Jump to content

Vinterkonservering av påhengsmotor


larsen2000

Recommended Posts

Har lest litt rundt på forumet hvordan man best mulig vinterkonserverer påhengere, men blir litt forvirret av ulike typer motorer. Jeg har en ny Yamaha 8hk 4 takter som har slangetilkobling for å spyle gjennom kjølesystemet. Båten er på henger så jeg har spylt gjennom med ferskvann etter hver tur.

Det er tror er rette fremgangsmåte da er:

 

- Spyle motor inni og utenpå med ferskvann

- Kjøre den varm i ferskvann

- Koble fra tanken og la motoren gå til den stopper

- Spraye 5-56 over hele motoren

- Skru ut plugger og spraye litt 5-56 inni sylindere

- Dra i snora så det fordeler seg

 

Noe mer jeg må gjøre? Har også lest at 5-56 ikke er så egnet og at det finnes andre oljer som er bedre?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også byttet olje/oljefilter samt girolje!

 

Jeg bruker 6-66 er det vel den heter og denne er mye fetere. Gir hele motoren innvendig (under lokket) en god dusj på høsten og igjen på våren. Og litt fett i fettniplene med hjelp av en fettpresse samt litt på skruvingene som du fester motoren på aktespeilet med. Tennpluggene skrur jeg bare inntil, strammer de ikke.

 

Og så vasker og vokser jeg motoren til slutt før den settes vekk for vinteren

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva bruker du av voks? Utenpå og nedover stammen da eller?

 

Vasker og vokser hele motoren utvendig, også nedover stammen. Bruker Biltemas voks som funker bra for meg.

Jeg bytter både motorolje og girolje om høsten siden det alltid er kjekt med det som er gjort!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Husk at 4-takts påhengere har termostat og to-krets kjølesystem. den skal altså settes ifra seg med kjølevæske i motoren.

Noen bruker å plukke ut termostaten når vinterkonserveringen gjøres. Kjør motoren varm på ferskvann,de siste 5 min med 5% olje i bensinen, la den så suge opp 50/50 frostvæske og vann.

Husk at frostveska skal være av den nedbrytbare typen. Dyrere men ikke giftig.

Skru ut pluggene og hell 1 sp med olje i hver cylinder. Tøm forgasserne for bensin og spray den full av crc eller lignende. Tøm gear og motoroljen og skift.

 

Husk at de fleste bensinmotorer liker et sett med nye plugger om våre.

 

Eller som det står i Albin`s vedlikeholds guide: Ta ut termostat, kjør motoren til den er varm på søtvatten (ferskvann), stryp (kvel) motoren med vedlikeholdsolje igjennom forgasseren, tøm litt olje i hver cylinder. Skift olje,fyll på frostvæske.

 

Bedre litt nøyere enn verksteds besøk til våren.

MVH Rolf-Eigil

Link to post
Share on other sites

Husk at 4-takts påhengere har termostat og to-krets kjølesystem. den skal altså settes ifra seg med kjølevæske i motoren.

 

Nå er jeg ingen spesialist på 4-takts påhengere og termostat har de nok, men 2-krets kjølesystem på en påhenger og at den skal settes ifra seg med kjølevæske i systemet har jeg aldri hørt om. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Unnskyld uttrykket 2-krets det var til for å skape misforståelse.

De fleste firtaktere i dag har termostat, varmkjøres først i bruk med termostaten lukket.

Vannet passerer rett forbi motoren, så åpner termostaten og vannet sirkulerer rundt motoren. Men ingen varmeveksler, oppbygd som en vanlig innenbordsmotor uten varmeveksler.

Men sjekk manuall eller kontakt merkeverksted.

De jeg har kikket på hadde hvertfall det.

Leste også akkurat en artikkel om konservering av 4-takt men husker i farten ikke hvor(Båtliv,Seilas)

 

MVH Rolf-Eigil

Link to post
Share on other sites

..den skal altså settes ifra seg med kjølevæske i motoren.

..la den så suge opp 50/50 frostvæske og vann.

 

Unnskyld uttrykket 2-krets det var til for å skape misforståelse.

 

 

Det du skriver først kan ikke misforstås, og jeg mener det er totalt unødvendig å utføre.

Mener du fortsatt at frostvæske er nødvendig?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om denne motoren kommer til å få en særdeles fin vinter-ferie :yesnod:

 

Noe som det er lite fokus på i Båtmagasinet etc når det gjelder konservering av påhengsmotorer, er omtanke når det gjelder bensintank. Har begynt å tømme (løse) bensintanker som del av vårklargjøring. Tømmer over på kanner, og lar de siste 3-4-5 literne gå via 1,5 liter brusflaske (før jeg tar tilbake på tank) for å sjekke "gruff". Som regel er det masse gørre/vann som befinner seg helt i bunn! Så for å slippe tilgrising av forgasser, og slippe unødige stopp, vil dette være fast rutine hos meg framover. Mener det er vel anvendt tid mtp å slippe fremtidige problemer!

Link to post
Share on other sites

Husk at 4-takts påhengere har termostat og to-krets kjølesystem. den skal altså settes ifra seg med kjølevæske i motoren.

Noen bruker å plukke ut termostaten når vinterkonserveringen gjøres. Kjør motoren varm på ferskvann,de siste 5 min med 5% olje i bensinen, la den så suge opp 50/50 frostvæske og vann.

