Jump to content

Hvordan skru ut dysene på en Yanmar 4JHE dieselmotor?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Da jeg etter hvert har fått redusert max turtall (hastighet) under belastning, kommer jeg til å ta ut dysene på motoren og få de sjekket og eventuelt byttet dysespisser dersom nødvendig. Men er det noen problemer med jobben? Som jeg ser det er det to bolter å fjerne for å kunne trekke ut dysene, pluss selvfølgelig å koble fra rørene for diesel. Sitter da dysene fast, eller er det bare å trekke de pent ut med håndkraft?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bør du ikke vente med dette til etter du har tatt opp båten? Er det skjell og groe på propellen blir den veldig tung å dra rundt og turtallet går ned. I tillegg går farten ned pga mindre effektiv propell. Du har sikkert en del groe på skroget også. Jeg vil ha ventet med dette.

 

Til våren, når båten er nysmurt, kan du teste turtall og fart.

Link to post
Share on other sites

Kompisen min hadde en 3 sylindret Yanmar i sin seiler, og de satt realt godt fast. Dysene der satt utenfor ventildekselet, og han måtte brekke med et par skrutrekkere for å få de ut :smiley:

 

 

Er det du har opplevet med denne motoren?

 

Lars H.

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Nei, dette har jeg tenkt å gjøre nå slik at jeg får testet forskjellen mens båten ennå er på vannet. Så vidt jeg kan se er det ikke mer rur på propellen enn vanlig på denne tiden, og skroget har ikke annen groe enn litt slim som ikke begrenser hastighet og turtall. Med andre helt normalt på denne tiden, men det ikke er normalt å ikke oppnå vanlig turtall og hastighet. Er dysene OK eller det ikke hjelper med justering og eventuelt nye dysespisser, skal jeg også teste med diesel rett fra en kanne høyt over dieselfødepumpen utenom forfiltre og stigerør fra dieseltanken. Håper jeg kan få opp max turtall fra 3300 til 3800 slik etter hvert. Kanskje jeg kunne få toppfarten opp fra under 6,8 knop og opp mot 8? Da kunne jeg redusere turtallet (og støyen) og komme frem like fort som nå.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er liksom det jeg håper ekspertene hos Sørensen og Balchen kan ordne for meg. En test og justering med shims for korrekt åpningstrykk koster visstnok ikke mer en vel 1200,- for 4 dyser tilsammen, og så vil eventuelle nye dysespisser komme på 5 - 700 kroner pr. stk. dersom noen må skiftes. Sist dysene ble sjekket var etter et nestenmotorhavari (vann inn i sylindrene via eksosventilene) i -95. Og det er jo noen driftstimer siden.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bør du ikke vente med dette til etter du har tatt opp båten? Er det skjell og groe på propellen blir den veldig tung å dra rundt og turtallet går ned. I tillegg går farten ned pga mindre effektiv propell.

 

Muligens ganske OT, men skitt au: Dette er et typisk eksempel på en fryktelig misforståelse. En propell så full av groe at den ikke driver båten fremover, yter svært lite motstand. Du sier det jo selv: Mindre effektiv propell. Om det er så mye groe på propellen at det går utover effekten (virkningsgraden) går dette kun utover farten, og ikke turtallet på motoren. Hvis det i det hele tatt skulle påvirke turtallet, måtte det være andre veien.

 

Jeg håper alle på forumet innser at av alle rådene man får når man spør, har kun en liten del av dem noen verdi. Altså: Mange av de som spør om råd, har faktisk mer peiling enn de som svarer. På den annen side; det er kanskje noe av vitsen med BP, at man hiver ut et snøre og håper på napp i det store havet som er fullt av fisk, hvorav kun en liten del er etandes. Det var til og med en som påberopte seg å ha bransjeerfaring som påsto at båtmotorer ble utsatt for mindre belastninger enn motorer i kjøretøyer. Hans uttallelser gadd jeg ikke en gang å kommentere, men jeg er redd for at mange på denne måten er med på spre, og "sanne" feilinformasjon.

