Jump to content

Riktig pris Halco 29


magnumlars

Recommended Posts

Eg har fulgt med i markedet på Halco 29 no i ca eit år, men det er ikkje før no i det siste at eg er kommen i "kjøpemodus".

 

Må sei eg er ganske forundra over situasjonen i markedet, då det virkar som dei fleste tilbydarar har ein anna oppfattning av pris enn markedet. Etter å ha eigd(og solgt) 26 bilar+ nokre motorsyklar meinar eg at ein gjenstand ikkje er meir verdt enn markedet er villig til å betale, men det virkar som mange båteigarar ikkje har "forstått" dette. Eg har eit par eksempel på Halco 29 som har vore "riktig" prisa, då dei har blitt solgt på under 1 mnd etter dei vart lagt ut for salg:

 

Den første var ein totalrenovert Halco 29 økonomi med 2005 mod Yanmar 150hk diesel med gear ,aksel og propell av samme årgang. Dette var nok ein av dei finaste Halcoane på markedet i sommar. Denne vart solgt etter 3 veker om eg ikkje huksar feil. Annonsert pris var 300000,-

 

Nummer 2 var og ein Halco 29 økonomi. Denne var i originalstand, standen (etter bilde å dømme) var litt over gjennomsnittet av det ein kan forvente av ein 25 år gamal båt. Denne var utrusta med FordSabb 180hk. Denne var annonsert til 210000,-. Denne veit eg vart solgt for 180000,-.

 

Når ein ser på dei halcoane som står til salgs på finn.no har dei fleste stått der lenge, noko som betyr at prisen er for høg. Slik eg har "tolka" markedet det siste året bør ein Halco 29 vere langt over gjennomsnittleg stand (eller vesentlig oppgradert) for å bli solgt for noko særlig meir enn 250000,- Eit godt eksempel på det er denne:http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=18030743 som eg oppfattar som veldig fint holdt og med nyare motor og drev. Men den har stått til salgs lenge og er tydeligvis for høgt prisa.

 

På tross av dette er enkelte båtar annonsert til 350-400000,- og eigarane er ikkje villige til å diskutere prisen. Dei eg snakkar med seier dei prisar båtane sine etter dei andre som står til salgs på finn.no (som ikkje blir solgt).

 

Kva er grunnen til at få båteigarar innser at båten ikkje er meir verdt enn nokon vil betale for den?

Link to post
Share on other sites

Men eg ser ikkje poenget med å annonsere ein båt langt over markedspris og i tillegg ikkje vere villig til å diskutere prisen :smiley:

 

Men må sei eg er litt forundra over den labre interessen for Halco. Det er etter mitt syn svært få båtar under 400000,- som kan by på like mykje som ein halco. Ein båt som egnar seg nesten like godt for (hobby)linefiske og ferie.

Link to post
Share on other sites

Nummer 2 var og ein Halco 29 økonomi. Denne var i originalstand, standen (etter bilde å dømme) var litt over gjennomsnittet av det ein kan forvente av ein 25 år gamal båt. Denne var utrusta med FordSabb 180hk. Denne var annonsert til 210000,-. Denne veit eg vart solgt for 180000,-.

Det virker ikke som om denne båten kan vere ein Halco økonomi. Jeg har sett flere båter der det er opplyst at båten er Halco økonomi og så er det enten en gammel modell eller en offshore. Økonomi modellen passer best med en mindre motor.

 

Det er jo også andre båter som varierer ganske mye i pris, kanskje markedet er usikker på verdien?

Link to post
Share on other sites

Det virker ikke som om denne båten kan vere ein Halco økonomi. Jeg har sett flere båter der det er opplyst at båten er Halco økonomi og så er det enten en gammel modell eller en offshore. Økonomi modellen passer best med en mindre motor.

 

Om eg ikkje har missoppfatta er halco økonomi=halvplanar og offshore=heilplanar. Det er fleire tilfeller av feil typebenevnelsar ute å går, men som oftast er det halvplanarutgaver som blir kalla offshore. Men dette er meget mulig eg tar feil i. Men det er i alle fal fleire halvplanarvariantar på markedet med opp under 200hk. Var sjølv å såg på ein med 175 hk perkins.

Link to post
Share on other sites

Nå er det nå slik at det er selger som bestemmer hva han vil selge båten for. Vil du ha en slik båt blir du jo nøt til og betale det som forlanger ellers blir du jo fri. Det er mange som legger ut båtene for salg men som ikke må selge de er somoftest ikke villig til og gå ned i pris og venter heller til vårem med og selge for og få det de mener båten er verd.

