Jump to content

Polering før eller etter vinteren?

Skogens Konge

Recommended Posts

Jeg også gjør som Elmer sier her :smiley:

Tar en vask og en liten polering etter jeg har tatt opp båten =)

På våren vasker jeg den en gang til, deretter rubber jeg på steder som trengs å rubbes, så går jeg over med poleringen til slutt. Etter dette kanskje jeg påfører voks også for å få den siste finishen :smiley:

Men nå har jeg kjøpt meg ny båt, så nå tror jeg at jeg kommer til å polere å rubbe når jeg tar den opp også =) Er noen små riper i skroget som jeg skal prøve å få bort =)

Så skal jeg smøre på primer og bunstoff slik at det er klart til våren =)

Hei igjen! :smiley:

Hehe,takker for varm velkomst her, alltid koselig å bli godt mottatt :smiley:

Veldig bra med litt tips her, har lest igjennom endel tråder for å finne ut av hvilket merke folk bruker på produktene. Ser det er mange som bruker Meguiars som du nevner og er veldig fornøyd med det :smiley:

Kjøpte båten nå i sommer så kjenner jeg er ivrig på å ta en skikkelig "skjau" på den når den kommer på land...tror ikke tidligere eier har vært så veldig nøye med rubbing,polish og voks her så gleder meg veldig til å se om resultatene blir bra etterhvert :smiley:

Tror jeg kommer til å rubbe hele båten, ihvertfall fra fenderlista og ned, det trengs! Det produktet du nevner her, er det en pakke med "alt-i-ett"?

Var inne på siden dems og kikka litt, greit å vite litt hva jeg skal handle inn etterhvert :smiley:

Mvh

Skogens Konge :)

Jeg bruker det samme som Elmer ja =) Meguire's one step =) Fungerer kjempe bra!

Rubbing er jeg ikke så nøye på hva merket er, men polish er viktig ha kjøpe et dyrt og godt merke =) Er det som gjør så båten skinner, og det er viktig :smiley:

Kjøpt båt for en måned siden selv, så merker jeg har samme lysten som deg =P Bare begynne med en skikkelig puss og få den så fin som mulig =) Han jeg kjøpte båten av har ikke hatt den så lenge fordi han trengte større båt, men han sa at forrige eier ikke hadde vært noe særlig opptatt av hvordan båten så ut, bare motoren var bra, og dette bærer den preg av =P Så blir utrolig morsomt å rubbe, polere og vokse samt behandle og bytte alt treværk så alt blir strøkent =) Det er det jeg ser frem til nå!

Godt det er flere som vil ta vare på båtene sine! :cheers:

Jeg foretrekker en skikkelig polering og voksing etter opptak om høsten. Da er det kun nødvendig med en mild vask om våren.

Bruker selv Meguiar's eller Hempel produkter. One Step er et utrolig bra produkt dersom man virkelig trenger rubbing/korigering av gelcoaten. Å bruke dettte hvert år er ikke nødvendig, da det sliper av et tynnt sjikt for hver behandling.

Pure Wax fra MG eller Wax&Protect fra Hempel er ypperlige produkter for siste finish og beskyttelse.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Jeg foretrekker også full polering og voksing om høsten - og rask vask + voks om våren. Det er noen som mener det er bortkastet med full pakke om høsten da man uansett får møkkarenner i løpet av vinteren - men min erfaring er at slike renner forsvinner ved lett vask når polering og voksing er gjort om høsten. Kan sikker være plass-avhengig i forhold til type støv og nedbør.

Hvis du syns det er artig å stå å gnukke på båt, må du gjerne vaske og polere om høsten. Personlig har jeg aldri skjønt poenget. Du kan smøre den inn med all slags klin også. Men hvorfor :confused: Du må uansett gjøre det på nytt om våren. Vårpussen blir sikkert enklere av at du gjorde noe om høsten, men totalt (høst+vår) har du ikke spart noe tid, tvert imot. Snøen er langt unna ren, så jobben om våren er mer eller mindre den samme uansett.

Ta opp båten, konserver motor og tøm alle systemer som inneholder vann. Dekke til blir litt på samme måten som med polering om høsten. Det tar tid om høsten, men sparer deg for vasking om våren. Normalt vil det lønne seg å dekke til, spesielt hvis du ligger et sted med mye veistøv.

Så kan du ta med salongputene hjem, og det var det.

Jeg har sikkert glemt noe essensielt, men ingen får meg til å vaske og polere båten om høsten!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Tror jeg kommer til å rubbe hele båten, ihvertfall fra fenderlista og ned, det trengs! Det produktet du nevner her, er det en pakke med "alt-i-ett"?

Hei, igjen. :smiley:

"One-step compond" er så vidt jeg forstår både rubbing og polish i en operasjon. Opplever at det fungerer svært bra. Alle svarte renner forsvinner og også stygge, svarte merker etter gummijolla forsvinner. Opplever også at gelcoaten blir skikkelig blank og hvit.

