Jump to content

Strømproblemer i Maxum 4100 scb


Trophy

Recommended Posts

Startet opp og målte på kablene fra Multi batteri isolatoren. Leverte over 14,2 V både til flybridge og starter....men målte så på turteller instrumentet og der var det bare 12,45 V og litt senere var det kommet opp i 13,3 V så den får vel strøm fra batteriet. Er det korrekt ?

Mens e målte på motoren oppdaget e at det dryppet kjølevæske fra lokket på varmeveksler

og det kan sikkert sprute litt bort på dynamoreima og spesielt når motoren går på høyere omdreining. Gikk på ca 1400 rpm når e oppdaget det. Kan dette være årsaken ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Litt fremgang.... :worry: har demontert og pusset 2 skinner for minus ledninger, 1 i dashbord og 1 i motorrom uten at det ble noe bedre.

I dag har e skiftet skruen som holder "hovedstrømledningen" som går inn til sikringene i dashbordet. Den gamle var spinkel og virket litt løs(stjerneskru med mutter)

sikringer.jpg

 

Ja da var feilen funnet :flag_bp::flag: Det var en + kabel til inn til sikringene som var godt innpakket/isolert og den var løs :headbang: :headbang: Grunnen til at e sjekket sikringene igjen er som følger...etter at e fikk orden på lekkasjen fra påfyllingslokket på varmeveksler og startet opp begynnte e å koble bort ett og ett instrument på dashbordet og når e koblet bort synkronisator så fikk e 2900 omdr. men nåla begynnte å skjelve/vibrere der også....imorgen får e håpe på litt mindre regn så e får gått over skikkelig. Blir noen ekstra :cheers_wine::cheers: på neste båttur for å feire......

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Vanligvis får man slike problem hvis det finnes dårlig kontakt mot neg/minus,

og da gjerne på dashbord.

 

I så fall henter instrumentene minus via andre instrumenter,

som er ikke bra fordi da kan instrumentene ødelegges.

 

Hvis du nå oppdager det på +/positiv da er det kanskje også mulig,

men vanligvis vises dette i så fall mye tydliger, vanligvis med total shut down.

 

Så er det sikkert en god grunn for å se ganske nøye over alle tilkoblinger en gang til.

Og det er ikke helt uten grunn at vi helst ikke bruker noe fjærbelastet "flygende" sikring,

men sikringer med skrue eller minst stikkkontakt.

 

Kanskje du ser også etter slike muligheter.

 

Lykke til videre!

 

:seeya:

Jørg

 

 

ps: Angående reim.

Det kan godt hende at det finnes feilvisninger når reimen slurver.

Men vanligvis vises da bare feil turtall, gjerne mindre fordi motoren dreier mer enn dynamoet.

 

Andre spenninger vises i så fall vanligvis ikke så lenge dynamoen ikke blir belastet på stor ytelse.

For regulatoren er det nemlig nesten det samme om dynamoen leverer mye eller lite strøm.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

 

Så er det sikkert en god grunn for å se ganske nøye over alle tilkoblinger en gang til.

 

Ja det er sikkert og man lærer så lenge man le... :sweat:

Har nå skiftet 3 automatsikringer og i den forbindelse måtte e skifte kabelsko og da oppdaget e at kabelen hadde en litt annen rødlig farge, sikkert eiring...

Målte også en 1/2 volt mindre på styrbord tenningskabel :crazy:

Kommer til å skifte begge med det første....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ja, akkurat det er de vanlige feilkilder.

Litt spenningsfall her, lite granne der, og svubs virker ikke noe lengre.

 

Vel, nå vet du og etter hvert blir det bra.

 

Lykke til videre !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja så er det flere problemer.....nye dynamoen lader opp til 16,5 v

og spretter opp og ned mellom 13,5v og 16,5v. Når e slakker ned til tomgang og så gir gass igjen så ligger den på 13,25 volt hele tiden eller ganske lenge....Dette vises ikke bare på voltmeter, men e har målt direkte på kabel fra dynamo der den går inn på batteri isolator. Hva er dette, har dynamoen gått i stykker etter 3 uker ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Den glødinga er ofte utvidet i de senere årene til å gløde mye lenger også.

