Jump to content

Strømproblemer i Maxum 4100 scb


Trophy

Recommended Posts

Det er sjelden problemer med å starte, men det viser seg blant annet på instrumentene når e f.eks kjører baugpropellen eller trykker på flaps bryteren . . .

Instrumentene reagerer med at viseren faller f.eks på turtelleren. Viseren på oljetrykkmåleren spretter også opp og ned alt etter motoromdreiningen. E har sjekka ganske mange koblinger og funnet noen som var løse, men det har ikke endret på problemet. Kan noen av instrumentene være ødelagt ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Utgående i fra flest brukt standardtilkobling ligger vel baugtrusteren og flaps på startbatteriet.

 

For meg synes det at det er mulig med to feil.

Den ene er / var dårlige eller løste tilkoblinger (som kunne være grunn for feilvisninger i mellom)

mens andre grunnen godt kunne være at i tillegg (ellerbare det) noe ikke stemmer med startbatteriet ditt.

Med det mener jeg at den er enten utslitt, tørt (hvis det er våte batterier) eller også bare dårlig tilkobling.

 

Alt det kan resultere på for svak spenning og dårlig minuskontakt som vises også med feil på instrumentene.

 

Bare som et tipps til.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det kan man se så eller så, Bartesam.

Hvis dette batteriet ikke får tilstrekkelig lading da detter spenningen også der => fare for at vinsjen/trustern går til helvete.

Omvent kunne bra tilkobling rett til startbatteriet sørge for at dynamoen støtter ordentlig.

For de fleste trustere holder det fint.

 

Men grunnleggende er det helt sikkert bra med eget batteri bare for storforbrukere.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Sjekk om det er hentet strøm til ettermontert utstyr fra "dashboard". En del hobbymontører tar strøm fra nærmeste sted uansett, og det er ikke alltid like heldig. Sjekk også at jorforbindelser (minus) har god kontakt på samme måte som pluss 12V. Dårlig kontakt i sikringer er også en gjenganger, men høres ikke ut som det i ditt tilfelle.

At thruster kan skape trøbbel pga stort spenningsfall ved bruk er riktig, men trimplan bruker ikke på langt nær så mye strøm.

At det er noe feil med startbatteri høres usannsynlig ut så lenge du får startet fint, og du også har trøbbel bare ved bruk av trimplan.

Hos meg ligger normalt alle batterier inne (parallell) når motor går, noe som gir best kapasitet til store forbukere. Om jeg kun har startbatteri inn fungerer det imidlertid bra da også.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville hatt et eget batteri med skillediode til den baugtrøsteren jeg. Baugtrøsteren er slem på strømmen når den brukes :smiley:

 

Jepp, det blir også brukt ekstra mye thruster nå når ene motoren er ute..... Planer om batteri fremme med thrusteren. Hva skal en velge til dette bruk ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Det kan man se så eller så, Bartesam.

Hvis dette batteriet ikke får tilstrekkelig lading da detter spenningen også der => fare for at vinsjen/trustern går til helvete.

Omvent kunne bra tilkobling rett til startbatteriet sørge for at dynamoen støtter ordentlig.

For de fleste trustere holder det fint.

 

Men grunnleggende er det helt sikkert bra med eget batteri bare for storforbrukere.

 

:seeya:

Jørg

 

Både thruster og ankervinsj fungerer veldig bra sånn som det er nå . Batteriene vil kanskje ha godt av at det kommer inn en motor til etterhvert....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Sjekk om det er hentet strøm til ettermontert utstyr fra "dashboard". En del hobbymontører tar strøm fra nærmeste sted uansett, og det er ikke alltid like heldig. Sjekk også at jorforbindelser (minus) har god kontakt på samme måte som pluss 12V. Dårlig kontakt i sikringer er også en gjenganger, men høres ikke ut som det i ditt tilfelle.

 

Litt irriterende dette og når e setter på lanterene så stiger motortemperaturen og voltmeteret går nedover...... :eek: Når e startet på fredag så lot e motoren gå på tomgang mens e var nede i rommet til septiktanken osv. 12 volt lampa der ble dårligere ca 15 sek og så normal igjen og sånn pulserte det en stund mens e holdt på å skru septikslanger. Den eneste forbrukeren som var på da var kjøleskapet :crazy:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

For meg kan det virke som du har dårlig/variabel leder på minus. For å unngå slike tilstander som du har, samlet jeg alle storamp-minuser i ett punkt.

 

Fellesjord_b.jpg

 

Her går det inn ledere fra selvstarter, dynamo, batterier, etc. Man ska være oppmerksom på at f.eks. støpejern som i motorblokker er dårlige ledere.

