Jump to content

Y-ventil mellom toalett og septik/rett i sjø


Trophy

Recommended Posts

Har akkurat fjernet den gamle Y-koblingen og åpnet maceratorpumpa som var full av papir. Har ikke sjekket Y-ventilen da den var full av dritt, men bestillt en ny da det var noen defekter. Er litt usikker på hvordan det funker og stusser litt på koblingen som var i min båt. Slangen fra toalettet inn på den siden med 1 kobling og på andre siden en til sjø og en til septik. Så til problemet (trur eg) Slangen fra maceratorpumpen som tømmer septik tanken går inn på slangen til "rett i sjøen" ca 10 cm fra Y-koblingen :crazy: med retning mot Y-ventilen. Synes dette var litt merkelig da dritten vil butte i Y-koblingen før den blir presset motsatt vei og ut i sjøen :rolleyes: Sikkert derfor velgerhåntaket på den gamle pumpa er ødlagt og eg ikke klarte å forandre åpning med en tang. Konklkusjon er vel at Y-ventilen blir ødlagt av dritt som blir liggende ? Synspunkter ønskes....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette er slik det er koblet kos meg også! Jeg har problemer med att slangen tetter seg!

 

Det jeg har tenkt å gjøre er å sette inn en skroggjenomføring så eg har en til rett ut og en til pumpen fra tanken!

 

Dette har jeg gjort dette på andre båter å det har fungert utmerket!

 

Kua

Link to post
Share on other sites

Dette arrangementet høres noe underlig ut. Hvis jeg har forstått det riktig, kan du - hvis ventilen står i feil stilling - pumpe avfall fra tanken, via maceratorpumpe, tilbake til toalettet (forutsatt mindre mottrykk denne veien enn overbord). Jeg har to separate slanger overbord. Den ene fra y-ventil, den andre fra maceratorpumpen.

Link to post
Share on other sites

Dette arrangementet høres noe underlig ut. Hvis jeg har forstått det riktig, kan du - hvis ventilen står i feil stilling - pumpe avfall fra tanken, via maceratorpumpe, tilbake til toalettet (forutsatt mindre mottrykk denne veien enn overbord).

 

Det tror e og, men sånn som det har vært nå har det vært umulig å endre posisjon på Y-ventilen på grunn av størknet dritt. Skal studere Y-ventilen nøye når e får den om et par dager. Virker som det er uorginal montering.... Skal prøve å ta noen bilder før / etter når e gjør jobben i helga

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett at endel Y-koblinger er utformet slik at de er velegnet for å tettes av kombinasjon toilettpapir + hårrester. Lange hårstrå er ypperlig "tiltettingsmateriale". Jeg har et system med septiktank over vannlinja og utelukkende en "inngang" med septik på topp av tanken og en utslagsslange på bunn av tanken. Dette har i løpet av fire sesonger fungert feilfritt.

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig poenget med denne Y-koplingen? Man kan jo like godt bruke tanken også til havs, bare man tømmer tanken før man skal i havn? Fordelen med å ikke ha en slik Y er jo at man ikke "glemmer" å slå over til tank når man ligger i havn, jeg har sett flere tilfeller av slike "glemske" båteiere. Lite apetittlig når barna samtidig bader 10 meter fra båten... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er egentlig ganske greit med Y- ventil, jeg har det selv, fungerer utmerket, og hele den "kalde " sesongen når vi ligger i uthavn, kjører vi det rett ovrbord, renser septikken i okt, og så er den ikke i bruk før i april neste år. Y- Ventilen står etter toalettet, før septikken.

 

Sånn e hadde tenkt det oså. Har akkurat fått tømt tanken til landtømming. Tenkte nå å ha på noen liter Green Viking blandet med ferskvann sånn at det ligger bare litt på bunnen. Skulle vel ikke være noe problem om noen liter på bunnen skulle fryse

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Her ser vi opplegg sånn som det var. Legg merke til den sorte slangen som kommer fra septiktanken og går inn på Y-koblingen og mot Y ventilen som ikke vises

septikslanger.jpg

Her ser dere etter at e har flyttet Y-koblingen bak den sorte U'n med lufting på toppen. Kort vei rett i sjøen. Den nye Y-ventilen med blått regulerings håndtak i forgrunnen Kommentar ?

septikslanger2.jpg

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...