roaldbj Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Jeg deler synspunkt med de som hevder at dette er forbruksvare. Anskaff ny eksosslange og nye slangeplemmer av god kvalitet. Det er for sørgelig om så vitale deler av motoropplegget havarerer underveis. Sitér dette innlegget Link to post
kevin.glover@imr.no Svart 27.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2009 Hei, Har nå vært i båten og prøvd igjen med Tess sin anbefalte metoden. Dette er en blå slange (den flat brannslange type der vegg tykkelsen er c. 3mm tipper jeg) som selges av Tess, som sjærers til og legges rundt eksos slik at den passer akkurat (uten å overlappe seg selv) og det blir som resultat litt tykkere - så kan slangen klemmes på dette. Teknikkeren hos tess var overbevist at dette holder tett og var jo deres forslag. Siste gang fungerte dette ikke helt fordi det er vanskelig å holde den på plass samtidig som eksos slanges presses over den uten av den blå "foring" flytte på seg. Nå brukte jeg et lite stykke tape for å hjelpe å holde den på plass mens jeg presset slangen på. Slangen passet akkurat (som den skal) og stramte klemmen på (uten mega makt for å si det slik) og prøvde maskin igjen. Den har holdt tett i ca. en halv time så langt. For å si det helt ærlig jeg kan ikke skjønner noe annet enn at dette skal holde, men vi få se.... Jeg skal la dette stå sånn for en stund og føle nøye med, så skal jeg rapportere tilbake her slik at andre kan lærer av mine efaringer. Skal legger til av PGA gir, start motor og dynamo problemer kommer ikke denne båten til å gå på noen store utflukt i nærmeste framtid og det er kun prøvekjøring i bukta som skal skjer. Dette er jo en sjark og det er lett å føle med hva som skjer på eksos. Takker for nyttig innspill folkens Kevin Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Dette er en blå slange (den flat brannslange type der vegg tykkelsen er c. 3mm tipper jeg) som selges av Tess, som sjærers til og legges rundt eksos slik at den passer akkurat (uten å overlappe seg selv) og det blir som resultat litt tykkere - så kan slangen klemmes på dette. Jeg skal la dette stå sånn for en stund og føle nøye med, så skal jeg rapportere tilbake her slik at andre kan lærer av mine efaringer. Nå vet jeg ikke hvor varmt det blir der hvor du trer på brannslangetypen fra Tess. Hvis dette er den flatrullede tynne slangen i pvc materiale så er den kun godkjent for temperatur opptil + 60gr. c. Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Nå husker ikke jeg hvilken slange jeg bruker, men det ligger en stålspiral inne i gummien som også synes utenpå ved en forhøyning. Den har nå holdt i seks år mener jeg. Jeg har kun byttet denne slangen en gang på tyve år. Det viktigste ved bruk av slange til eksosen mener jeg bør være at en sikrer god kjøling ved hjelp av kjølevannet en sprøyter inn. Men det må ikke være slik at vann kan sprute inn i manifold... Hos meg går slangen i ca 45 graders vinkel ned til ei potte med vannlås (Vetus). Dette fungerer veldig bra... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.