Hmmm, vil ikke tro reklamen under klippet vil hjelpe stort på heller............ Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Jeg tror ikke at den båten krenget så mye som 450 Der er langt igjen til båten kullseiler. Men bevares, med store åpne områder innvendig, kan det bli alvorlige fall skader på passajerene. De som har vett nok, stempler seg fart i baren og nyter det. Sitér dette innlegget Link to post
Merlis Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Hehe =P Hadde nok tatt til vett å løpt til baren selv og fått meg noen øl og whiskey og kanskje til og med en martini før skjebnens tid kom =) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 (redigert) Middelhavet er ikke noen rolig andedam. Værste slingring jeg har vært med på. Var med en 60000 tons tank båt med slakke tanker. Seilasen med "heavy slingring" var fra Italia( Chivatzevecia) og til Gibraltar i det herrens år 1983 Første og eneste gang jeg har vært sjøsjuk. Seilas fra Suez og til Gibraltar med en DSV Seilas skulle tatt 6 døgn men tok 10 . Hadde krapp og forholdsvis stor sjø mitt i trynet hele tiden. Dette var i det herreens år 1996 Dette var første båt jeg var på med overbygg forut og jeg hadde lugar og kontor helt forut. Ble litt andre bevegelser enn jeg var vant til. Ett råd. IKKE sitt forran en pc i timesvis mens verden går opp og ned. Siden det å gjøre sjøklart er ett ukjent begrep på cruise skip, så kan jeg tenke meg hvordan det så ut på denne cruise båten. Redigert 15.September.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
sap_2000 Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Fra: http://cruiseshiptours.qarf.com/cruise-shi...se-ship-voyager A cruise liner damaged by a storm near Majorca will now sail to Sardinia after the crew restored power to two of its four engines. A giant wave smashed a bridge window, knocking out the control systems.... Tror det var endel som ombord der, ja En annen video: Video fra inne i båten: Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
pe_ha Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Siden det å gjøre sjøklart er ett ukjent begrep på cruise skip, så kan jeg tenke meg hvordan det så ut på denne cruise båten. Stemmer veldig bra naar det gjelder "Sjoefolka" i hotel avdelingen, men heller daarlig for Dekk og maskin. Vi har gotta oss bra mange ganger over hotellets totale mangel paa forstaaelse for sjoemanskap. Sitér dette innlegget Per Link to post
Schierna Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Godt å ikke være ombord der ja. Og som sakt over Middelhavet kan være tøft. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Ser ut som om båten ligge stille eller delvis stille! slingra utrolig mye ja, 45 grader var vel å overdrive.. har selv opplevd slingring mellom 30-40grader ombord på en MTB (standby i havet) tror ikke det cruiset hadde slingra så mye om den hadde brukt lit mer maskinkraft, men at det var behagelig ombord der, det tror jeg neppe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mouche Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Tror nok at sannsynligheten er stor for at skipet hadde maskinproblemer hvilket det vel også fremkommer av den engelske teksten! ....after the crew restored power to two of its four engines,.... Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Zenit Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 De som har vett nok, stempler seg fart i baren og nyter det. Ikke så sikker på om det var så mye servering å få i baren den dagen Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Vinduene til broen ble slått inn av en kjempebølge. Skipet mistet all maskinkraft og stabilisatorer. Etter en stund ble maskinkraft gjenetablert, og filmen viser skipet i det man er i ferd med å styre det opp mot vinden igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Stemmer veldig bra naar det gjelder "Sjoefolka" i hotel avdelingen, men heller daarlig for Dekk og maskin. Ikke en gang i hermetegn synest jeg sjøfolk er et bra ord for folkene i hotel avdelingen Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 (redigert) Siden det å gjøre sjøklart er ett ukjent begrep på cruise skip, så kan jeg tenke meg hvordan det så ut på denne cruise båten. På cruiseskip som på en del andre type fartøy skiller en mellom 3 departement som er dekk, maskin og hotel. Har tidligere jobbet på cruisebåter i 4 år som styrmann og når det gjelder å gjøre sjøklart så har det aldri vært et problem hverken i dekk eller maskin departementet. Hotellet derimot kan det være litt verre med. Alaska i slutten av sesongen eller kryssing over Atlanteren fra Europa når sesongen der er slutt kan være nokså ufin, så selv på disse båtene er ikke å gjøre sjøklart et ukjent begrep på dekk og i maskin i hvertfall. Redigert 16.September.2009 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Alaska i slutten av sesongen eller kryssing over Atlanteren fra Europa når sesongen der er slutt kan være nokså ufin, så selv på disse båtene er ikke å gjøre sjøklart et ukjent begrep på dekk og i maskin i hvertfall. Etter å ha krysset Atlantern i april i år fra Florida til Middelhavet (noe som ga mersmak!) så har vi noen tanker om å gå den andre veien på høsten, også fra Middelhavet via Kanariøyene og over til Miami, er det ille også såpass langt syd? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Tror det blir en stille og rolig tur i passaten. Men det finnes noe som heter "Hurricane season" Legg planer on cruise - før eller etter. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 (redigert) Er Veldig klar over at det er forskjellige departement ombord. Har selv jobbet på cruise. Riktig nok for en liten mansalder siden (1984-86). Var sjøsikring i shopping arcade /maingalley og restauranter jeg tenkte på. Arbeidet selv i manskapsbyssa. Vi hadde skjelden problemer nede hos oss. Men oppe i main galley og restaurantene, var det stadig vekk kaos. De lærte ALDRI. Sjøsjuke blei de også. Var ett par ganger at vi to Norske manskapskokker måttte opp i main galley for å hjelpe til. Da fleste parten av kokkene som skulle ha vært der, lå rundt potta eller hadde gått å lagt seg. Rdigert: Dette var i caribien. Redigert 16.September.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Zenit Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Tror nok det kan være noe verre på de kryssingene som går lenger nord via Shetland, Færøyene og så over. Men en trenger jo ikke å være uheldig med været Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Klar over hurricane season (juni/november, værst i august/okt ) siden jeg har bodd i Florida noen år. Skipene legger nok om både kurs og rute for å unngå disse tror jeg nok! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mariell Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Etter å ha krysset Atlantern i april i år fra Florida til Middelhavet (noe som ga mersmak!) så har vi noen tanker om å gå den andre veien på høsten, også fra Middelhavet via Kanariøyene og over til Miami, er det ille også såpass langt syd? Ikke noe problem det. Normalt ikke noe problem å krysse Atlanteren. Går jo fraktefartøy i 100 tall fram og tilbake kontinuelig. Er selvfølgelig mulig at det blir noe bevegelse i båten, men er dere ikke på vannet da? Skal selv gå fra Europa til Brazil i slutten av Oktober med den båten jeg jobber på. Gleder meg. Ser frem til 3 uker med kun marine crew ombord. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Tror nok det kan være noe verre på de kryssingene som går lenger nord via Shetland, Færøyene og så over. Ikke for ingenting at at det er en strek i plimsollmerket merket WNA (winter north Atlantic). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.