Link to post
Share on other sites

En kompis av meg har en Bavaria 39 Cruiser, og den hadde en realt grodd propell i sommer. Den båten gikk dårlig og klarte ikke det turtallet den skulle pga grodd propell. Han dykket under båten, og skrapte den ren. Etter det fikk han farten og turtallet, og motoren røyk ikke helle som den gjorde før rensing :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Så da blir konklusjonen: En propell som er så grodd at båten ligger stille med "spaken i askebegeret" yter større motstand mot motoren, enn en som driver båten frem med 8 knop(?) Man skal ikke glemme den psykologiske faktoren her; mange som har lest seg kloke her på BP har fasiten i hodet før de forteller tredjemann om resultatet av sin egen erfaring....

Redigert av jernia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det er så mye groe på propellen at det går utover effekten (virkningsgraden) går dette kun utover farten, og ikke turtallet på motoren. Hvis det i det hele tatt skulle påvirke turtallet, måtte det være andre veien.

 

Javel???

 

Så du mener at man ikke får mindre turtall av groe????

 

Snodig at turtallet detter med hele 500 rpm ved skjellruer på propellene da??

 

Det gjorde mine.. og etter Skrubb og vask av dem så var alt i skjønneste orden.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg var litt kjapp der ja, og undervurderte kreftene som skal til for å rotere en grodd propell. Har liten personlig erfaring med dette. Poenget mitt var at hvis båten nesten ikke beveger segfrmover, har jeg vondt for å tro at de enorme kreftene som skal til for å drive en båt fremover i marsfart, er mindre enn de kreftene som skal til for å rotere en grodd propell som ikke driver båten fremover. Men, der ser du, det bare forsterker argumentet mitt om at kun en liten del av den informasjonen man får her på forumet, er korrekt...

Link to post
Share on other sites

Svein H,

 

Jeg synes ikke det ser ut som om du har fått svar på det du spør om, men jeg skal prøve å bidra litt. Jeg inbiller meg at din Yanmar har dyseinnfestingen omtrent på samme måte som min grønne svenske (hvis ikke er det kanskje ikke så mye hjelp i dette). Dysen sitter rett i en kobberhylse og er sikret med en klemme som er festet i en pinnebolt. Oppskriften for meg er i allefall å først fjerne mutteren på pinnebolten. Dysen skal nå kunne gå an å trekke rett ut sammen med klemmen, men det vil gjerne være noe brente rester i bunnen som kan gjøre at den sitter godt. Jeg fikk ut mine ved å banke litt på dem med en plasthammer samt vri litt frem og tilbake med en tang.

screenshot003.jpgscreenshot004.jpg

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da er det klart for en tur til båten for å ta ut dysene. Takk for tips så langt. Hos meg ser festet for en dyse slik ut.

 

dyse.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper alle på forumet innser at av alle rådene man får når man spør, har kun en liten del av dem noen verdi. Altså: Mange av de som spør om råd, har faktisk mer peiling enn de som svarer. På den annen side; det er kanskje noe av vitsen med BP, at man hiver ut et snøre og håper på napp i det store havet som er fullt av fisk, hvorav kun en liten del er etandes. Det var til og med en som påberopte seg å ha bransjeerfaring som påsto at båtmotorer ble utsatt for mindre belastninger enn motorer i kjøretøyer. Hans uttallelser gadd jeg ikke en gang å kommentere, men jeg er redd for at mange på denne måten er med på spre, og "sanne" feilinformasjon.

Det er godt råd jernia gir, slik at du ikke bør høre på hans råd om groe, han har ikke peiling.

 

Jeg har erfaring med at propell med rur blir tung å dra rundt i vannet slik at turtallet går ned. Det skal ikke så mye rur til før dette skjer. Tenk dere en blankpolert propell i motsetning til en propell med rur, det er helt klart at rur øker motstanden.

