Jump to content

Skibsplast 655 montere CD spiller - ferdig opplagt kabling?

Å i sava

Recommended Posts

Heisann.

Har kjøpt CD spiller til min -07 mod Skibsplast 655 og lurte på om det er lagt opp noe kabling for strøm og høytalere?

Hadde oppe instrumentpanelet pga 12 volt uttaket ikke virket og det viste seg at den ikke var koblet til. Strømledningene var rett i ved siden av og funket fint etter jeg hadde koblet dem på.

Så da at det var noen høytalerledninger der da men husker ikke hvor mange det var. Så ikke hvor de gikk..?

Er det mulig at det ligger Høytaler ledninger og strøm til CD spiller der?

Vil jo forståelig helst unngå unødvendig kabling rundt i båten men ser at det anbefales at "memory + ledning" bør kobles rett på batteri.

Koblingstips mottas med takk :smiley:

Redigert av Å i sava (see edit history)

Jeg hadde Skibsplast 655 2000-modell, og har nå "søsterskipet" 660 (inboard-utgaven) 2002-modell, men ingen av disse hadde noe forhåndsopplagt kabling for stereo og høytttalere. Håper noen kan fortelle om det er kablet i nyere årsmodeller?

Ellers er det ganske greit i denne båten å strekke og legge kabler slik at de ikke synes. Jeg har i ettertid montert Boss radio / CD - spiller ved førerplass og høyttalere i sideskottene ved akterbenk, alle ledninger lagt skjult. Litt boring og bruk av limpistol ble det jo, men alt i alt en kurant jobb som betalte seg. :smiley:

Jeg hadde Skibsplast 655 2000-modell, og har nå "søsterskipet" 660 (inboard-utgaven) 2002-modell, [...]

Dette syns jeg er interessant. Hvorfor byttet du, var det for å få dieselmotor? Hvordan stiller det seg med driftsutgifter, jeg tenker da på totalen; drivstoff, service av drev kontra utenbords etc.?

Redigert av Nautilus (see edit history)

Et tips må være å ikke klippe ledningene.

Gå til Biltema eller Chlas og kjøp din hun hvis det ikke er i båten fra før.

Det er nemligen std på alle spillere i dag.

På denne du kjøper er det også anvist hva som skal hvor.

Når du gjør dette blir det mye enklere hvis du skal bytte stereo en annen gang eller når du skal ta den ut for vinteren.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg hadde Skibsplast 655 2000-modell, og har nå "søsterskipet" 660 (inboard-utgaven) 2002-modell
Dette syns jeg er interessant. Hvorfor byttet du, var det for å få dieselmotor? Hvordan stiller det seg med driftsutgifter, jeg tenker da på totalen; drivstoff, service av drev kontra utenbords etc.?

Vi får beklage overfor trådstarter at vi bruker tråden hans til utenomsnakk, men når du spør må du få svar ... :wink:

Kort fortalt var det tilfeldig at det ble inboardutgave av samme båt. Jeg savnet den første 2000-modellen av 655 som jeg dessverre solgte, og var på jakt etter tilsvarende, men fant ingen brukt som var fin nok eller hadde "rette" påhengsmotor. Fant derimot et prakteksemplar av en 660 med Mercruiser turbodiesel, og tenkte jeg skulle prøve. Så langt (to sesonger) er jeg veldig fornøyd med innenbordsutgaven.

Dette med påhenger vs. inboard er diskutert i mange tråder, det er pluss og minus ved begge. Jeg har nå minimale utgifter til diesel, denne 1.7-literen er utrolig gjerrig på drivstoffet, kan kjøre i flere timer uten at nåla på måleren flytter seg ... Service av motor og drev blir som kjent en del dyrere enn påhenger, men i mitt tilfelle, så langt, så har dette ikke vært avskrekkende, i min båt er drev og motor i tipp-topp stand. I tillegg opplever jeg at 660, pga annerledes vektplassering og noe spissere skrog akter, er mye bedre i sjøen enn min forrige 655 var. 660 virker (og er faktisk) tyngre, går mer stabilt i sjøen, ruller og slår mindre, kort sagt en bedre total båtopplevelse med 660 enn 655. Hel badeplatform er også en fordel på 660. Pga inboardmotoren er det mer stuveplass under dørken i 655 vs. 660, ellers er båtene helt like. Uansett er Skibsplast 655 eller 660 noe av det beste av"all round"-båter du kan få i denne størrelsen daycruiser, ikke minst pga en svært romslig forkabin og smarte kombinasjonsløsninger, stuverom, pentry, toalettplassering, osv. Er helt håpløst forelska i dette konseptet, denne båttypen! :cheers_wine:

Vel, da får vi håpe at eiere av nyere 655 kan komme innpå her og gi trådstarter tips om montering av stereo! :smiley:

Bekrefter mye av det Skvulpen har skrevet, og det var heller ikke noe ferdig ledningsopplegg i min 655 for stereo.

I min familie valgte vi 655 (og ikke 660) på grunn av:

1.) 655 er lettere og kan trailes lovlig på tilhenger bak mange flere biler enn 660, deriblant den ene bilen vår. Vi kjører over 800 km hvert år med båten på henger. Med 660 må man nok også ha førerkort BE og ikke bare B som man faktisk kan med 655.

2.) Suzuki 4-takteren var mer støysvak enn diesel inboard når vi prøvekjørte båtene.

3.) Enda mer stuveplass i 655. Dette var viktig for oss de første somrene når vi ofte dro på overnattingsturer. Det gjør vi ikke så ofte lenger

4.) Lavere innkjøpspris og servicekostnader.

I ettertid ser jeg først og fremst EN stor fordel med 660 og det er mye lettere tilgang på drivstoff fra pumpe nede på kaianlegg!

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...