Jump to content

Vanskelig å montere Eberspacher D4 selv?

Høghaug

Recommended Posts

Siden min gamle webasto (HL-2011) åpenbart har gått til de evige jaktmarker, så lurer jeg på hvor vanskelig det er å montere en ny dieselvarmer selv.

Noen med erfaring?

Det er jo et slangesystem for varmluft, eksos, dieselslanger fra tank og en (noe suspekt) samling med ledninger der fra før, og kan noe av dette brukes oppatt?

Tenker litt på Eber D4 som maritim har for salg til ca. 10 lapper (Noen med forslag til varmer med bedre pris..?).

De fører også et monteringssett men dette fordyrer jo hele greia med 2-3 tusen... og kunne tenkt meg å være foruten det behovet....

Takker for svar - for øvrig en Tresfjord 29 det gjelder. :sailing:

D4 er en meget driftsikker og ikke minst stillegående varmer, et godt valg. Det bør gå greit å montere denne selv, dersom du er noelunde fingernem. Følg monteringsanvisningen nøye og ta ingen snarveier. Med monteringssett er det meste med som du trenger. Sørg for rettes mulig strekk på luftrør uten for mange bend og skarpe bøyer. Bruk så stor dimensjon på rør som mulig.

Hvis du ikke er oppsatt med mer enn 5-6 tommeltotter så får du til dette.

Siden du bytter merke på varmeren så må du nok bytte monteringsbrakket og kabler til "kontrollpanel". Du må også bytte dieselpumpe, men slanger og tankuttak kan du nok beholde.

Etter beskrivelsen på Maritim sin nettside så skal du kunne klare deg uten det monteringssettet. Bare pass på eksosslangen du har passer.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Mener å huske at D4 skal ha 90mm kanal ut fra varmeren for fremføring av varmluft (kan deles til 2x75mm ved 2 uttak). Dersom du har mindre dimensjon kan du risikere at varmeren blir for varm og stopper, eller at du ikke får utnyttet efekten i D4en. Jeg ville også isolert varmluftskanalene. Da får du all varmen der du vil ha den. :yesnod:

Montering av D4en er greit beskrevet i bruksannvisningen, så det fixer du helt sikkert :smiley:

Jeg planla å bruke 90 mm slange til første Y-forgrening til 75 mm slange. Måtta i tillegg ha overgang 90-75 mm, men fant ikke noen som kunne levere*. (Y fra 90 til 2 x 75 mm fikk jeg heller ikke tak i). En slik overgang finnes for å montere direkte på varmeren, og det er gjort. Så jeg bruker 75 mm slange "hele veien" og har 3 varmluft-utslipp i båten. Har brukt isoleringsstrømpe (Seatronic), noe som er lurt for å minske varmetapet underveis. Isolasjonsmaterialet er glava som ligger i plaststrømpe. Strømpen bestilt et nummer for stor, men likevel problemer å få tredd slangen fordi glavaen hadde tendens til å krølle seg. Måtte derfor kappe strømpen i ca 1 m lengder, og da gikk det mye bedre.

*Seatronic sier de har en slik, jf. katalogen på nettet, men det hadde de ikke da jeg bestilte. Fikk i stedet den som kan monteres direkte på D4.

Ingen erfaring med wabasto, men er iallefall strålende fornøyd med min d-4, eneste jeg kludret litt med når jeg monterte var å finne aktuelle koblingskjema (var flere) og å få pumpen til å ta da denne stod høyere en nivå på tank, brukte en liten manuell pumpe for å suge på trykksiden mens pumpen gikk, for så koble den på varmeren når dieselen kom frem, etter montering, ingen feilslag og varmer meget godt til min 26 foter iallefall. Ett annet tips, ikke monter pumpen på skott inn mot stikkøye og slik da pumpen klikker en del når den går, men jeg sovner fint til denne lyden, selv om den kunne vært for uten.

Ingen erfaring med wabasto, men er iallefall strålende fornøyd med min d-4, eneste jeg kludret litt med når jeg monterte var å finne aktuelle koblingskjema (var flere) .

Jeg er enig i at det var vanskelig å finne det riktige koblingskjema. I tillegg må du fordele en ledning til flere (3) koplingspunkter. Syns det var merkelig at alt er profft med det som medfølger, men koplingskjema sier at en av ledningene skulle til flere punkter. Jeg måtte da fram med loddebolten og lodde fast to ledninger til den ene. Dette vil du se ut av koblingskjema, når du kommer så langt.

Er meget fornøyd med varmeren, den varmer meget godt (36 fot stor båt), og er stille når den ikke går for fullt. Den er følsom for spenningen, slik at min ville ikkke starte etter en tid uten at motoren gikk. Sjekket spenningstapet, og på minussiden var det litt for stort. Forbedret tilkoplingen til batteriet, og siden har jeg ikke hatt startproblemer.

Litt enig i det arkmarin sier. Det er viktig å være nøye med montering av pluggene på kablene. Farge på ledningene på han-pluggen ikke likt med farke på ledningen på hun-pluggen. Vær obs på at det er nummer på pluggene som viser hvor pinnene skal inn. Følg monteringsveiledningen nøye, ha tunga rett i munnen. Fikk faktisk en plugg til overs!, men fant ut at det gjaldt noe tilleggsutstyr som jeg ikke hadde kjøpt (tidsinnstilling).

Ja, det var forklaringen jeg fikk fra leverandøren da jeg sutret litt over løse pinner og kontakter. Men slik det leveres, er det jo mye enklere å trekke ledningene gjennom hull og trekkerør. Men egentlig er det å sette på pinner og montere disse i kontakter en jobb for fagfolk med spesialverktøy. Plundret en del jeg også (uten spesialverktøy), selv om jeg har jobbet med slikt i en mannsalder.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...