 

Båten min går i litt over 8 knop når det er stille, flatt vann og båten nysmurt. Jeg prøvde den forleden dag på full gass, da gikk den litt over 6 knop og jeg fikk ikke fullt turtall. På skroget er det "ubetydelig" groe. Hvordan propellen ser ut vet jeg ikke før båten tas opp den 15/10.

Link to post
Share on other sites

Da jeg etter hvert har fått redusert max turtall (hastighet) under belastning, kommer jeg til å ta ut dysene på motoren og få de sjekket og eventuelt byttet dysespisser dersom nødvendig. Men er det noen problemer med jobben? Som jeg ser det er det to bolter å fjerne for å kunne trekke ut dysene, pluss selvfølgelig å koble fra rørene for diesel. Sitter da dysene fast, eller er det bare å trekke de pent ut med håndkraft?

I prinsippet bør en ikke drive å skru på sin motor, når det ikke er nødvendig, amatører vil ofte kunne skape feil ved unødvendig mekking. I ditt tilfellet er jeg overbevist om det ikke er behov for å ta ut dysene. Ryker motoren? Er den tungstartet?

 

I denne tråden kan du lese om flere har hatt samme problem, men det skyldes groe. Så jeg vil gjenta mitt råd, vent til våren og sjekk turtall og fart når båten er sjøsatt nysmurt. Om du velger å ta en sjekk av dysene, så spør de som gjør jobben om hvordan dysene var, var det veldig galt åpningstrykk, var det dårlig tåkestråle? Be dem gjerne notere ned åpningstrykket dysene hadde når de mottok dem.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er dysene ute, og på mandag skal de til kontroll, justering og eventuelt bytte av dårlige spisser.

Det gikk helt greit å få de ut. Etter at dyserørene og returslangene var koblet fra, fjernet jeg klemmen

som holdt de på plass. Rugget litt på de med en tang, og så var det bare å trekke de ut med fingrene.

Selve "the Heat protectors" av teflon, ble værende igjen nede i hullet.

 

Men jeg synes dysene ser fæle ut med sotragg på spissene og mye klin videre oppover, se utvalgte

bilder tatt i farten før dysene er lagt i hver sin nummererte plastpose. Tenker jeg lar de være slik

de er uten å tørke av møkken slik at eksperten Per Erik Ask hos Sørensen og Balchen i Oslo kanskje

kan gi meg et tips om hvorfor de ser så ille ut.

 

Håper han får gjort dette i begynnelsen av uken slik at det kan bli ny tur ut med båten neste helg.

Været ser jo bra ut da også. Og sesongen er så langt fra slutt!

 

dyser.jpg

 

dyse2.jpg . . dyse3.jpg

 

(Beklager dårlige bilder da jeg kun brukte mitt IXUS 400 kamera og ikke speilrefleksen med macro)

 

 

 

Og så litt til utviklingen i denne tråden:

 

Om rur og groe på propell og skrog reduserer turtall og hastighet på en deplasemenbåt, foreslår jeg at de som

er interessert av dette tar det opp i en egen tråd.

 

Og greit, en skal ikke skru på en motor uten et visst minimumskunnskapsnivå og ferdigheter angående motorer.

Jeg er ingen ekspert på dette, men føler meg 100% kompetent til denne type enkle motorinngrep. Og jeg har en

fullstendig servicemanual for denne motoren.

 

Den ligger forresten skannet og klar til nedlasting i PDF-format på Sagaforumet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Jeg skrev ovenfor at jeg ville levere inn dysene uten noen form for rengjøring, men jeg klarte ikke å dy meg,

så det ble frem med klut, whit spirit og urmakerlupe. Og når all koksen og soten var borte, ble det ikke så ille.

 

Da kunne jeg faktisk se alle 4 dysehullene i hver dysespiss! Se bilde av en av dysespissene før og etter rengjøring.

 

Så nå står det tilbake om de forstøver jevnt og pent og åpner på rett trykk etter kontroll og eventuell justering.