Husk at frostveska skal være av den nedbrytbare typen. Dyrere men ikke giftig.

Skru ut pluggene og hell 1 sp med olje i hver cylinder. Tøm forgasserne for bensin og spray den full av crc eller lignende. Tøm gear og motoroljen og skift.

 

Husk at de fleste bensinmotorer liker et sett med nye plugger om våre.

 

Eller som det står i Albin`s vedlikeholds guide: Ta ut termostat, kjør motoren til den er varm på søtvatten (ferskvann), stryp (kvel) motoren med vedlikeholdsolje igjennom forgasseren, tøm litt olje i hver cylinder. Skift olje,fyll på frostvæske.

Sikkert noe av dette som kan være bra men blir noe overkill etter mitt syn. Kjøre motor et halvtime i ferskann. Det holder. Ta ut termostat? Aldri hørt at det er blitt gjort. Tømme forgasserne for bensin? Hva med de som har injection? Blir mer og mer av de.

 

Skifte motor- og girolje + filter er sikkert fornuftig, men ved lite bruk ser jeg ingen problemer med å kjøre to år på sammen. Uansett så er ikke dette noen stor utgift om en tar jobben selv.

 

Nye plugger hvert år? Ikke nødvendig. Hvor ofte og etter hvor mange driftstimer skiftes på bil? Kan uten problemer kjøre flere år på samme plugger. 2-takt bør skiftes oftere.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Min høstkonservering av en 2006 Honda BF 75 går ut på følgende:

 

- Sjekke motoroljen og skifte olje/filter annethvert år. Den nye motoroljen fra i vår er fortsatt like blank og fin og holder med normal kjøring også neste år.

- Skru ut tappepluggen til gearoljen og sjekke tilstanden på oljen. Er den like blank og fin så skiftes den ikke. Hvis den er grå/melkehvit (noe den ikke har vært ennå) så må den skiftes og årsaken til vanninntrengingen avdekkes. Spon/skitt på den magnetiske tappepluggen fjernes.

- Smøre opp alle smørenipler og smørepunkter på motoren og styringen og sprayer litt crc eller lignende på ulike komponenter på motoren.

- Sjekke sinken - som vanligvis holder i flere år da jeg i perioder har båten liggende på land/henger.

- Kjøre gjennom ferskvann med hageslangen gjennom egen anordning på disse motorene eller aller helst starte den opp med et fat under og kjøre gjennom den ferskvann.

- Sammen med overnevnte så kobles bensintilførselen ut og motoren kjøres til den stopper av seg selv.

- Spyle/vaske motoren med ferskvann.

- Pluggene har jeg ikke sjekket ennå. De samme som står i siden motoren var ny. Mulig de bør sjekkes/skiftes til våren? Biler kjører vel 60.000 km mellom hvert skifte.

- Bensinfilter - har ikke vært skiftet ennå men har et nytt liggende så det blir antakelig skiftet til våren.

- Topplading av batteriet

- Tilter motoren ned slik at det ikke samler seg regnvann i undervannshuset som kan forårsake frostspreng.

- Lar motoren stå på båten som igjen står på hengeren over vinteren eller de 3-4 månedene det er snakk om.

 

Større ting som sjekk/skifte av registerreim, ventiler og impeller settes bort, noe som ikke er utført ennå men som er nært forestående - muligens til våren.

Link to post
Share on other sites

Større ting som sjekk/skifte av registerreim, ventiler og impeller settes bort, noe som ikke er utført ennå men som er nært forestående - muligens til våren.

Var en fornuftig opplisting av 'Tore Tang'. Ser du kobler av bensin og kjører til den stopper. Mulig det er fornuftig, men har aldri gjort det.

 

Når det gjelder det andre du nevnte her så er vel ventiler selvjusterende? Skiftet selv impeller i vår. Den var da 10 år men kunne nok kjørt 10 år til på samme... Registerreim? Har ikke skiftet men vurderer det. Reimen ser helt fin ut og noen mekanikere jeg har snakket med om dette mener at dette aldri har vært problem på Honda. Varer gjerne motorens levetid. Men er litt usikker på dette da, koster vel ikke all verden.

 

PS - Mange klager over at det er dyrt med service på motor, men om en går gjennom 'Tore Tangs' sjekkliste så er dette faktisk arbeid de aller fleste greier utmerket selv. Og så sparer en 2-3 båtlapper.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Fått en pris på ca 6.500,- for vinterkons. og service på min Suzuki DF300, 08 modell.

Det er da inkl. kranløft opp og ned.

Syns dere det er en grei pris, eller er dette en jobb verkstedene gjør på et par-tre timer+deler?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Fått en pris på ca 6.500,- for vinterkons. og service på min Suzuki DF300, 08 modell.

Det er da inkl. kranløft opp og ned.

Syns dere det er en grei pris, eller er dette en jobb verkstedene gjør på et par-tre timer+deler?

Kranløft opp og ned; betyr det at båt/motor blir tatt på land for service og så satt ut igjen? Hadde vært greit med nærmere info om hva som er inkl. i prisen. Selve servicen + deler på motor skal uansett ikke koste all verden. For egen del tar jeg opp båt/motor selv og skifter filter + gir- og motorolje. Kostnad blir da noen hundre.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...