Hulda Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Som vanlig i meningsutvekslinger, dokumenter det du seier. Hvor er det kravet at all olje i vesten skal tilpasses det amerikanske forsvaret. Jeg tror det er på tide at moderator titter litt på sannhetsgehaltet i alt dette tøyset som vert presentert i dette forumet. Nå er det vel slik, som tidligere hevdet at som del av NATO, følger Norge (og for den del USA) visse normer. Denne biten har vært dokumentert i en annen link. Hvor gammel en olje på uåpnet beholder kan være, vet jeg ikke. Men akkurat nå har jeg vært nedi kjelleren og hentet opp en kanne Batch nr. 86689 tappedato 18.05.2009 kl. 11:34 som tilfredsstiller ACEA A2/B2, API SJ/CF. API er et amerikansk standardiseringsselskap. Det står ikke noe 'best før' på kannen, så derfor antar jeg at lagringskapasiteten er meget god. Som sådann ser jeg ikke denne oljen som typisk ferskvare. 5 år gammel olje på uåpnet kanne hadde jeg glatt dyttet nedpå. Men man kan jo ta en pling til f.eks. Castrol i Oslo. Når det gjelder moderator, så forestiller jeg meg at de mer ser på sin oppgave å bremse ned uhøvelig fremferd. Slik som når personer i mangel av gode argumenter kommer med anbefaling til andre om å bøye seg ned å avslutte sitt begredelige liv. Eventuelt med kal. 22 bakfra. Eller noe i den duren. Man skal ikke forvente at moderator kan sitte inne med detaljkunnskap innen alle de temaer som blir diskutert her. Her på forumet finner man alt fra skoleungdom til pensjonister, og folk innen alle tenkelige yrker på alle mulige nivåer. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Ringte i går til to selskaper som ikke kunne svare, det tredje sa at 5år var ingen alder hvis olja sto i uåpnet flasker. Det var spesielt kompressorolja (kjølemaskiner) som var ømfintlig for luftfuktighet, de kom dengang jeg seilte i hermetikkbokser.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Homer Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Artig debatt. Jeg var også hellig overbevist om at mototolje holder i "evig" tid, og at jeg uten problemer kunne helle på en kanne mototolje jeg har hatt liggende i båten i en 3-4, kanskje 5 år ved vinterkonservering i år. Oljen i min 1 liters kanne mineralolje 10w-30 viste seg å være levret da jeg kom nesten ned i bunnen, og jeg stoppet å helle på. Litt som å helle ut en kartong med melk som har stått alt for lenge. Merket ingenting til å begynne med, men så kom det klumper. Har skrevet til produsenten, venter på svar. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Er det noen som har sett en oljebeholder noen gang hvor det faktisk står noe om holdbarhet eller holdbarhetsdato? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Homer Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Rett eller feil, her er svaret biltema sender meg, forøvrig uten å opplyse noe som helst om dette i teknisk dokumentasjon http://www.biltema.no/Archive/Documents/Te.../36/36-2720.pdf Hej Jo det stämmer att dagens oljor är färskvara då de har helt annan sammansättning än förr. Oljor skall inte lagras mer än ett år, därefter har de inte rätt egenskaper. Jag rekommenderar dig att byta olja och oljefilter. Med vänlig hälsning/ Best regards, Tel: 0775 20 00 00 kundservice@biltema.com Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 (redigert) Rett eller feil, her er svaret biltema sender meg, http://www.biltema.no/Archive/Documents/Te.../36/36-2720.pdf Jo det stämmer att dagens oljor är färskvara då de har helt annan sammansättning än förr.Oljor skall inte lagras mer än ett år, därefter har de inte rätt egenskaper. Med vänlig hälsning/ Best regards, Tel: 0775 20 00 00 kundservice@biltema.com Ringte Statoil Norge AS og fikk til svar at det bare er rapsolje som det er ET 1 år`s holdbarhet på.Vanlig motorolje til bil /båt kunne stå i flere 10 TI år. Ta med oljen med klumper til Biltema og forlang ny, var det han anbefalte meg.For da kan de sjekke produksjons nr. Klumper i olja hadde han ikke hvert borti. Og forlang å få det skrivet som det står at oljen bare kan lagres i et år.Det står ingen ting i databladet at oljen er ferskvare sa han. Det andre selslapet var Esso Norge AS Redigert 23.September.