Jump to content

Vinterkonservering av påhengsmotor


larsen2000

Recommended Posts

Hei!

 

Ser at enkelte har hengt seg opp i at jeg skrev 2-krets system og at jeg skal henges for det og at jeg mener at plugger bør byttes hvert år.

 

Unnskyld, jeg skrev det jeg skrev ut i fra erfaring og ut i fra "Better safe then sorry"

Det vi sysler med "båt" er så dyrebart at det lønner seg å være litt ekstra nøye med tinga våre.

Som å koste på oss et ekstra par plugger og litt frostvæske til noen hundrelapper. Pluss et par ekstra arbeids timer. De timene får du betalt i tifold tilbake.

 

Siste motoren jeg skrudde på var Honda 9,9 som var mer eller mindre ødelagt pga feil vinterkonservering.

Dette kunne eier ha unngått om konserveringen hadde vært utført som beskrevet.

Bla.a å ta ut termostaten, da hadde ikke skruene til termostaten vært "eiret" fast og umulig å få opp.

 

 

MVH Rolf-Eigil

Link to post
Share on other sites

Det finnes et stoff som kan kjøpes hos Mercury og Mariner forhandlere. Mercury har jo et utstyrsprogram som heter Quicksilver, og i det programmet finnes en spray som er nesten i en klasse for seg selv for konservering at utvendige motordeler.

Husker ikke hva det heter, men det er veldig tyntflytende når man sprayer det på under motordekselet, og etter en stund stivner det og blir fettaktig.

Har en Mercury 25 fra 1987 som ser nesten helt ny ut under dekselet. Et helt utrolig stoff. Det kan ikke brukes på kretskort med høyohmig elektronikk fordi det oppstår krypestrømmer i det, men det passer meget godt på tenningsdeler, pluggkabler, tendspoler, plugghetter og alt annet i motoren.

 

 

Bill

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Slik gjorde jeg det:

 

vinterklargjoering.jpg

 

De 5-liters kannene oppi vannet er altså for å minske volumet i tilfelle man kjører frostvæske igjennom.

Allikevel blir det ganske stor mengde. Biltema tar 349 for 12 liter konsentrat hvis man skal være så nøye på det.

Jeg hadde masse skvetter stående hist og pist.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...