m/s draugen Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Hva kostet denne overhalingen? Lurer på om jeg selv må gjøre samme prosedyra,max turtall er 3200 RPM Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Hei. Arbeidspengene for 4 dyser inkl. verksted materiell var kr. 1178,75, og pris for hver ny dysespiss kr.917,50. Så for meg kom det på kr.4848,75 for 4 dyser, - gode som nye. Prisen for dysene er selvfølgelig avhengig om det er til en Yanmar, Volvo, Sabb eller annen motor. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gudrun Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Bare et tips til de som har fulgt denne tråden og seriøst vurderer å ta ut dysene ombord hos seg selv: Når dere skrur av mutteren på dieselrøret må det dekkes til med plast og tape slik at ikke rusk og rask kan komme inn i dysen. Toppen bør og støvsuges/vaskes før man setter igang for å unngå at noe faller ned i hullet dysen står i. Den gangen jeg hadde mine år på dieselverksted brukte filler som ikke loet under disse jobbene. Vi hadde og plastplugger på åpningene og eller plast med tape .. Brennstoffdyser er finmekanikk og det skal ikke mye til før den ikke er 100% lengre.... Så det er et særs dårlig tidpunkt å riste dørkmattene over motoren... Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Biltema får nå dysetester i assortementet 15-1396. Kjekt å ha i heimen. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Når dere skrur av mutteren på dieselrøret må det dekkes til med plast og tape slik at ikke rusk og rask kan komme inn i dysen. Toppen bør og støvsuges/vaskes før man setter igang for å unngå at noe faller ned i hullet dysen står i.Den gangen jeg hadde mine år på dieselverksted brukte filler som ikke loet under disse jobbene. Vi hadde og plastplugger på åpningene og eller plast med tape .. Brennstoffdyser er finmekanikk og det skal ikke mye til før den ikke er 100% lengre.... Det er svært gode råd du kommer med her. Det samme bør man tenke på om man skifter tennplugger på en bensinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Biltema får nå dysetester i assortementet 15-1396. Kjekt å ha i heimen. Fant ikke den artikkelen. Kan du dobbeltsjekke? Vet du pris? Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Lars H. Svart 24.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Hei. Igår var jeg i båten og monterte dysene, så nå blir det helgetur til Oscarsborg med båten. Jeg merket ikke noen dramatisk endring, men max turtall ved belastning økte i hvert fall med 200rpm fra 3400 til 3600rpm. Og jeg synes at det er blitt en 'penere' lyd i motoren. Hastigheten på båten økte bare marginalt, men jeg vet at jeg har for mye vekt fremme i baugen som kan fjernes (blant annet en 18kg paraplydregg med 10 m kjetting som jeg ikke har brukt de siste 20 årene!). Og så kan jeg trimme et flaps på roret for å få baugen litt opp. Det siste må jeg vente med til jeg tar båten på land for vinteren. Og så skal jeg sjekke at fødepumpen leverer nok diesel ved fullt pådrag. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Hvor mange timer har din motor på baken nå da Lars? Byttet dyser før? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Motoren er fra -86 med ca. 100 timer pr. år. I -95 hadde jeg totaloverhaling til 50k etter vann i motoren. Da ble dysespissene forresten byttet. For de som er interessert hva noe slikt innbefatter og koster, kan hele arbeidsbeskrivelsen, liste over utskiftede deler og faktura lastes ned i PDF-format her. Allerede da hadde jeg mistet turtall, men det kom av at båten etter hvert hadde fått mye ekstra utstyr (vekt). Det ble imidlertid korrigert ved justering av propellen i Arendal. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 (redigert) Hei. Igår var jeg i båten og monterte dysene, Lars H. Et dumt spørsmål, du hadde vel nygløda kobberringer på dysene. Redigert 24.September.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
