Jump to content

Kartplotter for pc men med alarm for skjær,staker ol.

Birchwood 320

Recommended Posts

Ja finnes dette. Prøver finne meg et pc prog som støtter slik alarmfunksjon. Vil kunne sette en ring rundt båten som safety cone. Om noe kommer i kursen innfor denne sirkel går alarmen. Fint ved skjær ,lykter som er slykket osv. Skal brukes som ekstra sikkerhet om en skulle blingse med dei blå.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Ja , det er det eg oghar funnet ut. Rart det ikke er lagt inn i prog med et slikt sikkerhets valg da. Tanken er jo ikke at eg skal sove ved roret men er du i ukjent farvan hadde det vert greit med en sikkerhet rundt båten og alarm om noe kommer inn i sonen. Vel. Finnes det ikke så gjør det ikke.

Takk for svar

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

SOB har en slik funksjon for undervannsskjær men den er deaktivert da kartgrunnlaget ikke er godt nok for pålitelig navigasjon.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Rart det ikke er lagt inn i prog med et slikt sikkerhets valg da. Tanken er jo ikke at eg skal sove ved roret men er du i ukjent farvan hadde det vert greit med en sikkerhet rundt båten og alarm om noe kommer inn i sonen. Vel.

Det er jo det som skjer, lage en rute 100m fra alle hindringer stille inn avvik på 19 meter og lyd på max.

Er en trøtt bør en ikke kjøre.

ute_av_kurs.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg mener dette er en del av Ecdis systemer ombord på handelsflåten. Du må ha vektoriserte kart med dybdeinformasjon i 3D for å få det til.

I en lystbåt ser jeg derimot ikke at verktøyet er hensiktmessig da de fleste lystbåter går nærmere ett nes enn store båter gjør. Man passerer ofte "grunner" uten at det er noe galt med det. Jeg tror rett og slett man blir lei av å kvittere ut alarmer, settes grensen lavere er det gjerne for sent når alarmen går...

Kan gjerne sammenlignes litt med radarer med alarmsoner.

Jeg mener dette er en del av Ecdis systemer ombord på handelsflåten. Du må ha vektoriserte kart med dybdeinformasjon i 3D for å få det til.

Det er rigtig at Ecdis har adgang til disse informationer som ligger i S57/S63 kortformatet som benyttes i handelsflåden. Det er dog ikke 3D men almindelige dybde og højdeinformationer fra kortdatabasen.

Andre søkortprogrammer som kan læse disse kortformater kan også udnytte disse informationer.

Selv bruger jeg Qastor, men jeg tror at også Coastal Explorer viser farlige grunde og bropassager.

I billedet fra Qastor kan man tydelig se grunde der er farlige ved at de lyser op i rødt.

qastor_guard_zone.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...