Jump to content

VP AD 31 p kaster ut olje


Thorlyn

Recommended Posts

Hei sann alle sammen. Har dere noen tips vedr dette.

 

VP AD 31P 1997 mod 250 Timer bråstoppet under marsjfart 3500 rpm.

 

Ved inspeksjon viser det seg at Motoren kaster olje ut av Sugerøret for tapping av olje.

 

Dette skjer ved rusing. Temp ok Oljetrykk ok. Og motor sviver /går tilsynelatende helt normalt når en starter opp.

 

Dette skjedde idag under kryssing fra England til Nederland midt uti kanalen :eek: . Heldigvis har han 2 motorer og kom seg inn til land i Nederland ikveld.

 

Båten skal Hjem til norge men det ser svart ut for øyeblikket. Vp i Nederland blir kontaktet på mandag for diagnose.

 

Etter hva jeg kan bedømme Lukter dette Reven Sylinderforing (men hvorfor går motor fint og normalt ved oppstart nå foruten oljeutakstingen da)

Eller har toppakning ryki og sender komp rett ned i veivhus.

 

Tips Forslag?

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

VP AD 31P 1997 mod 250 Timer bråstoppet under marsjfart 3500 rpm.

 

Ved inspeksjon viser det seg at Motoren kaster olje ut av Sugerøret for tapping av olje.

 

Dette skjer ved rusing. Temp ok Oljetrykk ok. Og motor sviver /går tilsynelatende helt normalt når en starter opp.

Etter hva jeg kan bedømme Lukter dette Reven Sylinderforing (men hvorfor går motor fint og normalt ved oppstart nå foruten oljeutakstingen da)

 

Eller har toppakning ryki og sender komp rett ned i veivhus.

 

Hei!

 

Jeg har vært borti dette på et par motorer på hurtigbåter hvor det har blitt tært hull i sylinderforingen slik at stempelet har revet deler av denne foringen. Da kastet motoren ut olje og damp gjennom veivhusutluftningen. Da dette hendte, ramlet turtallet eller motoren stoppet nesten helt. Friksjonen i sylinderen blir da meget stor. Selvsagt ble motoren da stoppet for å unngå bøyde veivstaker og andre skader. Men etter at motoren hadde fått kjølt seg ned, var det fullt mulig å starte den opp igjen, og den gikk tilsynelatende fint unntatt olje/damp/oljedamp fra veivhusutluftningen.

 

Det trenger selvsagt ikke være tært hull i sylinderforingen for å rive denne. Manglende smøring og kjøling av oljen kan også føre til at stempelet går for tørt i foringen og river denne.

 

Så jeg tror det er en eller flere sylinderforinger som er blitt revet uten at jeg kan vite dette sikkert.

 

Et verksted finner nok ut av feilen uansett.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk overtrykket i bunnpanna ved å holde hånden over åpningen til oljepåfyllingslokket, og sammenlign dette med den andre motoren. Har du kraftig trykk her, sammenlignet med motor nr 2, har du et blåst stempel/stempelring eller ei punktert foring.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Standard Volvo Penta feil -- slangen for veivhusutluftningen er for tynn ( 5mm) og går tett av avleiringer over tid. Slangen går fra et avkondenseringshus i forkant av motoren og bak til innsuget. Skift til større dimensjon eller rens ut den slangen som er der så blir du kvitt problemet. Dette greiene her har selvdestruert -- havarert -- rikelig med motorer så det er på sin plass å være forsiktig.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :flag:

 

Han sammenlignet trykket på toppen med den friske... det som er snodig er at det er likt :confused:

 

Han tok også av det ene toppdekslet som har luftingen ut og sjekket.. ingen ting unormalt verken i lufttrykk eller lign.

 

Motoren går som ei klokke med flott oljetrykk men kaster som sagt ut olje av tømmerøret på høyre side så det er åpenbart for høyt trykk av no slag der. Får håpe Vp i Nederland finner ut av det På mandag eller så blir det transport på bil resten av veien hjem.

 

Tenkte også tæring.. men 12 år gammel motor og kun 250 timer virker det lite trolig.

 

Skal holde dere oppdatert om hva som blir dommen. Nå har han og co piloten havnet på flaska tenker jeg :lol::lol:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

En annen ting som Skipper Worse er inne på her.. Når jeg leser verkstedboken så står det at denne motoren som er en sen versjon (en av de siste) AD 31p motorene kun har lufting gjennom toppdekselet. Får ikke det til og rime da all veivhusvent må opp og gjennom toppen for og komme ut?? Skulle tro at den også hadde lufting via blokka??

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Tok heldigvis ikke knekken på min motor da jeg oppdaget at oljetrykket begynte falle/variere og reduserte derfor turtallet hvorpå oljetrykksalarmen gikk like etterpå. Fylte etter olje og kjørte på redusert turtall tilbake. Det var kun på høyere turtall at det kom ut olje fra avtappingsrøret.

Link to post
Share on other sites

Tusen Takk for svar :smiley: Kanskje det bare er en slik banal feil som dette.

Legger ved et bilde av tilsvarende motor. Kanskje noen kan lokalisere dette avkondenseringshuset for meg.