Bl.a. Yanmar har gløding på noen av de konvensjonelle dieselmotorene som gløder lenge automatisk. Dette er nok for å tilfredstille uslippskrav mm. Dette tar mye strøm, og selv om dynamoen lader så vil man merke det på batterispenningen.

Brodern har dette på 240 Yanmar (6 syl), men hørte at det også er på 4LHA (222Hk).

Tror ikke man trenger denne glødingen for lettere start på disse motorene. 4LH`n som jeg hadde startet i hvertfall svært lett uansett temp ute uten gløding.

En med 240 Hk Yanmar med aut gløding koblet ut hele glødingen på en nyere Saga.

 

Kan vel være en slik automatisk gløding på din kanskje? Så spørs det hvordan den i tilfelle styrer når det skal glødes. På Yanmar er det bare hver gang man starter motor og en lang stund etter det, men din kan kanskje være styrt annerledes?

F.eks. av motortemp??

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..obs, da ser jeg at jeg gikk glipp av ditt forrige svar også.

 

Men det samme her, som Olpi sier.

Det finnes mange motorer med forskjellige oppvarminger.

 

Sist måtte jeg fikse to Caterpillar.

Kunden hadde 60A-dynamoer og trodde at den var gåen.

Så kjøpte og monterte han to 105A, splitternye, men det ble det samme med den.

 

Begge dynamoer ble grisevarm og spenningen ble så lav som 12,9V.

Irriterende først når begge to gjør akkurat det samme mens begge krets er avskilt fra hverandre.

 

Så fant jeg ut at motorene ikke ha gløding, men den har varming for innsugingsluft.

Begge to krets vært kortsluttet via varmeelementet, temperatursensen fikk ikke målt økning, så stå reléene bare lokket.

Resultat ble at begge to dynamoer leverte 107A per stykke (via en 105A-sikring som heldigvis for dynamoet ikke ryk),

pluss at det ble suget 15A fra batteriene.

 

Så, disse dynamoer hadde vel heller ikke nos sjanse for å øke spenninger. :lol:

 

Yanmar og andre trekker gjerne mellom 40 og 80A mens den gløder

og hos noen kan dette være i mellom en halv og en time.

 

Men dette forklarer ikke at den spretter opp med spenningen på 16,5V.

En grunn kan være at S ligger på et batteri som ikke er tilkoblet dynamoet.

 

Det kan du sjekke enkelt ved å frakoble S i det hele tatt, eller ved å koble S til dynamoets B+.

 

Lykke til, ha en fin helg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder dette med gløding eller forvarming, ordnet jeg overvåking av dette på min motor ganske enkelt.

Jeg har glødeplugger, så jeg koblet en varsellampe direkte til siste plugg i rekken. Lampen lyser når gløding er på, og viser at glødingen virker.

 

Skulle derimot lampen lyse etter at gløding er avsluttet, varsler lampen at pluggene får uønsket strøm. Da er det feil, og glødereleet kan ha brent seg fast, eller får strøm på annet vis som det ikke skal ha. En slik varsling kan være greit å ha enten det er plugger eller element i innsug.

 

Slik har jeg ordnet dette, men trodde nesten de fleste nyere motorer hadde lignende varsling, men jeg vet ikke.Link

Link to post
Share on other sites

 

Men dette forklarer ikke at den spretter opp med spenningen på 16,5V.

 

:seeya:

Jørg

 

Dette var en feil på den nye dynamo, som firmaet nå har fixet. En annen ting e har lagt merke til er at styrbord batteripskke alltid har hatt lavere volt dagen etter...hvilespenning f.eks 12,45v på styrbord og 12,6v på barbord batteripakke

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder dette med gløding eller forvarming, ordnet jeg overvåking av dette på min motor ganske enkelt.

