Jump to content

Maling plastbåt - kan drygolin utemaling evt. shipolin brukes?


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

 

Holde på å male en eldre plast-sjark og har hittil brukt Hempel Emaljemaling (1 komponent siden forride eier har brukt 1 komponent tidligere). Dette er brukt på utsiden ovenforvannlinje, taket på styrehuset og på dekket. Dette er bra men dyr saker (300kr for 0.75).

 

Jeg skal nå male baksiden av styrehuset (denne er tidligere malt med Emaljemaling), og innsiden av båten mellom dekk og rekkverk (malt mange år siden med ukjent 1-komponent maling som flasser som bare det). Alt dette er plast utenomdøren som er lagt av tre.

 

Jeg har vasket og skrapet osv.

 

Jeg har både en span med hvit Drygolin utemaling og en span av hvit Shipolin shipsmaling - jeg kunne tenkt å brukt en av disse til denne jobben (har gått tomt for hvit emaljemaling).

 

MItt spørsmål er enekelt og greit. Kan en av disse to malingstype brukes på plast og plast som har tidligere blitt malt med emaljemaling eller er det en "konflikt" her? Det er ikke så veldig nøye dersom det er snakk om evt. flasser litt fortere enn Hampels sitt, men dersom det er en kjemisk konflikt mellom typene....

 

Hilsen,

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Problemet med begge disse to er at de er myke, og derfor ikke tåler slitasje noe særlig. Men om du absolutt vil bruke en av dem ville jeg gått for Shipolinen, den gir i det minste en blank overflate som ligner på emaljelakken. På sliteflater som dekk, dollbord m.m. ville jeg ikke engang vurdert disse to...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette bør gå bra. Shipolin og Drygolin er sikkert alkyd oljemalinger begge deler. Det er ikke spesiellt sannsynlig at det vil reagere med malingen under. Det som imidlertid er et problem er jo at hvis man ikke har godt underlag så flasser det jo uansett. Den gamle malingen må jo vekk siden den ikke henger. (evt så kan man jo bare flikke til det sakte men sikkert blir bedre og bedre)

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...