 

targa_29_1988_008.jpg

 

 

 

Får ringe ned til de senere.. Har vel litt vondt i håret tenker jeg etter at sorgene skal slukkes.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Avkondenseringshuset sitter i det bakre ventildekslet, med slange til luftfilteret. Går denne slangen tett av en eller annen grunn må overtrykket finne andre veier ut, feks gjennom oljetapperøret. Har dette for liten kapasitet vil trykket presse ut simringen som sitter rundt veiva i bakkant. Er dere i tvil, så napp ut slangen og kjør uten.

 

Jeg tror muligens dere er på feil spor. Er overtrykket over hullet til oljepåfyllingslokket moderat, og likt på begge motorer, (ideelt sett skal du kunne legge et papirark over hullet uten at det blåser bort eller løfter seg) bør dere se etter andre årsaker til driftstansen. Jeg ville startet med dieseltilførselen. Tette filtere, luftlekkasjer og hele remsa.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

OK takk Rem.

 

Han har prøvd og starte opp med oljelokket av og sammenlignet. ingen forskjell i trykk der.

 

Motoren går som sagt som ei klokke nå men kastet ut olje ved rusing. MEN kanskje han ikke har prøvd og ruse med slangen til veivhusvent av?? han sjekket lokket at det ikke var tett men som dere sier så er jo slangen tett.

 

Gikk nok litt rundt for dem igår siden følelsen og miste en motor 60nm fra land ikke er særlig hygglig :eek::nonod:

 

Får få de på tråden iløpet av dagen og høre med de.

 

Årsaken til stansen tror jeg var tilfeldig siden Stopp solenoiden fusket etter dette..

 

Takk Takk

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

hadde problemer men min motor en Tamd31a 1987 modell , men med veihus utluftings filter i bakant på motor, utluftingen kom fra bakre venstre lokk som sitter forand ventilløfterne , her renner retur oljen ned etter smøring av vippearmer i toppen , det sitter et smørerør i bakant av vippearm aksel røreret som trykker olje igjennom til vipperarmene ,her sitter det en O-ring i begge ender ,vis den ene O-ringen ryker vil det flomme mye olje (uten at olje trykket nevneværdig vil synke) og store mengder renner ned forbi veivhus utluftingen som igjen medfører at oljen blåses ut og igjennom filteret, akkurat som om sylynder rivning !! vil bare opplyse om dette ,tror ikke det er det samme på din motor , men du kan jo sjekke om noe sånt kan sje eller oppstå :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er ganske så normalt at veivhuslufting skjer ut gjennom ventildekslene på maskiner, er plenty luft som kommer seg opp samme veien som oljen renner ned til troa. Her ville jeg prøvet meg med å modifisere oljefyllingslokket slik at man kan feste en slange på det for lufting. Denne slangen festes slik at enden er en del høyere enn toppen på maskinen, uten bukt som danner vannlås. Om slangen blir noen meter lang og ut over dekk gjør ingen ting.

Hvis dette er trykk som kommer i fra turbo så kommer det inn via oljereturen i fra turbo og man trenger bare å kvitte seg med denne luften via god lufting. Det er ikke fare for større skade på turbo siden denne vil være godt smurt i fra motorens smøroljesystem som har mye høyere trykk enn det turboen danner.

Link to post
Share on other sites

Da kom dommen fra Nederland.

 

Mekaniker fra VP tok av toppen med en gang. Motoren har full riving i bakre sylinder. :nonod: Klassisk Vp syndrom desverre.

 

Båten er levert til VP nå og går på land for utbedring. Eier og co pilot setter seg på første fly hjem idag.

 

Vet ikke om 31 har samme oljekjøling som 42-44 serien av stemplene. isåfall har den også et oljefordeler hus som ikke filterer olja før den slippes ut til kjøling av stempel.. sannsynligvis dette som har skjedd da rivingen entydig så ut som følge av varmgang i sylinder :nonod:

 

Motorene har gått 250 timer fra 98 til nå og han hadde ingen forvarsel verken på temperatur eller oljetrykk før det bråstoppet.

 

Synes synd på eier nå uff :cryin:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Takk for oppdatering! Dette hørtes ikke kjekt ut for eier. Selv om KAD 42 med sin konstruksjon er den motoren fra Volvo Penta som kanskje er mest kjent for manglende kjøling og smøring fra oljen etter at dysene/hullene for underspyling av stemplene tetter seg med dertil påfølgende riving av sylinder, skjer dette dessverre også med andre motorer fra Volvo Penta, blant annet 41-serien, og nå også 31-motoren.

 

Men eier trenger vel kun å skifte sylinderforingen som er revet, og mest sannsyling også stempelet med nye ringer, såfremt det ikke er skader på veivstake etter bråstoppen. Motoren har svært lavt timetall, om det er riktig, og annen overhaling bør etter mitt syn ikke være nødvendig ettersom slitasjen ellers bør være liten.

Link to post
Share on other sites

Dette kan tydligvis skje hvilke motorer som helst.

 

Skulle tro at disse har levd et lett liv når de står i en Fairline Targa 29 som veier ca 3800 kg og man har 300 hk tilsammen. Men shit happends som man sier.

 

Holder nok og bytte forimg og stempel ++, motoren startet og gikk tilsynelatende helt greit etterpå.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...