Blesp Startet 18.September.2009 Link til dette innlegget Startet 18.September.2009 Hei alle båtvenner! Som tittlen sier trenger jeg noen tips til hva jeg skal gjøre for å unngå dumme nybegynnerfeil. For å ta det første først; båten er en 1983 Draco 1800 Suntop med en VP AQ145A og et 280 drev, også disse fra det herrens år 1983. Båten skal stå på henger under pressening. Dette er hva jeg allerede har gjort: - Spylt av groe og ruer under vannlinjen - Demontert propell og smurt inn akslen med propellfett - Kjørt igjenom saltvannsdelen med ferskvann og sjekket kjølevæske på det lukkede systemet - Fyllt opp bensintanken for å unngå kondens - Demontert seter og puter for å oppbevare de varmt inne (+ tatt ut alt løsøre av båten) Dette er hva som står på tapetet: - Vaske båten utvendig og innvendig med såpe og vann - Fylle på en flaske med kondensfjerner på tanken - Demontere impeller - Sette bukker under hengeren for å unngå deformerte dekk - Demontere batteri Antar at det sansynligvis er ting jeg har glemt og/eller kanskje gjort feil, så fyll gjerne på med hva annet jeg kan gjøre. Så til noen spørsmål: 1. Ser noen anbefaler å kjøre igjenom saltvannssiden med kjølevæske mens andre ikke. Vil helst slippe det dersom det er mulig, men greia er at under sjøvannsfiltret befinner det seg noe vann kan det se ut som. Jeg trodde dette skulle være selvdrenerende? 2. Ser noen anbefaler å bytte olje om høsten. Båten har kanskje gått maks 10-15 timer denne sesongen, er det da nødvendig eller kan jeg vente til våren? 3. Har det noen hensikt å trekke en søppelsekk eller to over drevet for å skille det fra vær og vind? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 (redigert) Husk å kjøre frostveske på motor da(salvannsdelen) Redigert 18.September.2009 av Magnus H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blesp Svart 18.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Ja, ser flere nevner dette mens andre mener det ikke er noe poeng. I instruksjonsboken til VP fant jeg ingenting om at dette var nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 18.September.2009 Link til dette innlegget Svart 18.September.2009 Kan få frostspreng hvis du ikke gjør det Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Blesp Svart 19.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 Er nå i gang med å kjøre igjenom kjølevæske, noe mer jeg må huske på? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 19.September.2009 Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 I manualen fra (bensinmotor)fabrikantene står det sjelden at man skal la det stå frostvæske i sjøvannskretsen over vinteren. Det som pleier å være beskrevet er en full nedtapping av den enkle grunn at luft ikke utvider seg og ødelegger i kulde, mens væsker gjør det om de fryser. Å trekke plastsekker over drevet er kun egnet til å lage kondens. Skal du la drevet stå på i vinter (sannsynligvis mot forsikringsselskapets anbefaling og villkår) er det viktig at det er tiltet helt ned slik at du ungår spenn i belger, samt vannansamling med påfølgende isfare i underhuset. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Blesp Svart 19.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 Å trekke plastsekker over drevet er kun egnet til å lage kondens. Skal du la drevet stå på i vinter (sannsynligvis mot forsikringsselskapets anbefaling og villkår) er det viktig at det er tiltet helt ned slik at du ungår spenn i belger, samt vannansamling med påfølgende isfare i underhuset. Takk for godt tips, her kunne jeg fort gått på en smell. Andre tips eller ting jeg bør være obs på? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 19.September.2009 Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 Listen din ser veldig fornuftig ut. Om du på død og liv vil bruke noen ekstra kroner ville jeg lagt det i (pri 1) en boks konserveringsolje (som sprayes i luftinnaket mens motoren går)(en boks holder til to tre sesonger) og (pri 2) en flaske "fuel stabilizer" som gjør at bensinen bevarer piffen gjennom vintermånedene. Alternativet til konserveringsolje i luftinntaket er å kjøre inn totaktsolje gjennom vannutskillingsfilter (må kjøre motoren etterpå), eller et par spiseskjeer totaktsolje i hver sylinder (gjennom plugghullene) og kjøre noen runder på starteren. Siden du allerede har kjørt ferskvann osv er muligens det siste alternativet enklest. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Bømlafjord Svart 19.September.2009 Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 Lurt å skifte olje på drevet no før vinteren, da ser du hvordan tilstanden på den gamle olja er. Er det vann i olja (farge som melk) må du skifte tettninger i vinter og så kan jo drevet ta skade av å lagres med dårlig olje. GL5 girolje dersom det er duopropp og som regel motorolje på drev med en propell. Drevet tåler Vær og vind og trenger ingen overtrekk og kan gjerne henge på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Blesp Svart 19.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2009 Listen din ser veldig fornuftig ut. Om du på død og liv vil bruke noen ekstra kroner ville jeg lagt det i (pri 1) en boks konserveringsolje (som sprayes i luftinnaket mens motoren går)(en boks holder til to tre sesonger) og (pri 2) en flaske "fuel stabilizer" som gjør at bensinen bevarer piffen gjennom vintermånedene. Alternativet til konserveringsolje i luftinntaket er å kjøre inn totaktsolje gjennom vannutskillingsfilter (må kjøre motoren etterpå), eller et par spiseskjeer totaktsolje i hver sylinder (gjennom plugghullene) og kjøre noen runder på starteren. Siden du allerede har kjørt ferskvann osv er muligens det siste alternativet enklest. Takk for bra tips. Blir nok til at jeg tar totaktsolje i sylindrene, men jeg bør vel sette på de gamle pluggene igjen selvom disse skal skiftes til våren? Fuel stabilizer vil også bli innkjøpt. Lurt å skifte olje på drevet no før vinteren, da ser du hvordan tilstanden på den gamle olja er.Er det vann i olja (farge som melk) må du skifte tettninger i vinter og så kan jo drevet ta skade av å lagres med dårlig olje. GL5 girolje dersom det er duopropp og som regel motorolje på drev med en propell. Drevet tåler Vær og vind og trenger ingen overtrekk og kan gjerne henge på båten. Skal se om jeg får tømt ut olja på drevet, men jeg tror ikke jeg har mulighet til å fylle på ny. Vil drevet kunne ta skade av å eventuellt stå uten olje i vinter? Det er forøvrig singel propell uten powertrim. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 20.September.2009 Link til dette innlegget Svart 20.September.2009 (redigert) Ja, du setter tilbake pluggene etterpå. Så slipper du at "noen" flytter inn... Om du ikke har mulighet til å skifte girolja, kan du etter at båten har stått i ro et par dager tappe av noen dråper for å se om det er vann i oljen. Vann er tyngre enn olje og vil legge seg nederst. Om det ikke er vann i oljen kan den stå til neste år, men jeg ville ikke latt drevet stå uten olje. Redigert 20.September.2009 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.