index Startet 17.September.2009 Link til dette innlegget Startet 17.September.2009 Var ute en liten tur med båten nå i kveld, og som vanlig trekker den til babord slik at jeg må holde igjen på rattet (ratte mot). Når jeg går lebgre strekk går jeg på autopipot, og merker ikke stort til dette. Men ved finmanøvrering og småturer kan dette til tider være rimelig plagsomt. Er det noen som har funnet en enkel og grei løsning på dette? Tenker på noe a'la en bøyd platebit bakerst på roret eller lignende. Selv om den alltid har vært sånn er det likefullt irriterende til tider. Så alle smarte ideer mottas med takk!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kodvaag Svart 17.September.2009 Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 Monter hydraulisk styring som jeg har gjort! Båtkjøring endret seg fra jobb til kos! Utrolig komfort og sikkerhetsgevinst. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
index Svart 17.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 Det kan man jo! Men jeg hadde nå håpet på en billigere løsning da, både styresnekke og wire var ny for få år siden og bør holde mange år ennå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 17.September.2009 Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 Du kan bare bytte styresnekka eller hva det nå heter (dingsen ved rattet som drar eller trykker i vaieren) til en med montert brems. Da snurrer ikke rattet, og du oppnår en komfort som nærmer seg hydraulisk. På den forrige båten ble den gamle vaier-styringa erstattet med en tilsvarende med brems (justerbar) - og det ble en annen verden Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 17.September.2009 Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 Krefter fra propellen vil påvirke roret pga rotasjonen på propellen, har man en ren mekanisk styring så vil man merke dette, er enig i tipset om å bytte til hydraulisk! har kommet frem til samme konklusjon på min båt, koster fra 3000 og oppover. tror fort man glemmer prisen når man ser resultatet! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Zach Svart 17.September.2009 Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 (redigert) Det skal være mulig å justere (stramme) slik at rattet står i den pos du slipper det, i alle fall innen rimelighetens grenser. Ofte er denne justeringsskruen under styresnekka (hull?). Mulig rattet blir noe tyngre, men da må du finne et "kompromiss". Ser at nordan family 27 er inne på det samme, men du må i alle fall sjekke om du ikke allerede har en type styresnekke som kan justeres. Redigert 17.September.2009 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 17.September.2009 Link til dette innlegget Svart 17.September.2009 Kanskje du skal lage deg et justerbart trimmeror som du fester på flapsen bak. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Hydraulisk styring hadde sikkert vært det beste ja! Men jeg liker egentlig å holde ting så enkelt som mulig, og hydraulisk er langt fra problemfritt ser jeg. Mulig et separat trimror hadde gjort jobben. Men problemet her er sikkert måten propellstrømmen påvirker roret, og da ser jeg i så fall for meg at løsningen må stå direkte på roret for å kompansere for presset på den ene siden av dette. Jeg får se om det er en strammeskrue på styresnekka, mulig dette kan hjelpe noe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nedgård Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 monter en propell som har vingene motsatt vendt av den du har. da vil du slippe problemet med at båten drar seg til babord, den vil nå dra seg mot styrbord i stedet Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Forøvrig har jeg samme problem, et anerkjent problem vil jeg si... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 den vil nå dra seg mot styrbord i stedet Så løsningen er Duoprop? Kan bli litt tricky, men hva gjør man ikke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 18.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 har kommet frem til samme konklusjon på min båt, koster fra 3000 og oppover. Hvor finner du hydraulisk styring til denne prisen? Sjekket Maritim sine siden nå, og billigste sett der (uten slanger) koster 5540,-.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sildåpote Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 (redigert) "monter en propell som har vingene motsatt vendt av den du har. da vil du slippe problemet med at båten drar seg til babord, den vil nå dra seg mot styrbord i stedet " Da går det vel baklengs Hva med å pusse ene siden av roret for å kompensere? Er kanskje bare på hurtiggående båter dette funker. Redigert 18.September.2009 av sildåpote (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Hydr styring Her blandt annet, hender jeg finner noen helt ned mot 3 lapper innimellom, men da gjerne kampanjetilbud og sånn! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
index Svart 18.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Hva med å pusse ene siden av roret for å kompensere? Kanskje jeg bare skulle rengjøre ene siden av båten neste gang jeg har den oppe??? Eller sette på et hårete teppe på motsatt side av roret... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Håp Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Tror det vil hjelpe med en avrundet lik list festet vertikalt bakerst på hver side av roret. Men prisen for slipping avgjør vel hvor mange mange ganger du kan eksperimentere med dette.... Ellers vil vel en firbladet propell redusere propwalk. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Jeg har en kjøpt meg en Nidelv 28 med hydraulisk styring. På denne båten er det lagt på en ekstra kloss på skroget på stemmen eller enden eller kanten av kjølen der hvor akslingen kommer ut. Den er rundet av den ene veien. Har ikke peiling på om den har noe effekt, eller om effekten var så dårlig at de monterte hydraulisk styring isteden. Har forøvrig ikke fått testet båten enda! Sitér dette innlegget Link to post
JMS Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Så en i Holmestrand sist helg han hadde surrafast en padleåre i rekka som stakk ned i vannet på den ene siden, regner med at han hadde samme problem, det så rimelig stygt/dumt ut men funka sikkert. JMS Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Hva med ei passelig fjær på roret som trekker det tilsvarende det du må holde til vanlig slik at den går rett? Kanskje du må ha to fjærer som jobber mot hverandre for å holde roret rett, men det bør iallefall kunne redusere kraften du må bruke for å holde stø kurs betraktelig. Bør være mulig å montere den nokså usynlig på rorstammen under dekk sammen med den ordinære styringen. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
nordan family 27 Svart 19.September.2009 Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 (redigert) HER ser du et eksempel på styresnekke med brems. kr 1500 With Ultraflex Non-Reversible steering helms T73NRFC, T74NRFC, T83NRFC,T84NRFC the loads applied to the steering system are no longer a problem. A special patented device allows the helm shaft to lock until turned by the driver, maintaining the boat direction and neutralizing the feedback loads on the steering cable. This mechanism is engaged when the driver is not turning the wheel and is automatically disengaged as soon as the driver applies pressure on the wheel to change direction of the boat. The Ultraflex Non-Reversible mechanism makes driving a boat safer and easier. Så den til 85 pund på en UK side - da trenger det ikke bli så dyrt heller. Redigert 19.September.2009 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 Pluss moms, pluss frakt.... Da er vi vel bortimot 1500,- likevel? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nedgård Svart 19.September.2009 Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 sildapote, selvfølgelig har du rett! det burde jeg da tenkt selv, for jeg har ikke reverse. har vridbar propell haha Sitér dette innlegget Link to post
skorgenes24 Svart 20.September.2009 Link til dette innlegget Svart 20.September.2009 Et lite spørsmål i forbindelse med styreproblemer... Har du et tynt jern ror eller et kraftigere av tre eller annet matriell?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2009 Tynt jernror ja. Tipper det er rundt 10mm plate. Ganske stort, ca 80x40cm. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
skorgenes24 Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 (redigert) Noe av problemet da er at vannstrømmen som går langs skråget ikke får kontakt med roret før du legger over litt i den ene eller andre rettning. Som fører til vinglete gange... Løsningen da er og modifisere roret sånn at det blir like bredt i bakkant som kjølen på båten, da vil du merke forskjell Redigert 21.September.2009 av skorgenes24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.