Jump to content

Snekke som trekker til babord. Hva kan man gjøre?

index

Recommended Posts

Var ute en liten tur med båten nå i kveld, og som vanlig trekker den til babord slik at jeg må holde igjen på rattet (ratte mot). Når jeg går lebgre strekk går jeg på autopipot, og merker ikke stort til dette. Men ved finmanøvrering og småturer kan dette til tider være rimelig plagsomt. Er det noen som har funnet en enkel og grei løsning på dette? Tenker på noe a'la en bøyd platebit bakerst på roret eller lignende. Selv om den alltid har vært sånn er det likefullt irriterende til tider. Så alle smarte ideer mottas med takk!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Krefter fra propellen vil påvirke roret pga rotasjonen på propellen, har man en ren mekanisk styring så vil man merke dette, er enig i tipset om å bytte til hydraulisk! har kommet frem til samme konklusjon på min båt, koster fra 3000 og oppover. tror fort man glemmer prisen når man ser resultatet!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Det skal være mulig å justere (stramme) slik at rattet står i den pos du slipper det, i alle fall innen rimelighetens grenser. Ofte er denne justeringsskruen under styresnekka (hull?). Mulig rattet blir noe tyngre, men da må du finne et "kompromiss".

Ser at nordan family 27 er inne på det samme, men du må i alle fall sjekke om du ikke allerede har en type styresnekke som kan justeres.

Redigert av Zach (see edit history)

Hydraulisk styring hadde sikkert vært det beste ja! Men jeg liker egentlig å holde ting så enkelt som mulig, og hydraulisk er langt fra problemfritt ser jeg. Mulig et separat trimror hadde gjort jobben. Men problemet her er sikkert måten propellstrømmen påvirker roret, og da ser jeg i så fall for meg at løsningen må stå direkte på roret for å kompansere for presset på den ene siden av dette. Jeg får se om det er en strammeskrue på styresnekka, mulig dette kan hjelpe noe.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

"monter en propell som har vingene motsatt vendt av den du har.

da vil du slippe problemet med at båten drar seg til babord, den vil nå dra seg mot styrbord i stedet "

Da går det vel baklengs :crazy:

Hva med å pusse ene siden av roret for å kompensere? Er kanskje bare på hurtiggående båter dette funker.

Redigert av sildåpote (see edit history)

Jeg har en kjøpt meg en Nidelv 28 med hydraulisk styring. På denne båten er det lagt på en ekstra kloss på skroget på stemmen eller enden eller kanten av kjølen der hvor akslingen kommer ut. Den er rundet av den ene veien. Har ikke peiling på om den har noe effekt, eller om effekten var så dårlig at de monterte hydraulisk styring isteden. Har forøvrig ikke fått testet båten enda!

Hva med ei passelig fjær på roret som trekker det tilsvarende det du må holde til vanlig slik at den går rett?

Kanskje du må ha to fjærer som jobber mot hverandre for å holde roret rett, men det bør iallefall kunne redusere kraften du må bruke for å holde stø kurs betraktelig.

Bør være mulig å montere den nokså usynlig på rorstammen under dekk sammen med den ordinære styringen.

Mons

Mons

HER ser du et eksempel på styresnekke med brems. kr 1500

With Ultraflex Non-Reversible steering helms T73NRFC, T74NRFC, T83NRFC,

T84NRFC the loads applied to the steering system are no longer a problem.

A special patented device allows the helm shaft to lock until turned by the driver,

maintaining the boat direction and neutralizing the feedback loads on the steering

cable.

This mechanism is engaged when the driver is not turning the wheel and is

automatically disengaged as soon as the driver applies pressure on the wheel to

change direction of the boat.

The Ultraflex Non-Reversible mechanism makes driving a boat safer and easier.

Så den til 85 pund på en UK side - da trenger det ikke bli så dyrt heller.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Noe av problemet da er at vannstrømmen som går langs skråget ikke får kontakt med roret før du legger over litt i den ene eller andre rettning. Som fører til vinglete gange...

Løsningen da er og modifisere roret sånn at det blir like bredt i bakkant som kjølen på båten, da vil du merke forskjell

Redigert av skorgenes24 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...