Jump to content

Skadet eksosslange - er det mulig å lappe den?

kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei folkens,

Har nettop sett at eksosslangen min (Sabb 2J) har en skade på seg som forrige eier har dekket til med et par hvit underbukse :confused::wflag::confused: og noe som ser ut som en slags lap direkte på slangen (begge gjemt under noe som såg ut som den beskyttet slagen fra evt. gnagingen av slagen på skroget).

Har ikke merket noen form for lekasje men det er sikkert ikke langt unna (fordi dette har gnaget mot skroget på et plass for den ble lappet med underbuske og forsjellige).

To valg, bit i det sure eplet og kjøpe nye slange (men slangen ser ellers ok ut) eller finns det en ordentlig lapp reparasjon system for eksos slange? Vet noen om det finns lapper og evt. hvor de kan kjøpes?

Hilsen,

Kevin

Hei,

Ta opp dette igjen siden har nå fått et nytt eksos problem.

Gjorde som folk sa og kjøpte meg en ny slange.

Kjøpte den hos Tess og tok den gamle med for å passe på at jeg fikk akkurat det samme.

Da jeg kom hjem og prøvde å sette slangen på innsåg jeg at den 2" slangen er 0.5" større enn både eksos på motoren og bak (der den skal ut). Altå forrige eier har hatt en 2" slange på en 1.5" kobling. Jeg prøvde å strame slangeklemmen med båten gikk på sjøen i dag og den er ikke tett.

Jeg hadde mistanke om det ikke ville være tett og hadde allerede vært inne på Tess på fredag for å spørre de om dette. DE hadde gitt meg noe blått gummi slange type materiale som jeg skulle skjærer til og legge mellom for å få det tett. DEt var ikke lett å få dette til men det ble tettere.

Men, for å komme til poenget, har noen en bedre måte å tett dette på? Kan vulcanising rubber tape brukes her for eksempel eller er det andre "idiot-proof" løsninger til dette? Må bygges ut kanske 2mm hele veien rundt. Kan vanlig elektrisk tape brukes mellom eller smelte dette? (tok på eksos og til tross maskin hadde vært i gang for en halv-time var det ikke varmt på eksos - blir dette varm i det hele tatt?

Så folkens, gode og enkelte løsninger for å få en 2" slange tett på 1.5" kobling på eksos.

Kevin

Hei MS Bastard,

Det er jo den eneste helt riktig svar, men jeg har tross alt nettop kjøpt den 2" slange og få ikke byttet den inn igjen. Det kostet altså 1300kr og Tess mente at det var ikke noen problem å få det tett. Deres løsning var som sagt ikke helt enkelt å få til men det hjalp og har tro på at den må være en varm bestandig tape som som strekkes rundt eksos for å bygge den ut litt og slangen festes mot dette. Et slik produkt MÅ EKSISTERE...

Tåler vulcansing tape denne varmen, blir dette varmt?

Kan det være en god grunn til at en har satt på en 2" slange (3m lang) i utgangspunktet fordi dette er mest sannsynelig arbeid utført av Sabb i 1992 og så cowboy er de vel ikke....?

Kevin

Hei MS Bastard,

Det er jo den eneste helt riktig svar, men jeg har tross alt nettop kjøpt den 2" slange og få ikke byttet den inn igjen.

Kan det være en god grunn til at en har satt på en 2" slange (3m lang) i utgangspunktet fordi dette er mest sannsynelig arbeid utført av Sabb i 1992 og så cowboy er de vel ikke....?

Kevin

Det var 1,2 " på Sabb´en jeg hadde, men vet ikek hvordan det er på andre Sabb motorer.

Bruker du slike slangeklemmer som dette, burde det kunne dras inntil.

Tess har disse

klemme.jpg

Helt enig at det er dårlig service siden de selger korte lengder også.

Du kan jo stikke innom nærmeste båtutstyrsforetning eller marinemotorforhandler og høre om de kan ta den i innbytte. Du får nok ikke full pris tilbake siden de ikke har solgt deg den, men du kommer mye billiger ut enn å bare kjøpe en ny.

Seriøse folk som kan kundebehandling tar den i innbytte hvis de forhandler varen og den er som ny/ubrukt.

Redigert av OLPI (see edit history)

Hei,

Jeg har jo brukt sikkelig klemme ja, men det er jo kun så mye man har å gå på uten å skade slangen.

Kan jo spørre Tess igjen om de ta dette til innbytte men må kanskje finne meg i en "løsning" (dette er kappet til 3m, brukt og klemt i begge ender, ellers helt fin....). Å bruke innsiden av en annen slange som foring hørers ut som en kurrant ide men jeg få ringe til Tess og se hva de har å si om dette.

Er 3m langt for en våt eksos slange? Er dette grunnen til at noen har satt på en 2" slange i utgangspunktet (for å lette trykket pga lengden??????) eller var det bare "cowboys og indians" som satt dette på i utgangspunkt?

Ødelagt gir, start motor og dynamo stå også på agenda etter 600 timers opppussing på land. Jeg er fed-up for å si det slik.

Kevin

Hei,

Bare for ordens skyld, Tess har vært grei nok og jeg har ikke presset inbytte av slangen siden den som hjalp meg mente at jeg ville få dette tett uansett på deres metoden. Deres metode var litt vrient å få til men i prinsipp fungere det fordi det ble nesten tett med første forsøk og jeg såg at jeg hadde ikke gjort dette optimalt.

Skal har en ordentlig dialog på mandag med de.

Kevin

Hva er det jeg hører??? ...

Tyne sammen en slange fra 2" til 1,5 med en "bulldogklemme", og satse på at det blir tett, og ikke minst håpe på at slangen ikke skal bli skadet.

Dessuten skulle jeg være utrolig desperat hvis jeg skulle ta imot en slange fra TESS som hadde vært "ute i felten" hos kunde før.

Slangestusse skal etter min mening passe akkurat på slangen, og jeg er alltid "happy" hvis den faktisk er litt trang også. Med litt vaselin går det veldig greit å få på plass en slange med handmakt, og hvis den ikke er alt for tykk og armert vel og merke....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...