Jump to content

Propell "spinner"


stisor

Recommended Posts

Hei.

 

Har litt problemer med at propell "spinner" ved fullt/høyt turtall. Gjelder spesielt ved litt last ombord, ikke når jeg er alene ombord. Båten det gjelder er en Halna 15 med 25 Mariner (begge gamle, båt 69 modell, motor ukjent, er bilder her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=5403 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...num=1086088181 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...num=1086088181 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...num=1086088181 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...num=1086088181 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...num=1086088181 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...num=1086088181 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...num=1086088181 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...num=1086088181 )

 

Kan tenke meg at det er feil propell til båt som er årsak til dette, eventuelt kan noen få sår i propell være årsak?

Det er langstammet motor, så tror ikke feil stamme er årsaken, er vel for kort stamme som muligens kan gi samme symptom?

Noen andre tips hva som kan gjøre dette?

 

Eventuelt hvis det er feil propell, hvordan finne ut hvilken propell som passer? Og er det noen særlig alternativ av propeller til en 25 hester, eller må en til med spesialbestilling?

 

Noen som vet ca. pris for en propell? Er redd den vil koste mer en motoren sannsynligvis er verdt...

Link to post

Ut i fra de bildene du viser så er ikke monteringshøyde på motoren noe problem, dvs at undervannshuset stikker dypt nok ned i vannet.

 

En mulig årsak er at gummiforingen inne i selve propelleren har løsnet, dvs at akslingen "slurer" inne i propelleren.

 

Dersom du har hatt feil propell (diameter og stigning) så skal den ikke spinne pga dette.

 

Sett motoren i gear og eventuelt låse svinghjulet av slik at motoren er låst og deretter prøv om du greier å dreie på propelleren. Greier du det så ligger feilen i selve propellen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Hallo.

Er ikke enig med at propellen ikke skal "spinne" fordi den er for liten.

 

Hadde en gang en 18 foter med 170 VP innbord. Denne hadde jeg 2 propeller til.

 

En til å dra opp inn til 3 på vannski og en til å gå fort med. Det skilte 16 knop på propellene. Var båten litt lastet kunne jeg få en overaskelse når jeg skulle bakke opp ved brygga.

 

Tror nok du kan suge luft med for liten propell.

 

Johnny

Link to post

På min far sin Mercury løsnet gummien i propellen slik andre har antydet. Da var det noen som foreslo å legge propellen i stekeovnen en liten tid for å smelte det hele på plass igjen. Vet ikke om dette funker, så ta det med en klype salt. Høvdingen hadde da alt kjøpt ny propell, så det ble ikke prøvd ut. Men det er kanskje verd et forsøk? Bør vel ikke ha sterk varme i så fall.

Link to post

Takk for alle svar!

 

Tror jeg satser på å kjøpe ny propell. Er endel småhakk i den gamle så den måtte nok byttes snart uansett.

Tror dette er en såkalt "Yamaha-Mariner", så propellen kostet ikke all verden, under 1000-lappen ihvertfall sa de hos Yamaha forhandler her i byen. Derimot skulle Mariner forhandler ha rundt 1500 uansett om det var gammel Mercury eller Yamaha  (det skulle Mercury også ha for Mercury propell).

Link to post

Som andre har bemerket er stammen på motoren heller for lang enn for kort. Det er mulig du kan ha utbytte av å heve motoren en tomme el. to.

 

Problemet med at propellen "spinner" kan også være relatert til trimvinkelen. Motorens undervannshus bør være så paralellt som mulig med fartsretningen. Hvis propellen har tendens til å slippe når båten går over planingsterskelen kan du trimme motoren ned ett hakk fra denne "grunntrimmen."

 

Tror forresten motoren din er fra tidlig 80-tall, og er en Yamaha konstruksjon. 70-tallsmotorene hadde ikke eksosutslipp i propellnavet.

 

/M

/MS

Link to post
  • 4 år senere...

Hei

 

Glem det med at det er feilmontasje. Jeg vil tro at det høyst sannsynlig er vulkingen av propellen som har løsnet. På en 25 hesters motor er det ikke en "splint" som ryker ved f. eks bunnkjenning men faktisk en gummiforing som skal dempe for "dyrere" reparasjoner av kraftoverføringen. Denne gummien vil over tidens tann bli slitt og etterhvert slure mer og mere. Resltatet merkes spesielt når båten blir belastet og turtallet nærmer seg der motoren gir mest dreiemoment.

Over tid vil du merke at den slurer også når du ikke gir fullt pådrag.

Alle "luretriks" til å få denne gummien til å sitte fast igjen kan du glemme-det virker bare ikke.

Mitt tips er at du følger denne linken; www.marineshop.no her får du en ny propell til en god pris.

Jeg har brukt de og de leverer også kjapt.

 

Lykke til

 

Mikke

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...