Jump to content

Er på utkikk etter en stasjonær GPS, kan noen tipse meg

Akora

Recommended Posts

Hei!

Er på utkikk etter en "stasjonær" fasmontert gps til å ha i båten. (ikke kartplotter)

Denne skal i tilleg til å være en GPS kunne koples til 2 ting. VHF'en og laptoppen (begge nmea)

Vhf'en er en Midland fra Maritim og skal kunne vise posisjon.

Laptop skal jeg bruke som kartplotter. Nmea signal inn USB porten.

Finner kun en eneste slik en, en Garmin 152 hos Maritim. Noen som har erfaringer med denne, evt et tips om andre lignende produkter?

Link: Garmin GPS 152

Redigert av luken (see edit history)

Hvis du ønsker deg en av de bedre frittstående GPS`ene, kan jeg anbefale Furuno GP32.

Dette er en "proff-gps" til en vettug pris og dette er den beste frittstående gps`en jeg har brukt.

GP32 er mye brukt i yrkesbåter og har derfor flere "proffe" finesser, for eksempel ekte Kalman-filter som sikrer en utrolig stabilitet uansett vær- og bølgeforhold.

Sist jeg så en pris på Furuno GP32, kostet den ca. kr. 3.500,-, men etter mitt skjønn er det ikke noe å utsette på prisen i forhold til kvalitet og ytelse på denne.

hvor mange nmea uttak er det på f.eks den Garmin'en jeg har funnet? (kan jo bare ringe Maritim å spørre, men er det noen som vet?)

Trenger jo minst 2..!

Jeg har Garmin 152 og er kjempefornøyd. Ut fra den kommer det en dataledning med bl.a. to ledere som du kopler til VHFen. Du kan også fordele disse to til andre enheter som skal ha signalene fra GPSen.

Men hvordan og hvor mange nmea uttak er det på f.eks den Garmin'en jeg har funnet?

Trenger jo minst 2..!

Hvis du bare skal forsyne to steder med NMEA-data, så klarer du deg med en NMEA-utgang. Du må splitte den dvs kople med klemme elns. slik at du får to ender av NMEA data ut, og tre ender av den svarte/common. Strømforsyning til den ene svarte og til strøm-pluss-kabelen, NMEA-endene kopler du til radioens data inn og til PCens data inn i seriekontakten, de to ledige svarte går til radioens NMEA-kontakt på common, og til common/ground i PC-ens seriekontakt.

Jeg har brukt en GPS til to mottakere i årevis, uten noen spesiell splitter-enhet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Men hverken Garmin eller Furono-enheten har vel USB-utgang som luken trenger for å få NMEA-signalene inn på PC'n?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Finnes det falske Kalman filtre?

Falske og falske... men noen "billigprodusenter" er frekke nok til å kalle vesentlige dårligere, men tilsvarende teknologier for Kalmann-filter.

Kalmannfilter er enkelt forklart en teknologi som sikrer konsistensen i et mottatt fix, og som kontinuerlig sjekker de mottatte GPS-signalene mot en definert rekke av tidligere signaler. Kort forklart betyr dette at når båten hiver og ruller på seg i høy sjø, så vil et mottatt feilsignal som innholder avvik fra en logisk kursrekke bli underkjent.

Eller i praksis: Du har en gitt kurs, men plutselig mottar (eller tolker) GPS-mottageren et fix som tilsier at du er en plass midt i Jotunheimen.

Dette skaper forvirring i elektronikken som kan gi merkelige utslag både på plotter og annet utstyr.

Et Kalmannfilter sjekker altså opp alle mottatte fix mot de foregående og ulogiske fix blir underkjent.

Det er stor forskjell på dårlige og gode gps-mottagere, og en gps er ikke en gps, noe som flere later til å tro.

Her får man som regel hva man betaler for.

Det meste fungerer når sola skinner og vannet ligger flatt, men kuling og høy sjø skiller fort ut hva som virker og ikke virker.

Den beste plotteren er udugelig (og farlig) dersom ikke selve gps-signalbehandlingen er feilfri.

Et funksjonelt Kalmannfilter (eller bedre) er derfor for meg et minstekrav for stabilisering.

Jeg gjentar bare at Furuno GP32 har dette og mer til, og den er et proffverktøy til "fritidsbåtpris".

Redigert av Phoebe (see edit history)
Men hverken Garmin eller Furuno-enheten har vel USB-utgang som luken trenger for å få NMEA-signalene inn på PC'n?

Har ikke PC-en serieport, så må man bruke et USB-til-serie-adapter. Det er enkelte slike som har trøbbel med å håndtere datamengden som kommer i NMEAstrengene. Er det Belkins adaptere, tru? som kan være greie for så mangt, men som ikke fungerer med NMEA-datastrengene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Falske og falske... men noen "billigprodusenter" er frekke nok til å kalle vesentlige dårligere, men tilsvarende teknologier for Kalmann-filter.

Et kalmann filter er ren mattemarikk. Sannsynlig vis kjøpes det som software og implementeres i GPSen. Beskrivelsen din om hva den gjør er helt riktig, me jeg stiller meg skeptisk til at det finnes gode og dårlige Kalmannfiltere, innen den utstyrs kvaliteten de fleste av oss benytter ombord.

Det er stor forskjell på dårlige og gode gps-mottagere, og en gps er ikke en gps, noe som flere later til å tro.

Her får man som regel hva man betaler for.

Jeg stiller meg også skeptisk til påstamden om at en GPS ikke er en GPS. Igjen innenfor den utstyrskvalitet vi snakker om.

Det er forskjell mellom gammel og nyere teknologi, men det er primært på "radiodelen". Min oppfattning er at installasjon av antenne er av større betydning.

Misforstå ikke. Jeg er absolutt tilhenger av Furuno.

Har ikke PC-en serieport, så må man bruke et USB-til-serie-adapter. Det er enkelte slike som har trøbbel med å håndtere datamengden som kommer i NMEAstrengene. Er det Belkins adaptere, tru? som kan være greie for så mangt, men som ikke fungerer med NMEA-datastrengene.

Den tanken som slo meg og, men en nmea kabel ut fra en gps har serial plugg i andre enden alså? Det er jo genialt, har en adapter til USB fra serial liggende.

Er helt ny på dette området.

Det er kun en kabel ut fra GP32. Kople lederne på denne til en rekkeklemme (sukkerbit-typen)

Så kopler du til 12V og NMEA kabler til PC og VHF her. Koplings-skjema finner du i menyen på GP32 samt i manualen for denne.

Du bruker RS232 til PC'en og RS-422 til VHF'en.

Dersom du ikke har en seriekabel (med DM9F-plugg) kan du kjøpe hos Clas Ohlson/Biltema for en billig penge. Klipp av enden du ikke skal bruke.

Mål med Ohm meter hvilke lederfarge som går til de 9 pinnene på DB9F-pluggen. (Binders passer fint inn i hullene)

Identifiser pinne 2, 3 og 5. Det er denne du kopler til serie/USB overgangen.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...