Piotr Startet 21.September.2009 Del på Facebook Startet 21.September.2009 Lurer på om jag kan bruke syntetisk olje 5W40? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Ja, det kan du mest sansynlig bruke. Men kvifor bruke syntetisk olje? Mineralolje er da mykje billigare og gjer jobben sin meir enn bra nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Piotr Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 har tilgang til billig syntetisk olje til 30 Kr pr literen-bilmotorolje?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord-duden Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Syntetisk olje har ikke noe å gjøre i båtmotorer! Syntetisk olje er tilsatt all slags greier for bla kunne starte i minus 40, osv. Disse egenskapene trenger du ikke i båt der det er varmegrader i motorrom året rundt. VP spesifiserer 15/40 olje og bruker selv merket Kendall, amerikansk jordolje som inneholder mindre svovel enn annen olje. (mulig det kommer noen fra "bransjen" og korrigerer men vi får se) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Selv om du har tilgang til billig syntetisk motorolje, ville jeg ha brukt den oljen som er foreskrevet i instruksjonsboken til motoren, eller eventuelt som anbefalt av forhandler, importør eller produsent. Og sannsynligvis er dette mineralolje med benevnelsen SAE 15W40. Jeg tviler på at motoren din kan bruke den syntetiske motoroljen som du nevner uten å ta skade over lenger tid. Men dette vet jeg ikke med sikkerhet. Det er viktig å følge bruksanvisningen til motoren din som forhåpentligvis sier hvilken viskositet oljen skal ha, og hvilke kvalitetsnormer den må tilfredsstille. Jeg har fått forklart fra maskinister og mekanikere at syntetiske motoroljer har en tendens til å polere sylinderveggene på båtmotorer som jobber hardt i forhold til bilmotorer slik at stempelringene ikke tetter skikkelig. Da mister motoren kompresjon og får unødvendig oljeforbruk. Med polerte sylindervegger vil heller ikke oljen henge så godt igjen i de fine rillene der slik at smøreeffekten blir redusert. Dessuten har jeg blitt fortalt og lest at selv om den helsyntetiske motoroljen kan se ut til å ha best egenskaper i forhold til mineralolje, i alle fall på papiret, viser det seg i praksis at den faktisk kan smøre for lite i forhold til mineralolje som er mer "fet". Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akora Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Mineralsk 15w-40 fra Felleskjøpet, koster ikke mer en du gir for den syntetiske oljen. Hold deg til mineralsk olje på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 produsent av motor anbefaler quicksilver olje, fåes på bakkenmotor i drammen.. koster ikke en formue og da er du sikker i tilfelle du fortsatt har garanti på motoren , 5år, går på under 5liter.. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 I følge manualen til 200hk 2,8 skal kun 15w-40 olje benyttes: To help obtain optimum engine performance and to provide maximum protection, the engine requires engine oil with a rating of HD-SAE-API CG-4 and CH-4.We strongly recommend the use of: Mercury Diesel Engine Oil Engine crankcase 92-877695K1 This oil is a specially blended 15W-40 oil with Marine Additives, for all temperature operation. It exceeds requirements for API CF-2, CF-4, CG-4 and CH-4 oils. For all temperature operation use 15W-40 oil. Capacity Engine Oil (With Filter) : 8.9 liters Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Piotr Svart 22.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2009 Det er nok det jeg vet om syntetisk olje fra før,at den er tynn og skyller ut motoren altfor mye. Skal bruke mineralolje. Takk for hjelpen :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.