Jeg polerer to ganger i året; en gang rett før båten tas opp om høsten, og så en gang til midt i sesongen. Da har jeg ren og pen båt hele året. Har båten på sjøen fra april til november/til det blir is. Om vinteren er den beskyttet mot snø ved at den enten står innendørs eller under pressenning. Så når båten settes på sjøen om våren er det bare å spyle bort støv.

Jeg har hatt en 32 fots lukket plastbåt liggende i vannet hele året siden 1993. Den har aldri vært tildekket. Før vinterdvalen i slutten av oktober tar jeg den vanlige motorservicen og tømmer vv tank og vanntank etc. Vasker ikke, polerer/vokser ikke.

Vask og polering skjer på våren. I mange år brukte jeg Zalo til vask + Hempel polish + voks. Alt ble som nytt men glansen ble borte nokså tidlig.

I år brukte jeg Meguiar's one step + Meguiar's wax. Nokså mye tøffere jobb med dette produktet enn hva jeg var vant med, men med mye bedre resultat over tid. Jeg bruker maskin, og synes synd på de som bare bruker muskelkraft.

Gelcoat tåler mye mer enn de fleste tror. Styrehustaket gadd jeg f eks ikke polere i en periode på 6-7 år. I år fikk jeg imidlertid ånden over meg og maskinpolerte det med Meguiar's. Og vips var taket like blankt som skroget forøvrig, Og nå, 4 mnd etter er det fortsatt fint og blankt.

Så mitt syn på det å polere 2 ganger i året er at hvis du gidder det er det fint, men det er ingen krise å la være. Gelcoaten kan lett freshes opp til svært blank etter (årevis) med neglisjering.

Redigert av Brumm (see edit history)

Polerer to ganger i året kun fordi jeg liker å ha ren og hvit båt, ikke fordi jeg tror at det er nødvendig. Og når båten kun er 20 fot tar det bare 60-90 minutter. For hånd. Da jeg var på "Båter i sjøen" og tittet på Viknes 770, som kanskje blir neste båt, så var faktisk en av de tingene som slo meg nettopp det at med en såpass stor båt blir det kun polering om våren.

Hva gjør dere med polering? Er det noen som rubber og polerer båten før vinteren eller tar de fleste det på våren?

Tar imot tips med åpne armer

Hei og velkommen til Baatplassen.

Plast båter trenger fett så etter en grundig vask etter opptak, sausa jeg skroget

Inn med syrefri flytende vaselin.

Vasken og poleringen går da som en drøm om våren.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei igjen alle båtgærne folk!!

Takker og bukker masse for utrolig mange tilbakemeldinger. Mye bra tips og erfaringer å ta med seg her ser jeg. Det som er gøy å se er at det blir gjort på mange forskjellige måter og det kan være nyttig for en "fersking" som meg :smiley:

Kjenner jeg meg selv rett blir det en sjau når den kommer opp før vinteren. Kjøpte som sagt båten nå i sommer og gleder meg allerede til å se resultater etter rubbing,polish m.m så spørs om jeg klarer å vente helt til våren med det :cheers:

Ser ut til at det er mange som er fornøyd med Meguiars produkter her, spørs om ikke jeg skal prøve en runde med den "One-Steppen" dere nevner, høres jo ut som dette fungerer veldig bra!

Hanto`n min kan ikke være rubba eller polert på flere år så resultatet blir nok meget bra!

Hørt at noen legger på voks etter rubbing og polering og lar "vokslaget" ligge på frem til våren, at det da "bare" er å gni det av og vaske så er det strøkent!

Noen av dere som gjør dette?

Får man kjøpt Meguiars produkter via nettbutikk? :sailing:

Mvh

Skogens Konge :)

Hei igjen Skogens Konge! :smiley:

Gå for en puss før vinteren også! Er jo bare morsomt å se resultatene! :yesnod:

Jeg går alltid over båten før jeg vinterlagrer den. For det første så hjelper det på humøret og se at båten blir pen og blank igjen etter en lang sesong på vannet, for det andre så er det mye lettere og morsommere å jobbe med den til våren! =)

Dette bruker jeg å gjøre:

Høst: Vasker båten nøye, får bort alle "møkkete striper" og dritt som har festet seg til skroget. Når dette er gjort, så rubber jeg den, så polerer jeg den nøye og deretter vokser jeg den (er ikke så nøye med voksingen på høsten)

Deretter er det bare å vente på en god og varm vår :cheers:

Vår: Vasker båten nøye, får bort all dritten fra vinteren (båten er lagret ute), polerer båten svært nøye, deretter påfører jeg et godt lag med voks for å få "prikken over i-en" :flag:

Etter dette er båten klar for sjøsetting :sailing:

Lykke til! Skjønner du er like ivrig som meg til å starte med pussen da begge av oss kjøpte båter i sommer og ser frem til hvor bra det blir med en puss :yesnod:

Mvh

Jonas

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...