Jump to content

Strømproblemer i Maxum 4100 scb


Trophy

Recommended Posts

Ny dynamo i juni

Ikke noe argument, det kan også feile.

 

Nå husker ikke jeg hele tråden her, men målte du nå egentlig en gang på strøm?

Kanskje at det er så enkelt at dynamoet ikke passer til reduksjon og effektkurven du trenger.

Spenning er som sagt en sake, men mangler det strøm da blir det ved belastning ikke noe spenning heller.

 

Noe nok så enkelt tangampermeter viser deg i løpet av 5 minutter alt du trenger å vite. :thumbsup:

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

I båten har jeg motor med glødeplugger. Men likevel har jeg kjørt et dusin store biler med varmeelement i innsug. Min erfaring med alle er at de forvarmet ca 20 sek før kaldstart, og ytterlig 20 sek etter start hvis det var veldig kaldt. På varme dager kom ikke forvarming på i det hele tatt, selv om bilene hadde stått over natta. Altså tydelig tempraturstyrt, og det trådte i kraft automatisk. Og som dere sier så falt voltmeter omtrent til bunnen. Nyere biler hadde en skjerm som varslet om alle unormale forhold, inkludert spenning, som dukket opp hver gang forvarmering var på, og du kan si jeg så vel 22 tallet av og til(24 volt anlegg) Poenget mitt er at etter 20 sek eller 2x20 sek and thats it. Etter det var det aldri noen forvarming før neste dag, selv om motor kunne stå flere timer midt på dagen. Hadde dette komt på under kjøring, hadde jeg sett det på displayet. Dette var biler fra ca 1980 til 2000.

 

Da synes jeg det er betenkelig at en båtmotor skal ha denne varmingen støtt og stadig. Jeg mener dette må være feil, ikke minst når man ser hvor mye strøm det går til dette.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...