Jump to content

Cruiseskip ute i hardt vær


Per T Kålin

Recommended Posts

Jeg legger til en link til YoyTube av en cruisebåt som tydeligvis er ute på "hardt" cruise.

Det kan ikke være mange gradene krenging som holder denne på "rett kjøl". Det ser jo ut som om det er en veldig ubalanse i skroget her i og med at båten hele tiden slår til styrbord på tross av at den ligger omtrent midt i mot sjø og vind.

 

Hva er din kommentar på denne filmen..

 

 

Per

Link to post

Eg vart imponert og litt skremd då eg fann ut at dramaet foregikk i Middelhavet. Det finst klipp frå restaurantane i båten under katastrofen, og også frå nyheitssendingar i Italia og Spania. Båten vart ramma av ein tyfon, og dei største bølgene var mellom 30 og 40 meter høge. Dette i følge nyheitssendingane. Hadde aldri trudd det kunne oppstå slike tilstander i Middelhavet.

Link to post

Middelhavet er ikke noen rolig andedam.

 

Værste slingring jeg har vært med på.

Var med en 60000 tons tank båt med slakke tanker.

Seilasen med "heavy slingring" var fra Italia( Chivatzevecia) og til Gibraltar i det herrens år 1983

 

Første og eneste gang jeg har vært sjøsjuk.

Seilas fra Suez og til Gibraltar med en DSV

Seilas skulle tatt 6 døgn men tok 10 . Hadde krapp og forholdsvis stor sjø mitt i trynet hele tiden. Dette var i det herreens år 1996

Dette var første båt jeg var på med overbygg forut og jeg hadde lugar og kontor helt forut. Ble litt andre bevegelser enn jeg var vant til.

Ett råd. IKKE sitt forran en pc i timesvis mens verden går opp og ned.

 

Siden det å gjøre sjøklart er ett ukjent begrep på cruise skip, så kan jeg tenke meg hvordan det så ut på denne cruise båten.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Siden det å gjøre sjøklart er ett ukjent begrep på cruise skip, så kan jeg tenke meg hvordan det så ut på denne cruise båten.

 

Stemmer veldig bra naar det gjelder "Sjoefolka" i hotel avdelingen, men heller daarlig for Dekk og maskin.

 

Vi har gotta oss bra mange ganger over hotellets totale mangel paa forstaaelse for sjoemanskap.

Per

Link to post

Ser ut som om båten ligge stille eller delvis stille! slingra utrolig mye ja, 45 grader var vel å overdrive.. har selv opplevd slingring mellom 30-40grader ombord på en MTB (standby i havet)

tror ikke det cruiset hadde slingra så mye om den hadde brukt lit mer maskinkraft, men at det var behagelig ombord der, det tror jeg neppe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Siden det å gjøre sjøklart er ett ukjent begrep på cruise skip, så kan jeg tenke meg hvordan det så ut på denne cruise båten.

 

På cruiseskip som på en del andre type fartøy skiller en mellom 3 departement som er dekk, maskin og hotel.

Har tidligere jobbet på cruisebåter i 4 år som styrmann og når det gjelder å gjøre sjøklart så har det aldri vært et problem hverken i dekk eller maskin departementet. Hotellet derimot kan det være litt verre med.

 

Alaska i slutten av sesongen eller kryssing over Atlanteren fra Europa når sesongen der er slutt kan være nokså ufin, så selv på disse båtene er ikke å gjøre sjøklart et ukjent begrep på dekk og i maskin i hvertfall.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post
Alaska i slutten av sesongen eller kryssing over Atlanteren fra Europa når sesongen der er slutt kan være nokså ufin, så selv på disse båtene er ikke å gjøre sjøklart et ukjent begrep på dekk og i maskin i hvertfall.

 

Etter å ha krysset Atlantern i april i år fra Florida til Middelhavet (noe som ga mersmak!) så har vi noen tanker om å gå den andre veien på høsten, også fra Middelhavet via Kanariøyene og over til Miami, er det ille også såpass langt syd?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Er Veldig klar over at det er forskjellige departement ombord.

Har selv jobbet på cruise. Riktig nok for en liten mansalder siden (1984-86).

 

Var sjøsikring i shopping arcade /maingalley og restauranter jeg tenkte på.

 

Arbeidet selv i manskapsbyssa. Vi hadde skjelden problemer nede hos oss.

Men oppe i main galley og restaurantene, var det stadig vekk kaos. De lærte ALDRI.

Sjøsjuke blei de også. Var ett par ganger at vi to Norske manskapskokker måttte opp i main galley for å hjelpe til. Da fleste parten av kokkene som skulle ha vært der, lå rundt potta eller hadde gått å lagt seg.

 

Rdigert: Dette var i caribien.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Etter å ha krysset Atlantern i april i år fra Florida til Middelhavet (noe som ga mersmak!) så har vi noen tanker om å gå den andre veien på høsten, også fra Middelhavet via Kanariøyene og over til Miami, er det ille også såpass langt syd?

 

Ikke noe problem det.

 

Normalt ikke noe problem å krysse Atlanteren. Går jo fraktefartøy i 100 tall fram og tilbake kontinuelig.

Er selvfølgelig mulig at det blir noe bevegelse i båten, men er dere ikke på vannet da?

 

Skal selv gå fra Europa til Brazil i slutten av Oktober med den båten jeg jobber på. Gleder meg. Ser frem til 3 uker med kun marine crew ombord.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...