 

. . dyse_dirty.jpg

 

. . dyse_clean.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er dysene ute, og på mandag skal de til kontroll, justering og eventuelt bytte av dårlige spisser.

 

 

 

 

. . dyse3.jpg

 

(Beklager dårlige bilder da jeg kun brukte mitt IXUS 400 kamera og ikke speilrefleksen med macro)

 

 

 

Lars H.

 

Det er ikke den verste dysa jeg har sett.

 

Nå som dysene er ute ville jeg få målt kompresjonen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kompresjonen får jeg ta en annen gang, nå gjelder det å komme seg på sjøen til helgen da det er meldt finvær opp mot 20oC!

 

Og jeg har faktisk håp om det. Leverte dysene til Sørensen & Balchen sitt verksted (tidligere Jahre Diesel) på Holmlia i går formiddag. Per Eirik Ask (anbefalt av flere her på forumet) satte straks igang testing som resulterte i at jeg trengte 4 nye dysespisser. Åpningstrykket varierte 50 - 60kg/cm2 mellom dysene, og forstøvingen var helt "ræva". Så han ringte rundt, oppsporte dyser i Bergen. De fikk han imorges, og kl.1200 ringte han og sa at 4 overhalte dyser med nye spisser som nå forstøvet fint og alle hadde åpningstrykk på 205kg/cm2 var klar for avhenting. Dette kaller jeg god service! Så imorgen blir det å få dysene på plass, kjøre opp motoren og ta en prøvetur.

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Synes dette bildet så noe suspekt ut. Virker som det ligger sot på anleggsflaten som skal tette. Kan du ha hatt lekkasje rundt en eller flere dyser? Mulig det ikke er noe å bry seg om, men med makrobilder ser det litt voldsomt ut.

Regner med at du vil merke forskjell med nyoverhalt dyser!

 

dyse2.jpg

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her fortsetter soga om lavt turtall på min Yanmar 4JHE motor.

 

Nå er dysene montert tilbake i motoren. Det ble ikke den store forskjellen, men jeg fikk da øket turtallet med 200 omdreininger til 3600RPM. Så nå er jeg nesten oppe der jeg var etter motoroverhalingen i -95. I fri var det ingen problemer med max turtall. Da kunne jeg ruse motoren opp i 4000RPM. Oppgitt max-turtall er 3800RPM.

 

Hastigheten økte ikke noe særlig, men jeg vet at baugen ligger litt tungt nedpå. Jeg har et fast flaps på roret som nok i år er tiltet litt for mye i feil retning. Så til neste år, endres tiltingen slik at jeg får baugen mer opp.

 

Etter testkjøringen tok jeg forresten en kikk i stuerommet helt fremme i baugen. Der var det mye ekstra vekt, blant annet en 18kg paraplydregg med 10m kjetting. Det var det som fulgte med båten og som jeg ikke har brukt de siste 20 årene! Så nå er det, pluss sikkert 20kg rot tatt med hjem. Kanskje jeg får en halv knop ekstra bare på grunn av det? Og for meg med toppfart i området 6 - 8 knop er en halv knop ganske mye, faktisk 7% fartsøkning.

 

Ellers synes jeg, om det er ønsketenkning eller ikke, at motorlyden nå var "penere" og ikke så hard. Men den følelsen er kanskje den samme en har med bilen etter at den er vasket og polert, - he he.

 

Etter kommende helgs båttur til Borgen, har jeg også tenkt å sjekke at dieseltilførselen er tilstrekkelig ved fullt pådrag. Da skal motoren få diesel fra en høyt plassert løs dieseldunk og rett inn på fødepumpen. Dermed kan jeg avdekke om fødepumpen har problem med å suge nok diesel fra hovedtanken gjennom stigerøret, slamutskilleren og forfiltret. Hjelper det, blir det å montere den reserve elektriske fødepumpen jeg har liggende ombord.

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...