Jump to content

M/K Helt. Noen som kjenner til denne båten? I Bergen.


CeeKay

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på om noen kjenner til denne båten og/eller eventuelt har bilder av den?

 

Jeg var ombord i denne skuten på sommertur to ganger på 90 tallet. Først i 1995 og så i 1997.

Dette var arrangert av en ungdomsklubb i Bergen som heter V13.

Jeg har nå trålet nettet i mange timer etter info om den, uten hell..

 

 

Dette vet jeg om den:

 

-Båten het den gang jeg var ombord "M/K Helt" og var en motorisert seilskute. Tror den ble rigget for seil en gang rundt 1990.

-Den gikk i fart mellom norge og england under krigen for å frakte flyktinger.

-Den hadde utendørs ror, det var ett hus bak på båten (forran roret) der det var toalett med maskinrom under, og kabin for mannskapet bakerst.

-Jeg så båten flere ganger til kai i Bergen mot slutten av 90 tallet.

-Kapteinen og eieren de gangene jeg var ombord gikk under navnet "kapein Børge" (så kan tenke meg han sikkert heter Børge:))

 

Jeg skal ha fim fra en av sommerturene liggende på vhs ett eller annet sted her, skal prøve å finne den og få lagt ut en filmsnutt..

 

Hadde satt stor pris på bilder og/eller info om hvor den befinner seg nå.

Denne båten hadde stor betydning for meg under oppveksten, og har lyst til å eventuelt få tatt noen skikkelige bilder av den til å pryde veggen min.

 

 

-Chris.

Link to post
Share on other sites

Et kjapt søk i NOR kommer bl.a. opp med dette:

Fartøyopplysninger Oppdatert: 2009.09.20

Kjenningssignal LGHZ

Skipsnavn HELT

Register NOR

Status AKTIV

 

J. nr. Dato Opplysninger / tekst

00189 1933.04.24 MELDING

Skipsnavn HELT

Kjenningssignal LGHZ

Reg. pliktig JA

Bygge verft

Verft JOHAN T. NERHUS

Byggested ØLVE, HARDANGER

Byggeland NORGE

Byggeår 1932

01869 2004.03.16 HJEMSTEDSENDRING

Hjemsted TRONDHEIM

07283 1996.11.01 MÅLEBREV

Dokument dato 1996.10.30

Målebrev nasjon NORGE

Skipstype PASSASJERSKIP

Material TRE

Framdrift MOTOR

Lengde 24,750 METER

Bredde 5,792 METER

Dybde 3,200 METER

Størst lengde 26,750 METER

Bruttotonnasje 71

Nettotonnasje 24

01868 2004.03.16 NYTT NASJONALITETSBEVIS

Nasj. bevis dato 2004.03.16

01868 2004.03.16 SKJØTE

Eier ARNE T HOLKESTAD

Orgnr 955450256

C/O HOLKESTAD, ARNE THORSTEIN

Adresse 7167 VALLERSUND

NORGE

Min bror var skipper på Helt i Bergen en og annen gang for en del år siden (han heter ikke Børge :wink: ) og mener han har nevnt noe om konkurs... Ser den holder til i Trondheim nå.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jo Helt husker jeg.

Den gikk i Bergens området på forskjellige turer. Tror den holdt til i området rundt Alverstrømmen Kanskje den lå i Isdalstø?

Menr båten ble solgt, men husker ikke. Kanskje fartøysenteret Bergen eller Hardanger vet noe?

 

Skal sjekke med mine kjente fra området

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Den grønne ved Tollboden het Skate, og den finnes ikke lenger. Ble forsøkt solgt på Finn et par ganger, det var ikke motor installert.

 

Så tok den seg et par turer en etasje ned, og siste gang var det ingen som stilte opp og tok ansvar for den. Den ble "tygd i stykker" av gravemaskin uten å bli hevet.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Tar jeg ikke alt for mye feil så er det Helt som ligger innerst av de 3 båtene på denne videoen. De to andre mener jeg er Granvin og Gurine. Dette er i Sandviken, Bergen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tar jeg ikke alt for mye feil så er det Helt som ligger innerst av de 3 båtene på denne videoen. De to andre mener jeg er Granvin og Gurine. Dette er i Sandviken, Bergen.

 

Ja, det stemmer alt sammen!

Og den som vi ser såvidt helt på slutten, på motsatt side av den trange vågen er ARGUS som nå er innkjøpt til Stavanger og ligger på Vassøy.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tar jeg ikke alt for mye feil så er det Helt som ligger innerst av de 3 båtene på denne videoen. De to andre mener jeg er Granvin og Gurine. Dette er i Sandviken, Bergen.

 

 

Ja, det stemmer alt sammen!

 

Ikke helt, Gurine er en tomastet galeas. Muligens er det Mathilde som ligger utenpå Granvin og Helt.

Skøyten som blir manurert tror jeg er Selma, den har nå fått styrehus.

Link to post
Share on other sites

Skøyten som blir manurert tror jeg er Selma, den har nå fått styrehus.
Riktig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
  • 2 år senere...

Var med på å ta ombord "mannskapet" på den der på 90 tallet da de hadde fått problemer ute i havet. Redningsskøyta taua den til land.

Mannskapet i anførsel siden det var en brokete forsamling av bergensungdommer som lurte på om vi solgte pizza ombord (ringnotsnurper) og voksne med standard islending, kasjett og tørke i halsen.

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...