Jump to content

Dere med flybridge båter Fordeler/ulemper?


Thorlyn

Recommended Posts

Sjekket litt opp

 

Marsj på rundt 80 liter i timen ca 23-25 knop. Til rundt 120 liter ved maks

 

Men kan kjøres i langt lavrere hastighet :wink:

 

Fordeler:

 

Oftest liten planingsterskel

Aksling, mindre kostnader

Gjerne stor salong med utsikt

FLott uteplass

Mye vind, sitte ute nede.

 

Ulemper

 

Bruker mye drivstoff i forhold til drev.

Lavere hastighet

 

Betraktninger fra en seiler.

 

Nyere P båter(2000+) har skroget lengre under badeplattformen, gjør at de går bedre i vannet.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jasså, vurderer å skifte.

Vi har hatt båt med flybridge siden 2005 og kommer aldri til å kjøpe kalesjebåt igjen. Jeg kan i alle fall ikke skifte fordi jeg har vært litt stor i kjeften og sagt at jeg har vokst fra å bo i telt. :giggle:

 

Til spørsmålet ditt om fordeler. Vi har aldri diskusjon om kalesjen skal være oppe eller nede. Da går jeg bare opp. Samtidig sitter resten ac familen inne, skjermet for vær og vind. Fra nå og utover høsten er det vesentlig enklere å fyre. Bare å dra igjen døra. Har en Eber 3kw, det holder nesten hele året.

Fra pjoltertårnet har vi bedre oversikt når vi skal legge til, lettere å se ledige plasser i fellesferien bl.a.

 

Jeg kan faktisk ikke se andre ulemper enn at båten blir høy og at jeg da ikke får den hjem på gårdsplassen, men mor syntes det er fint. Hvis vi hadde fått den hjem hadde den stengt for kjøkkenvindu.

 

Vår ligger på vannet hele året. Vi fryser inne noen måneder, men da blir det guttetur i båten for å "fikse et eller annet"

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

He he Bytter ofte jeg.

Grunnen til nyskjerrigheten er at jeg fikk bo ombord i en 08 phantom 48 i sommer.. må si jeg likte løsningene og spesielt det og kunne lukke døren og gå inn i "stua".

 

48 er ALT for stort for oss men rundt 40 burde passe.. er jo samme størelse som vi har bare med Flybridge.

 

Fordelen som jeg ser det også er og slippe kalesje og kunne ligge ute hele året.. bare mas med opplag synes no jeg.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Til rundt 120 liter ved maks

Det tror jeg nok er litt lavt på eldre teknologi diesler. Jeg vil anta at det går med ca 75-80liter/time per motor på maks (en slik diesel gir ca 5 hk/liter/time)

 

Vi har vært gjennom kalesje, hardtop og har ny fly. Har både uteplass med skygge/le på akterdekket, masse sol på flybridge og varm og koselig salong med mulighet for å lukke døra. Flybridge båt et kinderegget i båtverden etter min mening. Flybridge båt under 40 fot synes jeg selv blir litt trange - først og fremst fordi man da må velge mellom et skikkelig akterdekk eller en skikkelig salong.

 

Vi har definitivt strekt sesongen i begge ender. Båten ligger ikke ute om vinteren fordi vi føler at vi ikke har en god nok vinterhavn.

Link to post
Share on other sites

Har bemerket meg det at dere har gått igjennom alle stadiene Bitteliten :yesnod: Har kikket litt på Phantom 38 fra 1997- og 42 av samme serie.

 

Ang forbruk så ser vel jeg for meg 100liter pr time minst med eldre dieseler.

 

Artig og få innspill :flag:

 

Sommeren i norge gjør at familien får seg noen betraktinger :lol:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Ja vindfang på små flybridgebåter er en av ulempene. Det andre er at man ofte må sette på en kalesje/trekk for og beskytte flybridgen. Noen båter legger seg også mye i svingene i stor fart.

 

Men man får jo en fantastisk utsikt og uteområde. Jo større jo bedre. Noen flybridger blir vel små på størrelse med en With 10".

Link to post
Share on other sites

En annen ulempe er at båten ruver høyt i terrenget,

 

Det er ingen ulempe! Det er sn STOR fordel! For da kan man sitte høyt og bedagelig på sitt CBC-dekk med en blondinne på fanget, nytende et glass årgangscognac mens man skuer gjennem cigarrøken mot småbåter og tang langt der nede ved havoverflaten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...