Njord Svart 19.September.2009 Del på Facebook Svart 19.September.2009 (redigert) Ja da har jeg lest gjennom den gamle linken Ingar refererte til, og skjønner at her ligger det mye gammel morro Jeg lar meg fortsatt ikke overbevise at den roterende propellen bremser mer en den stillestående, selvfølgelig forutsatt at den roterer i riktig retning. Ta et eksempel: Jeg motorseiler. Motoren bidrar til fremdriften av Njord, sammen med seilføringen. Hvis jeg slakker av motorpådraget, så vil bidraget fra motoren avta, og på et eller annet tidspunkt så vil den synkende propellrotasjonen gå over til å motvirke fremdriften. Det vil den gjøre mer og mer mot stillestående propell og enda mer hvis jeg skulle finne på å reversere. Kall det gjerne en påstand, men jeg mener at i dette eksempelet så vil propellrotasjonens påvirkning endre seg gradvis fra positiv effekt til null og videre til negativ effekt. Sikkert ikke linært, men dog med en stadig økende negativ påvirkning. Legger man denne logikken til grunn, så kan en positivt roterende propell umulig bremse mer enn en stillestående. Redigert 19.September.2009 av Njord (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Maskinmeisteren Svart 20.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2009 Takker Ingar for linken til tråden der diskusjonen tydeligvis har gått tidligere uten at jeg fant den når jeg gjorde et søk. Bør kanskje gjøre noe med tålmodigheten min... Ellers takk til alle mer eller mindre kvalifiserte svar! Har forøvrig pløyd gjennom instruksjonsboka for gearet mitt (KBW20 på en Yanmar 4JH-TE). Her står det naturligvis ikke nevnt et ord om hva som er verst og best, men for å være på den helt sikre siden er det nok best å ha den stående i gear under seilas vil jeg anta. Jeg får se litt nøyere i tegningene og gjøre meg opp en mening sjøl etterhvert tenker jeg, hvis det ikke finnes noen her som kan gi meg et eksakt svar for nettop dette gearet da... for det er jo meget mulig. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Roterende bremser minst ! Båten vi benyttet var en finnekjølt C&C 38 med frittstående spaderor og en vekt på ca. 9 tonn. Propellen var montert på en fast aksling. Maksimal propelldiameter båten har plass til, er 18 tommer (45,7 cm). Vi benyttet følgende propeller: • Volvo Penta trebladet foldepropell på 18x14, overflateareal 36%, tilpasset båt og motor. • Radice tobladet fast propell på 18x14, overflateareal 34,3%, ikke optimal for båten, men det var det eneste vi fikk tak i på kort varsel. • Radice trebladet fast propell på 18x12, overflateareal 52%, tilpasset båt og motor, dog ikke optimalt. Det maksimale skyvet motoren i båten kan gi, er rundt 400 kg. Vi leide en måleeenhet fra Nemko som var tilpasset dette. Giveren hadde en nøyaktighet på 1 kg, og den ble montert på slepetauet og målte strekket i dette. For å få minst mulig variasjon i strekket i tauet som en følge av vinglete styring, ble båten tauet av en Maestro 35, styrt av en Simrad autopilot. Vi lot C&C 38en konsekvent ligge ørlite til siden for kjølevannet til trekkbåten for å unngå å få noen innvirkning fra dette. Fartsmålingene ble foretatt om bord i Maestro 35en ved hjelp av loggen, mens strekkraften ble avlest om bord i C&C 38en. Fordi oppløsningen på fartsmålingen var 0,1 knop, forsøkte vi å justere gassen i Maestro 35en slik at farten verken var i øvre eller nedre del av tidelen. Dette gir en nøyaktighet i resultatene på rundt 0,1 knop. GPS-hastighet ble ikke benyttet for å unngå innvirkning av strøm. Vi var heldige med vinden, for det var stort sett vindstille, men i perioder var den opp til 3 m/sek. Vi prøvde, der det var mulig, å kjøre på tvers av vindretningen, men i de tilfellene det var vind overhodet, kjørte vi strekket to veier, og tok snittet av måleresultatet. Flere av de andre målingene ble kontrollmålt og resultatene var repeterbare. Vi kjørte i svært smult farvann, og det var heldigvis få andre på fjorden (hvem er ute en tidlig fredag morgen i slutten av oktober når det regner, er 4 grader og vindstille?), så det var ingen bølgepåvirkning heller. Alle avlesninger ble foretatt etter at båtfart og strekkraft i tauet hadde vært konstant i flere minutter. FOLDEPROPELL BREMSER MINST. Prøvene viser at man seiler 33 % raskere med en foldepropell, og lar man den trebladete propellen rotere, kommer