Link to post
Share on other sites

Har flere sånne jordinger på motoren e og. Virker ok, men kanskje viktig å ta en grundigere inspeksjon... En annen ting er at flere av kablene fra startbatteriet går et stykke på dørken på styrbord side og der hart det også vært en del vann i fra en lekkasje sånn at kablene har lagt i vann (delvis). Kan kablene trekke vann hvis de har ligget sånn lenge (før e overtok båten) ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Det essensielle er hvor mange volt dynamoen din gir på batteripolen. Den bør være mellom 14.4 til 14.6 Volt inn for at batteriene skal bli 100% mette på strøm. Har du 14 Volt inn, blir batteriene aldri mere enn 75% fulle. Kablene fra batteri til ankervinsj bør være 35 mm2, og er det langt strekk, så bør du gå opp ennå mere. Kontaktoren ville jeg satt rett i nærheten av vinsjen. Jeg har 2 dynamoer i snakke mi, en 90A og en 75A fra Bosch. Disse har jeg montert 15 Volt spenningsregulatorer i. Har 2 110 Ah batterier og 55 Ah startbatteri skilt med rele på ene kretsen, og 2 stk 65Ah bare til stereoanlegg. Har ikke hatt problemer i sommer jeg tatt i betraktning av at kjøleskaper har vært mere oppe enn igjen, og det har vært musikk på støtt :cheers:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Hva er dette ? Står i nærheten av lader og hovedbrytere

hva.jpg

 

Nå når ene motoren er ute ligger + og minus kabler uten tilkobling, også jordingsledning til aksel, skroggjennomføringer osv. Vil det være lurt og forbinde omtalte jordingsledning med minuskabel fra startbatteriet til barbord motor(som er ute)?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Disse har jeg montert 15 Volt spenningsregulatorer i.

Alt annet er helt riktig.

Men jeg tilatter meg å peke på 15V-regulatoren slik at "ferske" ikke synes at det er normal.

 

15V -konstant- ladespenning er skjelden bra, og hvis i det hele tatt så bare for batterier som er beregnet for det.

Men selv om batteriene takler det som ladespenning skulle den spenningen reguleres ned på anbefalt vedlikeholdspenning rett etter at ladingen er avsluttet.

 

F.eks. er veldig mange lokkete batterier bare beregnet for maksimalt 14,4V. og blir skadet med høyre spenninger.

 

Så blir altså "huskesetningen":

- Sjekk først maksimal ladespenning som batteriene er beregnet for.

- Ikke tilatt mer enn det, fordi det kan ikke bare bli skadelig for batteriene men også farlig for deg.

 

Hva er dette ? Står i nærheten av lader og hovedbrytere

Ser for meg ut som et kraftig relé.

Kanskje for starthjelp?

Du behøver kun å følge kablene, da finner du det selv.

 

Vil det være lurt og forbinde omtalte jordingsledning med minuskabel fra startbatteriet til barbord motor(som er ute)?

Hvis dette alt var koblet til fellesjord før da skulle det vel helst ikke står separert/avskillt nå?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvis dette alt var koblet til fellesjord før da skulle det vel helst ikke står separert/avskillt nå?

 

:seeya:

Jørg

 

Det var koblet til barbord motor og den var jordet til styrbord motor.

Har et spørsmål angående brytere på dashbord som e mistenker kan være noe galt med f.eks feilkoblet eller kortsluttet :ghost: Hvordan måler e dette med multimeter ? Regner med å feilsøke litt i helgen.....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Måler rundt 14.6 Volt over batteripolene ved gange med en 15 Volt regulatoren, og alle batteriene er åpne batterier med mulighet for etterfylling av vann. Godt å slippe å ha strømproblemer ombord.

:yesnod::drink:

 

 

 

15V -konstant- ladespenning er skjelden bra, og hvis i det hele tatt så bare for batterier som er beregnet for det.

Men selv om batteriene takler det som ladespenning skulle den spenningen reguleres ned på anbefalt vedlikeholdspenning rett etter at ladingen er avsluttet.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Ikke så lett å se, men hvis det er 4 kontaktpunkter på enheten kan det være som Jørg sier er Relè. Da kan f.eks 2 batterier sammnkobles ved at man får strøm på den tynne rød med sikringsholderen på (les. styrestrøm). Regner vel ikke med at den sorte tynne går til en hovedbryter?

Et rele kan da f.eks virke som skille på batteriene når motoren stanses.

Link to post
Share on other sites

Den ladet ihvertfall 14,1 på batteriene i går....men batteriene har blitt utladet 2 ganger tidligere :crazy:

Har sjekket litt i dashbordet i dag og begynnte med bryteren til hornet. Har kjøpt ny bryter med lys i og horn symbol da skriften som er foran bryterene nå er nesten slitt bort. Skiftet bryteren uten at det hjalp og det var egentlig ikke forventet. Fulgte ledningen og sjekket den i koblingen. Kraftig irret. Koblet ledningen utenom koblingen og da var allt i orden. Blir nok en del koblinger å sjekke fremover :headbang: Hvor får e tak i disse koblingene eller noe lignende som kan erstatte de?

el.koblinger.jpg

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...