M/S Bastard Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Fant ikke den artikkelen. Kan du dobbeltsjekke? Vet du pris? På side 28 her, hos økonomideler finnes dysetester. Pris ikke opplyst Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Nei. Pakningen, 'Heat protection (teflon)' så helt bra ut, og jeg fikk heller ikke med noe slikt fra verkstedet. Men jeg kan jo ha litt Zalo-vann ned rundt dysetoppene og se om det blir noe skum pga. utetthet? Ellers så kan jeg opplyse om at i fri uten belastning, kunne jeg ruse motoren opp til 4000rpm, - godt over max turtall på 3800rpm Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 24.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Dysetesteren fra Økonomideler koster kr.3129,- ex. moms Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Nei. Pakningen, 'Heat protection (teflon)' så helt bra ut, og jeg fikk heller ikke med noe slikt fra verkstedet.Lars H. Den er helt sikkert god. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kaftein ØL Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Motoren er fra -86 med ca. 100 timer pr. år. I -95 hadde jeg totaloverhaling til 50k etter vann i motoren. Da ble dysespissene forresten byttet. For de som er interessert hva noe slikt innbefatter og koster, kan hele arbeidsbeskrivelsen, liste over utskiftede deler og faktura lastes ned i PDF-format her. Allerede da hadde jeg mistet turtall, men det kom av at båten etter hvert hadde fått mye ekstra utstyr (vekt). Det ble imidlertid korrigert ved justering av propellen i Arendal. Lars H. Interessant dette med dyser. Jeg tror jeg har samme motor som deg (4jh2e 48 hk). Båten min har gått i charter tidligere, og motoren har nå gått over 11000 timer. Synes fortsatt den fungerer perfekt og går veldig pent, men ser at den har begynt å svette rundt reimhjulet, mne denne pakningen skal være forholdsvis enkel å jobbe. Hvordan så røyken fra motoren ut før dyseskifte? Noe oljefilm i vannet eller (det begynner jeg å få på tomgang)? BLe det evt. borte etter overhaling? Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Hei Lars Teflon pakningene som du brukte om igjen kostet 400.- kr pr stk for 5 år siden Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 (redigert) Fytte katta for noen priser! det er godt Yanmar er så driftsikker at det ikke er ofte en trenger nye deler! Ellers har jeg ikke hatt noe særlig problem med røyk. Noe grå vanlig røyk ved start, men det gir seg fort. Ved varm motor og tomgang kan jeg ane litt røyk. Men ingen oljefilm på vannet. Og jeg merket ingen forskjell etter dyserparasjonen. Lars H. Redigert 24.September.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TMe Svart 24.September.2009 Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Dysetesteren fra Biltema står i siste papirkatalog. Pris var knappe 2000,-. Skal kunne leveres i oktober. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2009 Her er testeren fra Biltema: På samme side i katalogen, side 70 er det også mye annet snaksy testutstyr,bl.a. flere kompresjonstestere. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BjornLie Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Dysetesteren er ikke på weben ennå til Biltema, men den kommer kanskje i oktober... Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Å i sava Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Fint å se hvordan dette skal gjøres. Har en Ford van E-350 (bil) med en International V8 Diesel uten turbo. Tror den er moden for dyseskift. Sjekket med disse folkene i Bergen som Lars fikk spissene fra. Begynte å se Kr. 10.000,- på prisoverslag for overhalte dyser og ca kr 15.000,- om de skulle ta jobben med å ta dysene ut og montere igjen.... Fikk kjøpt fletta 8 nye dyser fra USA og kom meg på under kr 2.000,-!! Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Noe oljefilm i vannet eller (det begynner jeg å få på tomgang)? BLe det evt. borte etter overhaling? Hva er det oljefilm på vannet skyldes? Er det dårlige dyser? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.September.2009 Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 (redigert) Det er kanskje slik? Olje (dieselolje) på vannet kommer vel av uforbrent diesel som kommer ut via eksosen da. Her må noen mekanikere svare deg som kan dette. Så på en Nimbus 3003 med VP41A for noen år siden. Der kom det mye oljeflm på vannet. Redigert 28.September.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.