Jump to content

Båt på grunn utforbi Bømlo


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Da må det vel ha vært en kraftig grunnstøting, med revner e.l. slik at lensepumpene ikke klarte å ta unna? Eller kanskje den knapt nok hadde lensepumper? Er det ikke vanlig med "tette" skott, og lensepumper i alle rom eller? Det viser seg jo i de aller fleste tlfeller/båter, så er lensepumper en mangelvare, og langt fra dimensjonert for å ta unna vanninntrengning.

 

Noen som vet hva som er standard på Riviera 925? Dette burde være en tenkevekker for alle og enhver.

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg i så fall de fleste av oss ville få! De færreste fritidsbåter er utrustet med pumpekapasiteter i nærheten av det som kan klare å håndtere lekkasjer som følge av en skikkelig grunnstøting. Her klarer man ikke å gardere seg uansett hvor mange pumper man måtte finne på å investere i! Men hvis du føler deg tryggere med to-tre ekstra pumper ombord, så har vel investeringen allerede betalt seg bare med det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tullprat igjen!

 

Det er vel sjelden eller aldri at en grunnkjenning/grunnstøting medfører emorme hull i skroget? Det er heller snakk om små sprekker o.l.

 

På min båt, og de fleste andre jeg kjenner til, a knapt nok lensepumper ombord i fet hele tatt. Som regel en håndbetjent pumpe til motorrom, og kanskje en liten i forkant motor. Det hele er en stor vits, og vitner bare om uvitende og uansvarlige båtprodusenter...i hvert fall ombord i norskproduserte båter.

 

Regner med at verken hansi eller index har lensepumper ombord? Det er jo totalt bortkastet i deres øyne?

Link to post
Share on other sites

Regner med at verken hansi eller index har lensepumper ombord? Det er jo totalt bortkastet i deres øyne?

Hvis min båt hadde tatt inn vann mer enn det som kan øses ut med en bøtte hadde jeg brukt all energi på å redde meg selv, og latt båten gå ned. Aldri i livet om jeg hadde førsøkt å lense båten fremfor å komme meg i sikkerhet! :eek:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Tullprat igjen!

Det er vel sjelden eller aldri at en grunnkjenning/grunnstøting medfører emorme hull i skroget? Det er heller snakk om små sprekker o.l.

Regner med at verken hansi eller index har lensepumper ombord? Det er jo totalt bortkastet i deres øyne?

Faktisk forekommer det en del uhell hvert år hvor det oppstår store lekkasjer, drev blir skadet / mistet og båter grunnstøter så hardt at det går hull i skroget. Når det gjelder lensepumper ombord var det faktisk slik at i båten jeg solgte for et par uker siden hadde jeg tre stk lensepumper hvorav den ene var en Jabsco kraftig impeller pumpe. Nok om det, båten er historie for meg. En annen kjensgjerning er jo at båter som støpes i dag er på langt nær så solide i skroget som en del åttitalls båter. Har gjort en sammenligning mellom en velkjent båttype det selges mye av og Nord West 900.

Link to post
Share on other sites

Når jeg overtok båten min var det montert 2 manuelle lensepumper ombord, jeg fjernet den ene og begynte å undersøke hva slags elektriske alternativer jeg hadde. Kom over en engelsk/amerikansk artikkel som antydet at minimumskapasiteten på en pumpe i en 26 fot båt (hvis den var tiltenkt nød-lensing) burde være ca 3000GpH (11,000L/H). Har ikke fått det bekreftet noe annet sted i etterkant, så jeg vet jo ikke hvorvidt det er reelt, men det har ikke blitt til at jeg har montert en elektrisk pumpe enda...

 

Men nå er det vel ingen som reklamerer med at en 1200L/H lensepumpe er ment for noe annet en å tømme kjølsvinet for innsig/kondensvann?

Link to post
Share on other sites

Tullprat igjen!

 

Regner med at verken hansi eller index har lensepumper ombord? Det er jo totalt bortkastet i deres øyne?

 

Javisst! Vi er nok bare tullinger alle sammen :crazy:

 

Jeg har en elektrisk og en manuell, men anser deres effekt som nødutstyr som rimelig begrenset. Små sprekker kan de alltids håndtere, men sannsynligheten er stor for at eventuelle hull blir større enn dette om uhellet skulle være ute.

 

Ellers så gikk jo ikke båten på Bømlo ned, men eier valgte helt korrekt å la den stå på skjæret på grunn av lekkasjens størrelse. Han ble forøvrig også igjen på holmen for å berge båten når de tre andre ble berget i land, så det virker som om han fortsatt hadde en viss kontroll....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

På mine båtførerkurs pleier jeg å understreke at hvis noe galt skjer og mye "water from outside kommer inside" da kan man stort sett glemme disse små elektriske pumpedingsene. De har alt for lite løp og er svært sårbare; det trenges ikke mer enn noe rusk og rask som flyter frem under dørken før de er satt ut av spill.

 

Derfor sier jeg at: "Den beste pumpen av alle, det er en livredd mann med en pøs!"

 

PS

Nødlensepumpen min tar 3.000 liter/ minutt, så der klarer jeg ikke å konkurrere, uansett pøs og redsel . . . :sweat::sweat:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...