den første overraskelsen: Motstanden blir mindre – faktisk er det mellom 0,2 og 0,5 knop – ved å la den trebladete propellen rotere. Når det gjelder den faste, tobladete, gir den naturlig nok mindre motstand, men det er lite som skiller en roterende fra en som står fast. Forskjellen er i området rundt 0,1 knop og det er målenøyaktigheten vi opererer med. Ved lavere hastigheter ser det ut til at det lønner seg å ha den tobladete propellen låst, men når man passerer rundt 5 knop, gir en roterende propell mindre motstand. I forhold til en foldepropell, taper man ca. 0,3 til 0,4 knop med en fast, tobladet propell. Ved lave og høye hastigheter gir en roterende trebladet propell mer motstand enn en tobladet roterende. I mellomområdet gir de merkelig nok omtrent den samme motstanden. Mer lettdrevne skrog enn C&C 38ens 9 tonn har nok mer å hente, mens langkjølte båter ikke oppnår like mye fartsforbedring ved overgang fra fast til foldepropell fordi skrogmotstanden vil utgjøre en større andel av totalmotstanden under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Er det nå jeg skal hovere og si: "Hva var det jeg sa?" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Hulda Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Jepp! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Har forøvrig pløyd gjennom instruksjonsboka for gearet mitt (KBW20 på en Yanmar 4JH-TE). Her står det naturligvis ikke nevnt et ord om hva som er verst og best, men for å være på den helt sikre siden er det nok best å ha den stående i gear under seilas vil jeg anta. Man skal ikke se bort fra muligheten at hvis gearet hadde tålt 'trawling', så ville det stått i instruksjonsboken. Slik det står i instruksjonsboken til mitt PRM-gear. Mitt gear kan gå 'i all uendelighet', uten at motoren er igang. Hvis du ikke er sikker, så er det nok sikrest å låse propellen. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Ja vil tro at du har rett i de fleste tilfeller Njord. Maskinmesterens spørsmål er ikke godt å svare på da gearet ikke er spesifisert. Unntak kan være hvis du har vribart propellanlegg hvor vingene kan vris så mye at de blir "balansert" i båtens lengderetning. Dette vil vel dette gi minst mulig motstand? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Det mo jo være avhengig av slippet. En propell som uten motstand mot rotasjon i giret kan rotere slik at den gir minst motstand mot vannet må også gi minst motstand for båten. En blokkert propell (100% slipp) gir masse turbulenser og dermed tap. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Ja jeg vet ikke om en (fast) propell som roterer fritt vil gi minst motstand men tror både West Mekan og Servogear leverer vribare anlegg hvor propellen vris til seilstilling. Hvis dette ikke var gunstigere enn en roterende propell så ville det vel ikke vært noen som ville ha slikt anlegg? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Når dere seiler, har dere da motoren i gir eller i fri? Under seiling står den i akterover. Ellers folder ikke propellen seg inn. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Ja jeg vet ikke om en (fast) propell som roterer fritt vil gi minst motstand men tror både West Mekan og Servogear leverer vribare anlegg hvor propellen vris til seilstilling. Godt mulig at det er bedre enn i fri - for også en gir i fri er ikke NULL motstand mot rotasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Sparrow Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 (redigert) Ikke bare bare dette her ser jeg... Redigert 20.September.2009 av Sparrow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.September.2009 Del på Facebook Svart 20.September.2009 Ikke noe problem: har du foldepropell sett den i revers; har du fastpropell undersøk om giret tåler å sette det i fri; tåler det ikke det - kom tilbake hit Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Hvor ble det av Bøljan og hans teorier? Det ble veldig stille fra han. Omtrent like stille som fra kirka som hevdet jorda var flat? Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 12.Mai.2019 Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Hei - løfter dette spørsmålet igjen, har fast propell, installert ny MS15L-A gir og lurer på om jeg skal ha den i revers eller fri når jeg seiler? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.