Link to post
Share on other sites

Halco Økonomi har kjøl og har og et annet sertrekk. Nederste del av hekken har en knekk slik at den delen av hekken går utover. Dermed kan dieseltanken monteres lenger bak i båten på grunn av den ekstra oppdriften dette gir. Båten er ikke beregnet for hekkaggregat.

 

Båten liker ikke fart noe særlig over 20 knop, det vanlige er at maks fart ligger under dette. På offshore vet jeg at det er satt inn motor som gir maks fart på nesten 40 knop, men mer vanlig er rundt 30 eller lavere.

Link to post
Share on other sites

Halco Økonomi er halvplaner!!!!

Halco Offshore er helplaner!!!!!

I en Offshore med en 165 hk Volvo med hekkagrgat,

og en Økonomi med propellaksel med samme motor, oppnår nesten lik fart, ca 22 på fult.

Når det gjelder priser på disse, de er fra ca midten på 80 tallet.

Mange vart levert som halvfabrikat, noen fabikkbygd.

Noen er modernisert, andre har orginalt/gammelt utstyr.

Dersom en kjøper en som har godt brukt utstyr, må en regne med mange tusner i moderniseringer.

De som selger, setter en pris som de mener den er verdt, + - noen tusen.

Dersom kjøper kommer med et skambud, blir det ikke noe handel.

Dette er da bare sundt bondevett. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Eg er med på den Jonn, men folk har ulike meiningar om kva eit skambud er :smiley:

 

Eg meinar at det ikkje kan betegnast som skambud om ein gir eit bud som ligg nær markedspris. For å dra paralellar til andre fritidssysler so vurderar eg no å selge motorsykkelen min. Eg ser at annonsert pris ligg på 50-60000,- og min sykkel er av gjennomsnittlig tilstand. Lang erfaring tilseier at reell salgspris i snitt er kanskje 10% under annonsert pris. Om eg annonserar sykkelen min for 80000,- og får eit bud på 45000,- er dette då eit skambud??

 

Eg skjønnar at enkelte kan tenke skambud når folk byr kanskje halvparten av prisforlangande, men eg meinar at om prisforlangande er det doble av det markedet er villig til å betale då er det selgar som må tenke seg om ein gang til

Link to post
Share on other sites

Jonn; ja det er motteke og evaluert.

 

Som eg sa når vi snakkast på telefonen; hadde båten din vore prisa litt nærare det markedet ligg på hadde eg handla. Men når båten din er prisa slik at eg kan kjøpe ein meget velholdt fabrikkbygd økonomi med 85hk, bytte ut denne med fabrikkny 150hk diesel, gear,aksel og propell og fortsatt ha pengar til overs til kartplottar, ja då synest i alle fal eg det blir for dyrt.

Link to post
Share on other sites

"Problemet" med Halco 29 er at det er veldig store variasjoner mellom de båtene som ligger til salgs til enhver tid. Dette kan være alder (båtene ble produsert over en forholdsvis lang periode), motorstørrelse, motorens alder og timetall, utstyrsnivå og utstyrets alder, vedlikehold og dokumentasjon av vedlikeholdet. Det er også mange forskjellige løsninger og materialvalg på innredning og skottkledning, og stor variasjon på kvaliteten på arbeidet som ble gjort når båtene ble bygget som halvfabrikat.

 

Stor forskjell i kvalitet på båtene rettferdiggjør forskjeller i pris. Men pga av mange "dårlige kjøp" blir det vanskelig å oppnå en fornuftig pris på godt velholdte og oppgraderte båter. Vi har selv solgt en Halco 29 tidligere i år, en båt som etter min oppfatning var godt over gjennomsnittet av Halcoer som var til salgs. Jeg har stor forståelse for de som sier nei til lave bud på godt holdte Halcoer.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Problemet etter mitt syn er at prisforlangande ikkje alltid står i forhold til standen. Om eit velholdt eksemplar er verdt 350000,- meinar eigaren av ein som er under middels stand at hans båt automatisk er verdt 350000, sjølv om det kanskje hadde vore meir riktig med 200000,-.

 

Vi nordmenn er ganske håplause slik vi prisar ikkje gjenstandane ut frå tilstand, men ut frå høgste annonserte pris på tilsvarande produkt. Dette er samme leksa med bil, båt, motorsykkel etc.

 

Eit anna fenomen eg har merka meg er at få er villige til å betale ekstra for eit objekt som er over snitt når det kjem til stand. Ofte kan ein sjå at om kjøparen har valget mellom eit glansbilde til 100000 og eit vrak til 85000 er det vraket som blir solgt..