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Homer Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Jeg kastet selvfølgelig kanna i båthavnen sammen med oljefilteret. Tilsvarende olje koster vel noe over 30 kr for en liter, så det er ikke verdt bryet å mase mer med det. Men jeg er litt overrasket over at de ikke tilbød meg ny olje på rappen da jeg mailet inn og fortalte hva som har skjedd. Det er jo stort sett vanlig praksis ved reklamasjoner/feilvare. Så spørs det om jeg skal bruke dette eller må bytte alt på nytt da. Motoren er en gammel, lite fintfølende, MD5b som går som en klokke. Ikke bruker den mye olje heller. Et par "levreklumper" kom med av et volum på kanskje 5-6 dl. Ellers er det fylt på med 1 l frisk olje, kommer til å etterfylle en halvliter til. Får vel bruke vinteren til å tenke over hva jeg skal gjøre når våren kommer.....;) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Tar opp denne her litt. Har ei uåpna en-liters plastkanne med SAE 30 HD mineralolje (Pennzoil marine) stående som er 5-6 år gammel. Skulle denne gå greit på Yanmar-gearet,( som forlanger SAE 30 olje), eller er den "gått ut på dato"? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Eg hadde ikkje vert redd for å bruke 5-6 år lagret olje på egen gear At/om det er riktig oljetype svarer eg ikkje på. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mouche Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Tar opp denne her litt. Har ei uåpna en-liters plastkanne med SAE 30 HD mineralolje (Pennzoil marine) stående som er 5-6 år gammel. Skulle denne gå greit på Yanmar-gearet,( som forlanger SAE 30 olje), eller er den "gått ut på dato"? Er den datostemplet? Hvordan vet jeg at den oljen jeg kjøper ny i butikk ikke har stått der i hyllen i fem/seks år allerede? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Er den datostemplet? Hvordan vet jeg at den oljen jeg kjøper ny i butikk ikke har stått der i hyllen i fem/seks år allerede? Står dato på Pennzoil motorolje`s plastkanner.(1 - 4 lt.) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Produksjons dato, best før dato, holdbarhetsdato? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Produksjonsdato. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Minner meg om funderinger om hvorfor vann kan gå ut på dato såsnart det tappes på flasker. Det har jo vært på planeten i milliarder av år... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Iguana1702 Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 At vann går ut på dato etter tapping i flasker har noe med flaskene å gjere. PE-flasker for eksempel begynner med nedbrytingsprossesen etter to år og avgir giftige stoffer til vannet. Hvis du koker inn vann i tett glassbeholder skal det vere holdbar i mange hundre år forutset, at det ikke bli eksponert for sollys. Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Vel, det er en rekke organismer, inklusive oss mennesker ,som lever av å oksydere Carbon. Det lyder sannsynlig at en gjeng bakterier har likt oljen nevnt over og har oppført seg ubehøvlet uten å være invitert. For min del hadde jeg uten betenkeligheter helt på ethvert millionårlagret nordsjøprodukt på vår 50år gamle Landrover, men nølt med å la videreforedlernes dyre slitasje-samlings-tilsetninger bli mishandlet av ubudne gjester når jeg fyller på vår eneste nye båtmotoror. Eller på gressklipperen for den saks skyld. Sløsing bør motarbeides. Synspunkter fra tilsetningseksperter imøteses med forventning. p. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 26.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Fant denne på Valvoline FAQ side: Does motor oil expire? How long does motor oil generally last? Valvoline motor oil does not have a documented expiration date. Under optimal conditions, the product is stable for an extended period of time and can be used as long as the American Petroleum Institute (API) rating on the label continues to meet or exceed the requirements listed in your owner's manual. If the rating is still current, shake the container before use to blend any additives that may have settled. Ble ikke så mye klokere :) Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
LM 605 Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Er ikke lett å bli klok på. Noen antyder 2-3 år, andre 5år, andre igjen mener flere ti-år? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Det Valvoline skriver er at så lenge standarden oljen er laget under fortsatt er gyldig, og den imøtekommer spesifikasjonen til ditt bruk, er det helt greit å bruke oljen uten stress omkring hvor gammel den er. Husk bare at den skal ristes før bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Det står vel i realiteten at holdbarheten er ubegrenset. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
gunped Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Jeg har en tyveliters dunk med totaktsolje fra 1976, den bruker jeg fortsatt på femhesteren.Tror den liker det bare godt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Det tror jeg også. Fantasifulle innlegg om motorolje er tydeligvis en populær gjennganger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.