Jump to content

Seile med motor i gir eller fri?


Maskinmeisteren

Recommended Posts

Ja da har jeg lest gjennom den gamle linken Ingar refererte til, og skjønner at her ligger det mye gammel morro :smiley:

Jeg lar meg fortsatt ikke overbevise at den roterende propellen bremser mer en den stillestående, selvfølgelig forutsatt at den roterer i riktig retning.

 

Ta et eksempel:

Jeg motorseiler. Motoren bidrar til fremdriften av Njord, sammen med seilføringen. Hvis jeg slakker av motorpådraget, så vil bidraget fra motoren avta, og på et eller annet tidspunkt så vil den synkende propellrotasjonen gå over til å motvirke fremdriften. Det vil den gjøre mer og mer mot stillestående propell og enda mer hvis jeg skulle finne på å reversere.

Kall det gjerne en påstand, men jeg mener at i dette eksempelet så vil propellrotasjonens påvirkning endre seg gradvis fra positiv effekt til null og videre til negativ effekt. Sikkert ikke linært, men dog med en stadig økende negativ påvirkning.

 

Legger man denne logikken til grunn, så kan en positivt roterende propell umulig bremse mer enn en stillestående.

Redigert av Njord (see edit history)

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Takker Ingar for linken til tråden der diskusjonen tydeligvis har gått tidligere uten at jeg fant den når jeg gjorde et søk. Bør kanskje gjøre noe med tålmodigheten min...

Ellers takk til alle mer eller mindre kvalifiserte svar! Har forøvrig pløyd gjennom instruksjonsboka for gearet mitt (KBW20 på en Yanmar 4JH-TE). Her står det naturligvis ikke nevnt et ord om hva som er verst og best, men for å være på den helt sikre siden er det nok best å ha den stående i gear under seilas vil jeg anta. Jeg får se litt nøyere i tegningene og gjøre meg opp en mening sjøl etterhvert tenker jeg, hvis det ikke finnes noen her som kan gi meg et eksakt svar for nettop dette gearet da... for det er jo meget mulig.

Link to post
Share on other sites

Roterende bremser minst !

 

roterende.jpg

 

 

 

Båten vi benyttet var en finnekjølt C&C 38 med frittstående spaderor og en vekt på ca. 9 tonn. Propellen var montert på en fast aksling. Maksimal propelldiameter båten har plass til, er 18 tommer (45,7 cm). Vi benyttet følgende propeller:

• Volvo Penta trebladet foldepropell på 18x14, overflateareal 36%, tilpasset båt og motor.

• Radice tobladet fast propell på 18x14, overflateareal 34,3%, ikke optimal for båten, men det var det eneste vi fikk tak i på kort varsel.

• Radice trebladet fast propell på 18x12, overflateareal 52%, tilpasset båt og motor, dog ikke optimalt. Det maksimale skyvet motoren i båten kan gi, er rundt 400 kg.

Vi leide en måleeenhet fra Nemko som var tilpasset dette. Giveren hadde en nøyaktighet på 1 kg, og den ble montert på slepetauet og målte strekket i dette. For å få minst mulig variasjon i strekket i tauet som en følge av vinglete styring, ble båten tauet av en Maestro 35, styrt av en Simrad autopilot.

Vi lot C&C 38en konsekvent ligge ørlite til siden for kjølevannet til trekkbåten for å unngå å få noen innvirkning fra dette. Fartsmålingene ble foretatt om bord i Maestro 35en ved hjelp av loggen, mens strekkraften ble avlest om bord i C&C 38en. Fordi oppløsningen på fartsmålingen var 0,1 knop, forsøkte vi å justere gassen i Maestro 35en slik at farten verken var i øvre eller nedre del av tidelen. Dette gir en nøyaktighet i resultatene på rundt 0,1 knop.

GPS-hastighet ble ikke benyttet for å unngå innvirkning av strøm. Vi var heldige med vinden, for det var stort sett vindstille, men i perioder var den opp til 3 m/sek. Vi prøvde, der det var mulig, å kjøre på tvers av vindretningen, men i de tilfellene det var vind overhodet, kjørte vi strekket to veier, og tok snittet av måleresultatet. Flere av de andre målingene ble kontrollmålt og resultatene var repeterbare. Vi kjørte i svært smult farvann, og det var heldigvis få andre på fjorden (hvem er ute en tidlig fredag morgen i slutten av oktober når det regner, er 4 grader og vindstille?), så det var ingen bølgepåvirkning heller.

Alle avlesninger ble foretatt etter at båtfart og strekkraft i tauet hadde vært konstant i flere minutter. FOLDEPROPELL BREMSER MINST. Prøvene viser at man seiler 33 % raskere med en foldepropell, og lar man den trebladete propellen rotere, kommer den første overraskelsen: Motstanden blir mindre – faktisk er det mellom 0,2 og 0,5 knop – ved å la den trebladete propellen rotere.

Når det gjelder den faste, tobladete, gir den naturlig nok mindre motstand, men det er lite som skiller en roterende fra en som står fast. Forskjellen er i området rundt 0,1 knop og det er målenøyaktigheten vi opererer med. Ved lavere hastigheter ser det ut til at det lønner seg å ha den tobladete propellen låst, men når man passerer rundt 5 knop, gir en roterende propell mindre motstand.

I forhold til en foldepropell, taper man ca. 0,3 til 0,4 knop med en fast, tobladet propell. Ved lave og høye hastigheter gir en roterende trebladet propell mer motstand enn en tobladet roterende. I mellomområdet gir de merkelig nok omtrent den samme motstanden. Mer lettdrevne skrog enn C&C 38ens 9 tonn har nok mer å hente, mens langkjølte båter ikke oppnår like mye fartsforbedring ved overgang fra fast til foldepropell fordi skrogmotstanden vil utgjøre en større andel av totalmotstanden under vann.

Link to post
Share on other sites

Har forøvrig pløyd gjennom instruksjonsboka for gearet mitt (KBW20 på en Yanmar 4JH-TE). Her står det naturligvis ikke nevnt et ord om hva som er verst og best, men for å være på den helt sikre siden er det nok best å ha den stående i gear under seilas vil jeg anta.

 

Man skal ikke se bort fra muligheten at hvis gearet hadde tålt 'trawling', så ville det stått i instruksjonsboken. Slik det står i instruksjonsboken til mitt PRM-gear. Mitt gear kan gå 'i all uendelighet', uten at motoren er igang. Hvis du ikke er sikker, så er det nok sikrest å låse propellen.

Link to post
Share on other sites

Ja vil tro at du har rett i de fleste tilfeller Njord. Maskinmesterens spørsmål er ikke godt å svare på da gearet ikke er spesifisert. Unntak kan være hvis du har vribart propellanlegg hvor vingene kan vris så mye at de blir "balansert" i båtens lengderetning. Dette vil vel dette gi minst mulig motstand?

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...