Jeg har glødeplugger, så jeg koblet en varsellampe direkte til siste plugg i rekken. Lampen lyser når gløding er på, og viser at glødingen virker.

 

Skulle derimot lampen lyse etter at gløding er avsluttet, varsler lampen at pluggene får uønsket strøm. Da er det feil, og glødereleet kan ha brent seg fast, eller får strøm på annet vis som det ikke skal ha. En slik varsling kan være greit å ha enten det er plugger eller element i innsug.

 

Slik har jeg ordnet dette, men trodde nesten de fleste nyere motorer hadde lignende varsling, men jeg vet ikke.Link

 

Mine Cummins 330 hk er fra 98 og har forvarming. Når e slår på tenning så kommer forvarminga på og en grønn lampe lyser så lenge forvarminga pågår. Når motor er startet så kobler forvarminga inn flere ganger når motor e kald, men da lyser ikke den grønne lampa. Ser på voltmeter at det dropper til 10,5v. Dette er likt på begge motorer, men når motorene er skikkelig varm og e slakker ned på fart så ser det ut som forvarminga på styrbord motor kobler inn for voltmeter dropper til 10,5v. Da har motor en temperatur på ca 90grader :confused: Spurte på BOC og forvarming skal ikke komme på ved over 900 rpm

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Det er tydelig noe galt når denne forvarmingen skjer ved varm motor. Den varsellampen du har er sikkert koblet til et rele som gir strøm i ca 20 sekunder. Etterpå tror jeg forvarmingen får strøm på et eller annet vis som ikke skal skje, men som varsellampen ikke registrerer. Joerg har jo et godt eksempel ovenfor. Kobler du en prøvelampe eller måler ved forvarmerings + inngang får du det bekreftet. I praksis blir det å koble slik jeg har vist i linken ovenfor. Forvarmingen skal ikke koble inn i tid og utide slik som du beskriver.

Link to post
Share on other sites

Blir vel dårlig lading når forvarminga stikker av med det meste ?

Ja.

Hvis dynamoet f.eks. yter 800W mens forvarmingen trekker 800W da blir det 0,0W for batteriene.

 

Om det er et problem med dynamoene som bare kan yte så lite,

eller om det skyldes for lite turtall på dynamoene, spenningsfall pga. dårlige kabler, skadet skillediode m.m.

er en annen sake og må undersøkes individuellt.

 

:seeya:

Jørg

 

ps:

Jeg liker også røykfritt, men usynlig røyk er faktisk minst like farlig som synlig røyk, hvis du mener det.

 

I Tyskland regner man f.eks. med noe mellom 20k til 110k mennesker som får lungekreft i fremtiden pga. finstøv

t.o.m. på tross av katalysatorene på bil.

Derfor monteres det finstøvfiltere i rekke på eksosannlegget, men ikke en gang det holder allt tilbake.

 

Da er det jo nesten av fordel at man ser hvis skyet kommer,

så får en sjanse å holde pusten så lenge. :wink:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

...Prøv å kople ut, og se. Det koster så lite...

 

Det hadde jeg prøvd også. Ofte er som sagt denne forvarmingen et resultat av å kunne tilfredstille utslippskrav i forhold til en standard. Kanksje kun innført i USA, og ikke noe krav i Norge?

 

Tester du uten forvarming så vil du jo fort se om den ryker mer, og om forvarmingen kanskje er hele problemet ditt mht batterispenning.

Link to post
Share on other sites

Det hadde jeg prøvd også. Ofte er som sagt denne forvarmingen et resultat av å kunne tilfredstille utslippskrav i forhold til en standard. Kanksje kun innført i USA, og ikke noe krav i Norge?

 

Tester du uten forvarming så vil du jo fort se om den ryker mer, og om forvarmingen kanskje er hele problemet ditt mht batterispenning.

 

Ryker ganske bra uten. Har problemer med å forvarme styrbord motor hvis e ikke har startet barbord først sånn at den lader....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...