Jump to content

Hvilken motorolje til Mercuiser 2,8 Dtronic?


Piotr

Recommended Posts

Syntetisk olje har ikke noe å gjøre i båtmotorer! Syntetisk olje er tilsatt all slags greier for bla kunne starte i minus 40, osv.

Disse egenskapene trenger du ikke i båt der det er varmegrader i motorrom året rundt.

VP spesifiserer 15/40 olje og bruker selv merket Kendall, amerikansk jordolje som inneholder mindre svovel enn annen olje.

 

(mulig det kommer noen fra "bransjen" og korrigerer men vi får se)

Link to post
Share on other sites

Selv om du har tilgang til billig syntetisk motorolje, ville jeg ha brukt den oljen som er foreskrevet i instruksjonsboken til motoren, eller eventuelt som anbefalt av forhandler, importør eller produsent. Og sannsynligvis er dette mineralolje med benevnelsen SAE 15W40. Jeg tviler på at motoren din kan bruke den syntetiske motoroljen som du nevner uten å ta skade over lenger tid. Men dette vet jeg ikke med sikkerhet. Det er viktig å følge bruksanvisningen til motoren din som forhåpentligvis sier hvilken viskositet oljen skal ha, og hvilke kvalitetsnormer den må tilfredsstille.

 

Jeg har fått forklart fra maskinister og mekanikere at syntetiske motoroljer har en tendens til å polere sylinderveggene på båtmotorer som jobber hardt i forhold til bilmotorer slik at stempelringene ikke tetter skikkelig. Da mister motoren kompresjon og får unødvendig oljeforbruk. Med polerte sylindervegger vil heller ikke oljen henge så godt igjen i de fine rillene der slik at smøreeffekten blir redusert. Dessuten har jeg blitt fortalt og lest at selv om den helsyntetiske motoroljen kan se ut til å ha best egenskaper i forhold til mineralolje, i alle fall på papiret, viser det seg i praksis at den faktisk kan smøre for lite i forhold til mineralolje som er mer "fet".

Link to post
Share on other sites

produsent av motor anbefaler quicksilver olje, fåes på bakkenmotor i drammen.. koster ikke en formue og da er du sikker i tilfelle du fortsatt har garanti på motoren , 5år, går på under 5liter..

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

I følge manualen til 200hk 2,8 skal kun 15w-40 olje benyttes:

 

To help obtain optimum engine performance and to provide maximum protection, the engine requires engine oil with a rating of HD-SAE-API CG-4 and CH-4.

We strongly recommend the use of: Mercury Diesel Engine Oil Engine crankcase 92-877695K1

This oil is a specially blended 15W-40 oil with Marine Additives, for all temperature operation. It exceeds requirements for API CF-2, CF-4, CG-4 and CH-4 oils.

For all temperature operation use 15W-40 oil.

 

Capacity Engine Oil (With Filter) : 8.9 liters

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...