Mats (Hero107) Startet 21.September.2009 Link til dette innlegget Startet 21.September.2009 Jeg har en lekkasje i i noen av kjølboltene på min seilbåt. Jeg har nå lyst til å få utbedret dette en gang for alle, men er litt usikker på hvordan dette kan gjøres på en trygg måte. Ser for meg å bruke eksisterende krybbe, også og deretter bygge opp med treverk foran og bak kjølen, plassere hydrauliske jekker under disse og jekke opp båten mens en samtidig justerer opp bena på krybba for å få støtte sidelengs. Deretter løsne kjølboltene og slippe kjølen ned ca 100mm mens kjølen henger i boltene. Gjøre rent og ha på ny sikaflex, og skru kjølen inntil skroget igjen og lar tørke før man drar boltene skikkelig til igjen. Kan det gå?? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Det er vel store muligheter for at kjølen ikke faller ned selv om du skrur ut kjølboltene. Den sitter vel i noe lim/tettningsmiddel fra før, så du bør kanskje ha en plan om hvordan du skal få den løs. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Bartesam Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 (redigert) Kommer vel an på hvor trange hullene gjennom anlegget til kjølen er, men skulle vel tro at denne ville slippe når gravitasjonen får gjort sitt. Denne kjølen er vel rimelig tung den. En annen ting er hvor mye av boltene som stikker på oversiden av mutteren nede i kjølsvinet. Er de korte, så trenger du vel en jekk på undesiden av kjølen for å slippe den såppas langt ned at du kommer til å få gjort reint mellom kjøl og skrog Redigert 21.September.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Hulda Svart 21.September.2009 Link til dette innlegget Svart 21.September.2009 Henger kjølen, så henger den som fean. Den faller i såfall ikke ned av seg selv. Den gangen jeg fikset en slik, hadde jeg en hylse som jeg skrudde nedpå bolten, og så slo jeg med slegge på hylsa. Da kom den litt etter litt. Kjølen er lettere å få ned hvis der er laget boltlommer. Da er det mulig å skru bolten opp av kjølen. Ellers så er det greit å la båten henge kontrollert i krybba, hvis den er sterk nok. For tetting ville jeg brukt Tech7, eller annen masse som tåler å være konstant nedsenket i vann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.