Jump to content

Strømproblemer i Maxum 4100 scb


Trophy

Recommended Posts

De hvite plastkoblingene (hann/hunn) er noe tilsvarende som Sleipner og Lambertseter bruker på sitt utstyr dog med noe færre ledere. Ikke de best hvis de står utsatt for mye fukt. Da ville jeg heller lett etter noe bedre. Hella leverer litt av hvert, mulig også noe slikt. Det finnes sikkert også andre leverndører.

Link to post
Share on other sites

Ja, mye rart i det elektriske. Kikke i en Princess 35 på FB og inne i /bak dasboard og ble vettaskremt hvordan ting så ut. Om det var ettermontert eller ikke vet jeg ikke, men hadde forventet bedre. Hjalp en å få liv i en plotter og få koblet Sleipner`s fjernkontroll opp mot en vinsj og thruster av ukkjent merke.

Link to post
Share on other sites

Når e startet på fredag så lot e motoren gå på tomgang mens e var nede i rommet til septiktanken osv. 12 volt lampa der ble dårligere ca 15 sek og så normal igjen og sånn pulserte det en stund mens e holdt på å skru septikslanger. Den eneste forbrukeren som var på da var kjøleskapet :crazy:

Dette oplevde e igjen i dag og la også merke til at motoren endret "lyd" samtidig omtrent som den ble belastet.. Kan vel sammelignes med når generetoren går og en setter på alle kokeplatene på fullt(litt mindre kanskje...)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har vært å skrudd litt idag og fjernet "koblingen" som gikk til instrumentene og koblet sammen ledningene direkte. Så ut som det hjalp litt da voltmeteret aldri har vist så høy volt på instrumentet tidligere...etter en stund så begynntew det å "fuske" igjen :confused::confused: Så begynnte det å lyse på en av bryterne (accy) uten at den var på :sweat:

Men der er noen lyspunkter også....fant en kabel ned i virrvarret som passet rett på min Raypilot 650, så nå fungerer autopiloten og e kan sitte ned og styre med fjernkontrollen :cheers_wine::cheers_wine: E har også funnet ut hvor e kan få tak i nye hvite koblinger som vist på bilde. Anda Olsen selger disse :yesnod:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Det er ofte det som navnet forteller,

nemlig et relé som kobler batterier i paralell.

 

Ofte brukt for å gi litt starthjelp av en annen batteri,

eller også for å paralellkoble batterier for å øke effekten for andre greier.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg tror at Cumminsen din leverer for lav spenning, det er ikke uvanlig at ladespenningen på din motor er omlag 13,8 volt

 

Har sjekket på begge motorer og de ladet ca 14,7v og ut fra batteri isolatoren var det 0.8v mindre. Er det normalt?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Har sjekket på begge motorer og de ladet ca 14,7v og ut fra batteri isolatoren var det 0.8v mindre. Er det normalt?

 

Ja, da har e googlet litt og funnet at det er normalt med et spenningstap på 0,7 volt og at det bør kompenseres...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har vært å skrudd litt idag og fjernet "koblingen" som gikk til instrumentene og koblet sammen ledningene direkte. Så ut som det hjalp litt da voltmeteret aldri har vist så høy volt på instrumentet tidligere...etter en stund så begynntew det å "fuske" igjen :confused::confused:

så nå fungerer autopiloten og e kan sitte ned og styre med fjernkontrollen :cheers_wine:

 

Fremdeles problemer med strømmen og autopilot :confused: Tror kanskje e har byttet om på noen ledninger selv om e gikk systematisk til verks. Der var 3 grå og 3 svarte ledninger i kontakten, så kanskje e har klart å bytte om på et par ledninger likevel.....På Maxum's tegning av ledningsnettet finner e bare 2 svart og 2 grå. De grå er til turtellerne. Kan ikke ha byttet om disse da de virker når e kjører på 1 motor... Kan det bli problem hvis de svarte(jord) er byttet om ?

Hvis e måler med multimeter på 12v hovedstrømledning når e bruker f.eks flaps, hvor mye spenningsfall er normalt ?

Når e setter autopilot på auto så begynner en del av instrumentene å "tikke" til høyre med ca 2 sek mellomrom mellom "tikkene". Var ikke sånn tidligere, men når e brukte den på auto så virket den fint en stund og så tørnet den plutselig hardt styrbord. Strømtilførselen til "autopilotpanelet" forsvant og e tok strøm fra et annet sted. Er det ok ? Tips mottas med takk :blush:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fremdeles problemer med strømmen og autopilot :confused: Tror kanskje e har byttet om på noen ledninger selv om e gikk systematisk til verks.

