Jump to content

Kan motorolje gå ut på dato?

edo

Recommended Posts

Som vanlig i meningsutvekslinger, dokumenter det du seier. Hvor er det kravet at all olje i vesten skal tilpasses det amerikanske forsvaret. Jeg tror det er på tide at moderator titter litt på sannhetsgehaltet i alt dette tøyset som vert presentert i dette forumet.

Nå er det vel slik, som tidligere hevdet at som del av NATO, følger Norge (og for den del USA) visse normer. Denne biten har vært dokumentert i en annen link. Hvor gammel en olje på uåpnet beholder kan være, vet jeg ikke. Men akkurat nå har jeg vært nedi kjelleren og hentet opp en kanne Batch nr. 86689 tappedato 18.05.2009 kl. 11:34 som tilfredsstiller ACEA A2/B2, API SJ/CF. API er et amerikansk standardiseringsselskap. Det står ikke noe 'best før' på kannen, så derfor antar jeg at lagringskapasiteten er meget god. Som sådann ser jeg ikke denne oljen som typisk ferskvare. 5 år gammel olje på uåpnet kanne hadde jeg glatt dyttet nedpå. Men man kan jo ta en pling til f.eks. Castrol i Oslo.

Når det gjelder moderator, så forestiller jeg meg at de mer ser på sin oppgave å bremse ned uhøvelig fremferd. Slik som når personer i mangel av gode argumenter kommer med anbefaling til andre om å bøye seg ned å avslutte sitt begredelige liv. Eventuelt med kal. 22 bakfra. Eller noe i den duren. Man skal ikke forvente at moderator kan sitte inne med detaljkunnskap innen alle de temaer som blir diskutert her. Her på forumet finner man alt fra skoleungdom til pensjonister, og folk innen alle tenkelige yrker på alle mulige nivåer.

Artig debatt. Jeg var også hellig overbevist om at mototolje holder i "evig" tid, og at jeg uten problemer kunne helle på en kanne mototolje jeg har hatt liggende i båten i en 3-4, kanskje 5 år ved vinterkonservering i år.

Oljen i min 1 liters kanne mineralolje 10w-30 viste seg å være levret da jeg kom nesten ned i bunnen, og jeg stoppet å helle på. Litt som å helle ut en kartong med melk som har stått alt for lenge. Merket ingenting til å begynne med, men så kom det klumper.

Har skrevet til produsenten, venter på svar.

Rett eller feil, her er svaret biltema sender meg, forøvrig uten å opplyse noe som helst om dette i teknisk dokumentasjon

http://www.biltema.no/Archive/Documents/Te.../36/36-2720.pdf

Hej

Jo det stämmer att dagens oljor är färskvara då de har helt annan sammansättning än förr.

Oljor skall inte lagras mer än ett år, därefter har de inte rätt egenskaper.

Jag rekommenderar dig att byta olja och oljefilter.

Med vänlig hälsning/ Best regards,

Tel: 0775 20 00 00

kundservice@biltema.com

Rett eller feil, her er svaret biltema sender meg, http://www.biltema.no/Archive/Documents/Te.../36/36-2720.pdf

Jo det stämmer att dagens oljor är färskvara då de har helt annan sammansättning än förr.Oljor skall inte lagras mer än ett år, därefter har de inte rätt egenskaper.

Med vänlig hälsning/ Best regards,

Tel: 0775 20 00 00

kundservice@biltema.com

Ringte Statoil Norge AS og fikk til svar at det bare er rapsolje som det er ET 1 år`s

holdbarhet på.Vanlig motorolje til bil /båt kunne stå i flere 10 TI år.

Ta med oljen med klumper til Biltema og forlang ny, var det han anbefalte meg.For da kan de sjekke produksjons nr.

Klumper i olja hadde han ikke hvert borti.

Og forlang å få det skrivet som det står at oljen bare kan lagres i et år.Det står ingen ting i databladet at oljen er ferskvare sa han.

Det andre selslapet var Esso Norge AS

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg kastet selvfølgelig kanna i båthavnen sammen med oljefilteret.

Tilsvarende olje koster vel noe over 30 kr for en liter, så det er ikke verdt bryet å mase mer med det. Men jeg er litt overrasket over at de ikke tilbød meg ny olje på rappen da jeg mailet inn og fortalte hva som har skjedd. Det er jo stort sett vanlig praksis ved reklamasjoner/feilvare. Så spørs det om jeg skal bruke dette eller må bytte alt på nytt da. Motoren er en gammel, lite fintfølende, MD5b som går som en klokke. Ikke bruker den mye olje heller. Et par "levreklumper" kom med av et volum på kanskje 5-6 dl. Ellers er det fylt på med 1 l frisk olje, kommer til å etterfylle en halvliter til. Får vel bruke vinteren til å tenke over hva jeg skal gjøre når våren kommer.....;)

• 3 år senere...
Tar opp denne her litt. Har ei uåpna en-liters plastkanne med SAE 30 HD mineralolje (Pennzoil marine) stående som er 5-6 år gammel. Skulle denne gå greit på Yanmar-gearet,( som forlanger SAE 30 olje), eller er den "gått ut på dato"?

Er den datostemplet? Hvordan vet jeg at den oljen jeg kjøper ny i butikk ikke har stått der i hyllen i fem/seks år allerede?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vel, det er en rekke organismer, inklusive oss mennesker ,som lever av å oksydere Carbon. Det lyder sannsynlig at en gjeng bakterier har likt oljen nevnt over og har oppført seg ubehøvlet uten å være invitert.

For min del hadde jeg uten betenkeligheter helt på ethvert millionårlagret nordsjøprodukt på vår 50år gamle Landrover, men nølt med å la videreforedlernes dyre slitasje-samlings-tilsetninger bli mishandlet av ubudne gjester når jeg fyller på vår eneste nye båtmotoror. Eller på gressklipperen for den saks skyld. Sløsing bør motarbeides.

Synspunkter fra tilsetningseksperter imøteses med forventning.

p.

Fant denne på Valvoline FAQ side:

1. Does motor oil expire? How long does motor oil generally last?

Valvoline motor oil does not have a documented expiration date. Under optimal conditions, the product is stable for an extended period of time and can be used as long as the American Petroleum Institute (API) rating on the label continues to meet or exceed the requirements listed in your owner's manual. If the rating is still current, shake the container before use to blend any additives that may have settled.

Ble ikke så mye klokere :)

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...