Jump to content

Groing på drev, propell og trimflaps.


Hui

Recommended Posts

Hei.

 

Før årets sesong sprayet jeg drevet med mauer kverk. Ga det tre omganger med tyktflytende kverk.

 

Nå, etter sesongen kan jeg si at det har vært ca. 80% mindre groing.

 

En årsak kan jo være vannets beskaffenhet (saltinnhold, strøm, vann temp. mv.), men likevel. Positivt overrasket.

 

Er det andre som har prøvd dette??

 

 

Hilsen

 

Hui.

Link to post
Share on other sites

Dette kan være det vi har ventet på...

 

Hui har avdekket at 80% groe kommer som følge av såkalte "dykkemaur" og at det derfor er meget fornuftig å lete etter maurtua hvor dævelskapen befinner seg for å løse groeproblemet en gang for alle. Bunnstoff er tydelig vis nesten en saga blott!!!

 

;) ship o hoi

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

 

Med forbehold om endret "saltvannsbeskaffenhet" i årene 2008 og 2009 i Tønsberg havn oppnådde jeg en meget

sterk reduksjon av groingen på drevet.

 

Jeg brukte Baythion D fra Bayer og her følger et utdrag fra deres sikkerhetsblad.

 

"2. Fareidentifikasjon

Farebeskrivelse Helse: Vurdert ikke merkepliktig.

Sikkerhet: Ikke brannfarlig

Miljø: Meget farlig for vannlevende organismer; kan forårsake uønskede

langtidsvirkninger i vannmiljøet".

 

Det er et par andre som har brukt det samme, skal høre med dem om deres erfaring. Men jeg sprayet på i en tyktflytende suppe i tre omganger og lot det tørke godt mellom hver gang.

 

 

Det er sundt å være skeptisk, men for kr. 160,- for en flaske med maurkverk............ funker, funker ikke.

 

 

Hui

Link to post
Share on other sites

mulig det ble litt flåsete. slike tips er jo værdt å ta vare på.

 

Jeg foreslo tidligere natriumsilikatoppløsning (vannglass), men det tror jeg ikke har så stor effekt allikevel.

 

Det som har gitt best resultat foreløpig for min del er å maskinpolere propellen og så vokse den. I høst gnidde jeg inn propellen (ny) med fett. Mulig jeg merker meg tipset med maurkverk og prøver til neste år. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...