Jump to content

Hvordan skru ut dysene på en Yanmar 4JHE dieselmotor?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Arbeidspengene for 4 dyser inkl. verksted materiell var kr. 1178,75, og pris for hver ny dysespiss kr.917,50. Så for meg kom det på kr.4848,75 for 4 dyser, - gode som nye. Prisen for dysene er selvfølgelig avhengig om det er til en Yanmar, Volvo, Sabb eller annen motor.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bare et tips til de som har fulgt denne tråden og seriøst vurderer å ta ut dysene ombord hos seg selv: Når dere skrur av mutteren på dieselrøret må det dekkes til med plast og tape slik at ikke rusk og rask kan komme inn i dysen. Toppen bør og støvsuges/vaskes før man setter igang for å unngå at noe faller ned i hullet dysen står i.

Den gangen jeg hadde mine år på dieselverksted brukte filler som ikke loet under disse jobbene. Vi hadde og plastplugger på åpningene og eller plast med tape .. Brennstoffdyser er finmekanikk og det skal ikke mye til før den ikke er 100% lengre....

 

Så det er et særs dårlig tidpunkt å riste dørkmattene over motoren... :lol:

Link to post
Share on other sites

Når dere skrur av mutteren på dieselrøret må det dekkes til med plast og tape slik at ikke rusk og rask kan komme inn i dysen. Toppen bør og støvsuges/vaskes før man setter igang for å unngå at noe faller ned i hullet dysen står i.

Den gangen jeg hadde mine år på dieselverksted brukte filler som ikke loet under disse jobbene. Vi hadde og plastplugger på åpningene og eller plast med tape .. Brennstoffdyser er finmekanikk og det skal ikke mye til før den ikke er 100% lengre....

 

Det er svært gode råd du kommer med her. Det samme bør man tenke på om man skifter tennplugger på en bensinmotor.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Igår var jeg i båten og monterte dysene, så nå blir det helgetur til Oscarsborg med båten. Jeg merket ikke noen dramatisk endring, men max turtall ved belastning økte i hvert fall med 200rpm fra 3400 til 3600rpm. Og jeg synes at det er blitt en 'penere' lyd i motoren.

 

Hastigheten på båten økte bare marginalt, men jeg vet at jeg har for mye vekt fremme i baugen som kan fjernes (blant annet en 18kg paraplydregg med 10 m kjetting som jeg ikke har brukt de siste 20 årene!).

 

Og så kan jeg trimme et flaps på roret for å få baugen litt opp. Det siste må jeg vente med til jeg tar båten på land for vinteren. Og så skal jeg sjekke at fødepumpen leverer nok diesel ved fullt pådrag.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Motoren er fra -86 med ca. 100 timer pr. år. I -95 hadde jeg totaloverhaling til 50k etter vann i motoren. Da ble dysespissene forresten byttet. For de som er interessert hva noe slikt innbefatter og koster, kan hele arbeidsbeskrivelsen, liste over utskiftede deler og faktura lastes ned i PDF-format her. Allerede da hadde jeg mistet turtall, men det kom av at båten etter hvert hadde fått mye ekstra utstyr (vekt). Det ble imidlertid korrigert ved justering av propellen i Arendal.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei. Pakningen, 'Heat protection (teflon)' så helt bra ut, og jeg fikk heller ikke med noe slikt fra verkstedet.

Men jeg kan jo ha litt Zalo-vann ned rundt dysetoppene og se om det blir noe skum pga. utetthet? Ellers så

kan jeg opplyse om at i fri uten belastning, kunne jeg ruse motoren opp til 4000rpm, - godt over max turtall på 3800rpm

 

heat_protector.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Motoren er fra -86 med ca. 100 timer pr. år. I -95 hadde jeg totaloverhaling til 50k etter vann i motoren. Da ble dysespissene forresten byttet. For de som er interessert hva noe slikt innbefatter og koster, kan hele arbeidsbeskrivelsen, liste over utskiftede deler og faktura lastes ned i PDF-format her. Allerede da hadde jeg mistet turtall, men det kom av at båten etter hvert hadde fått mye ekstra utstyr (vekt). Det ble imidlertid korrigert ved justering av propellen i Arendal.

 

Lars H.

 

 

Interessant dette med dyser. Jeg tror jeg har samme motor som deg (4jh2e 48 hk). Båten min har gått i charter tidligere, og motoren har nå gått over 11000 timer. Synes fortsatt den fungerer perfekt og går veldig pent, men ser at den har begynt å svette rundt reimhjulet, mne denne pakningen skal være forholdsvis enkel å jobbe. Hvordan så røyken fra motoren ut før dyseskifte? Noe oljefilm i vannet eller (det begynner jeg å få på tomgang)? BLe det evt. borte etter overhaling?

Link to post
Share on other sites

Fytte katta for noen priser! det er godt Yanmar er så driftsikker at det ikke er ofte en trenger nye deler!

 

Ellers har jeg ikke hatt noe særlig problem med røyk. Noe grå vanlig røyk ved start, men det gir seg fort. Ved varm motor og tomgang kan jeg ane litt røyk. Men ingen oljefilm på vannet. Og jeg merket ingen forskjell etter dyserparasjonen.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er testeren fra Biltema:

 

dysetester.jpg

 

På samme side i katalogen, side 70 er det også mye annet snaksy testutstyr,bl.a. flere kompresjonstestere.

 

testere.png

Lars H. :sailing:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fint å se hvordan dette skal gjøres.

 

Har en Ford van E-350 (bil) med en International V8 Diesel uten turbo. Tror den er moden for dyseskift. Sjekket med disse folkene i Bergen som Lars fikk spissene fra. Begynte å se Kr. 10.000,- på prisoverslag for overhalte dyser og ca kr 15.000,- om de skulle ta jobben med å ta dysene ut og montere igjen.... :rolleyes:

 

Fikk kjøpt fletta 8 nye dyser fra USA og kom meg på under kr 2.000,-!! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...