Link to post
Share on other sites

Jeg mente at det er idioter som kjøper en båt til 850000,- som man kanskje må koste på 50000,- istedet for å kjøpe en bra en 100000,- (ref ditt eksempel)

 

Skal du ha en Halco som er i god stand så er bedre å satse på en som er i god stand og godt holdt enn å kjøpe en dårlig en som du får utgifter på.

Som nevnt tidligere, ikke se deg blind på prisen alene. Hva du får for prisen og hva du kanskje må legge ut betyr mest. Har sett nok av folk som må legge ut mye penger på ting " de ikke har tenkt på".

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg meinar ganske "hardnakka" at ein gjenstand i ein salgssituasjon er ikkje verdt meir enn folk er villig til å betale.

I og for seg sant. Men en "markedspris" har man først når kjøpers betalingsvilje samsvarer med selgers prisforventninger. Kjøpers betalingsvilje betyr ingen ting så lenge ingen er villige til å selge til den prisen. Da blir det ingen handel, og det er vel det som er tilfelle for enkelte av Halcoene som ligger ute på Finn. Å benytte nedsettende betegnelser på folk fordi de har en oppfatning av hva båten deres er verdt er bak mål etter min mening.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg;

 

Eg er einig med det du seier her, ein skal ikkje bruke nedverdigande begrep om folk fordi dei har ei meining om verdien på sin eigen båt.

 

Markedssituasjonen for Halco 29 er i dag heilt fastlåst etter mitt begrep. Det er ingen "flow" i markedet og det har heller ikkje vore det dei siste par månadane. Dette reknar eg med er ein kombinasjon av for høgt prisa båtar og for lite betalingsvillige kjøparar. Eg kunne ikkje legge merke til at prisane var noko høgre i vår/ sommar(snarare tvert imot), men utvalget var større.

 

So spørsmålet er om ein må krype til korset å betale meir, eller vente på bedre tider :sleep:

Link to post
Share on other sites

Er nok mye rart å se ja. Var og så på en Halco 29 økonomi oppe i Solund tidligere i år, annonsert til 250.000 på AutoDb.

 

Fikk opplyst at båten var i bra stand og ikke noe galt med den. 180 hester Ford og ca. 19 knop.

 

Båten var slitt, jada, men og gammel, men når vi startet opp maskinen kom det mye sur røyk samt en oljefilm utover bak motoren. Denne bare fortsatte å bre seg. Olje i bunn av båten, tomme ølflasker i benkene og lite ryddet før visning.

Vi tok en tur utpå, men båten kom ikke opp i mer enn 10.5 knop og når vi gav på, kom det en svær, svart røyksky. Selv ikke etter flere hundre meter kom den opp i mer enn 10.5 knop, så da var det bare å si nei og tusle inn igjen...

 

Videre så vi en svak pipling av vann ut fra langsgående stivere under motor, men pga Xfiner som var lagt over, fikk vi ikke sett hva dette var, men jeg antar lekkasje i skroget siden det var tørt oppover skutesiden.

 

Med påkost på mye penger, så var nok ikke denne verdt 250, ei heller 200....

 

 

 

Kjøpte senere en Vikund 830 fra -98, dog til endel mer penger, men i betydelig bedre stand, når den akselererer, må en holde seg fast for ikke å bli "slengt" bakover og det er ikke mange metrene den trenger for å nå toppfarten :-)

Redigert av Blommen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg meinar ganske "hardnakka" at ein gjenstand i ein salgssituasjon er ikkje verdt meir enn folk er villig til å betale :wink:

 

Det er klart, men den kan likevel være mer verdt enn det DU er villig til å betale for den... :rolleyes:

 

Som båtselger kommer man bort i mange rare typer. Sist jeg solgte fikk jeg mange tekstmeldinger der man tilbød 20-30 % under prisantydning, uten engang å ha sett båten! En annen tilbød å kjøpe båten til prisantydning hvis jeg fikset transport over fjellet til Oslo, fordi han hadde det for travelt til å komme og se på den. Han som til sist kjøpte båten ringte en times tid etter at annonsen var lagt inn, virket rimelig desperat etter å kjøpe båten men ville likevel prute! Jeg syntes dette virket noe merkelig på et så tidlig tidspunkt, men slo likevel av et par tusenlapper bare for høflighets skyld. Han overførte pengene til meg uten engang å ha sett båten, for å sikre seg. Jeg måtte nærmest presse ham til å komme ned og kikke på båten og ta en liten prøvetur/omvisning. Så min erfaring er at selger ofte (men ikke alltid) har bedre forutsetning for å prissette båten han selger enn det kjøperne har! Selv om finn.no desverre har fått en mer ufortjent rolle som takstsetter enn det som rimelig er.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...