 

Fikk høre i dag at ved bruk av fjernkontroll på autopilot med dårlige batterier, så tørner båten "ofte" til styrbord (går i sirkel). Det var det som hendte meg.... Får investere i nye oppladbare :lipseal: Sjekket om ledninger var byttet om idag og det var det ikke :cheers: Den tredje grå ledningen var til sync'n

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er batteriene til Raymarine autopilot fjernkontrollen skiftet og testet. Ingen flere " craysy Ivan's" (Styrbord 360 grader). Kan nevne at båtbutikken hadde 30 dagers leveringstid, så e kjøpte 2 1,2v batterier med loddetinn på Clas Ohlson og fikset det sjøl....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Litt fremgang.... :worry: har demontert og pusset 2 skinner for minus ledninger, 1 i dashbord og 1 i motorrom uten at det ble noe bedre.

I dag har e skiftet skruen som holder "hovedstrømledningen" som går inn til sikringene i dashbordet. Den gamle var spinkel og virket litt løs(stjerneskru med mutter)

sikringer.jpg

 

Den gamle spinkle. Vanskelig å få skikkeleg fast med stjerneskru så skiftet til mutter

festeskru.jpg

 

Fant denne skjøten like ved sikringskapet nede....helt løs :cryin:

skjoet.jpg

Fått skrudd den skikkelig fast nå, så får vi se når e får testet :sweat:

Skal selvfølgelig skifte ut bolten med stjerneskru :eek:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen spørsmål for å komme litt videre....

 

1. Kan et anna instrument/giver som er dårlig påvirke turteller ?

 

2. Oljetrykkmåler fusker på et lite turtallsområde. Det er ikke instrumentet som feiler for e har testet med et anna. Er giver kaputt eller bare dårlig kontakt ?

 

3. Kan andre forbrukere som inverter og forbrukere i salong (med egen hovedbryter)påvirke strømproblemene ved styreposisjon selv om de er avslått ? ( Løse kabler og dårlig skjøt)

 

Har sjekket alle 12v koblinger mellom motor og batterier og der var en litt løs minus kobling på barbord startbatteri. Rengjort og pusset med sandpapir. Barbord startbatteri var koblet sammen med batteri til inverter på minuspolene. Målte batteriene med multimeter og inverterbatteri hadde 12,81 og startbatteri 12,51v. Lader avslått i 24 timer. Disse burde vel kanskje ha vært like siden de var "forbundet" ?

Startet begge motorene og ventet til de var noenlunde varme og testet turtall i fri. Fikk 3200 omdr. på barbord motor og styrbord gikk fint til 2500 omdr, så begynnte turtelleren å fuske. Begynner å bli litt frustrert nå, så tips mottas med takk.....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg har litt dårlig tid for å guide deg lengre.

Men jeg tror du skulle lete målrettet etter spenningene fordi det høres ut som et vanlig problem med det.

Husk bare at du kanskje -kan- tilatte litt spenningsfall til pilotmotoren,

men det betyr ikke at du bør tilatte spenningsfall til/fra instrumentene.

 

At det er tilfelle, eller at strømmen finner rare veier hos deg, vises for meg med dine ord om "tikking" mens piloten går/gikk.

 

Lykke til

 

:seeya:

Jørg

 

ps: Det er ikke uvanlig med forskjellig spenning på batteriene.

Selv om batteriene er koblet paralellt eller lades samtidig av laderen

blir det ikke det samme tilstands over tiden.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Kan det være noe med dynamo'n ?

 

Det kan det..... :headbang: Snakket med cummins og de sier at det er nok typisk at noen instrumentverdier stiger når dynamoen slutter å lade. Skulle lytte etter skrangling og det syntes e at e hørte og sammenlignet motorene. Det kunne være forskjellige ting, så e skrudde ut dynamoen og leverte den inn til et verksted på Stette som e fikk anbefalt. Fikk dommen i dag... brente dioder, burde se etter en byttedynamo. Dynamoen min er en Delco 105 amp som har gått ca 850 timer. Noen kommentar til dette ? Jorg ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Bad luck, hvis skadet ikke ble provosert av noe som overtemperatur, kortslutninger,

eller noe så enkelt som dårlig vender, slappe reléer, glemt hovedbryter, dårlige kontakter.

Du ser, jeg har ikke noe konkret.

 

Reparer, eller kjøp ny, men sjekk nøye om det kan være noe som må fikses.

Ellers kommer feilen igjen.

 

Lykke til!

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kan eksempelvis være dynamorem som glipper når dynamo laster. På Hulda har jeg kun 1 stk smal dynamorem på en 78 A dynamo. Det er for spinkelt. Dynamoen må etterstrammes minst hver sesong, og remmen byttes med ujevne mellomrom. Jeg seiler for det meste, gidder ikke å gjøre noe med problemet.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Skiftet dynamoreima samtidig, så det skal være bra. Sjekket ladingen etter at e hadde fortøyd i kveld og ut fra multi batteri isolatoren ladet det bedrer enn noen gang før og sjekket batteriene også :thumbsup: :thumbsup: , men på høyre side av multi batteri isolatoren går det en kabel opp i båten enten til styreposisjon på flybridge eller el skapet i salong. Fikk ikke sjekket dette i dag , men den tilkoblingen så litt dårlig ut

og var tapet. Det så også ut som den berørte karosseriet til batteri isolatoren ... er vel ikke bra :confused:

isolator1.jpg

006.jpg

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...