Thorlyn Startet 21.September.2009 Del på Facebook Startet 21.September.2009 Hei alle flybridge eiere. Vil gjerne ha noen synspunkter på dette. Lar dere båtene ligge ute året om? Hvilke fordeler ser dere med Flybridge og ulemper.? Hva kan forventes av forbruk pr time med foreks 2X 370 hk (tamd 63P) på en båt rundt 40 fot? Takk for svar Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
baatsman Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 (redigert) Sjekket litt opp Marsj på rundt 80 liter i timen ca 23-25 knop. Til rundt 120 liter ved maks Men kan kjøres i langt lavrere hastighet Fordeler: Oftest liten planingsterskel Aksling, mindre kostnader Gjerne stor salong med utsikt FLott uteplass Mye vind, sitte ute nede. Ulemper Bruker mye drivstoff i forhold til drev. Lavere hastighet Betraktninger fra en seiler. Nyere P båter(2000+) har skroget lengre under badeplattformen, gjør at de går bedre i vannet. Redigert 21.September.2009 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Marida Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Jasså, vurderer å skifte. Vi har hatt båt med flybridge siden 2005 og kommer aldri til å kjøpe kalesjebåt igjen. Jeg kan i alle fall ikke skifte fordi jeg har vært litt stor i kjeften og sagt at jeg har vokst fra å bo i telt. Til spørsmålet ditt om fordeler. Vi har aldri diskusjon om kalesjen skal være oppe eller nede. Da går jeg bare opp. Samtidig sitter resten ac familen inne, skjermet for vær og vind. Fra nå og utover høsten er det vesentlig enklere å fyre. Bare å dra igjen døra. Har en Eber 3kw, det holder nesten hele året. Fra pjoltertårnet har vi bedre oversikt når vi skal legge til, lettere å se ledige plasser i fellesferien bl.a. Jeg kan faktisk ikke se andre ulemper enn at båten blir høy og at jeg da ikke får den hjem på gårdsplassen, men mor syntes det er fint. Hvis vi hadde fått den hjem hadde den stengt for kjøkkenvindu. Vår ligger på vannet hele året. Vi fryser inne noen måneder, men da blir det guttetur i båten for å "fikse et eller annet" Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 Ok Takk Men 80 liter i timen høres for meg LITE ut. Det er det jeg bruker på marsj med mine KAD 42 i 27 knop og det er drev. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Thorlyn Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 (redigert) He he Bytter ofte jeg. Grunnen til nyskjerrigheten er at jeg fikk bo ombord i en 08 phantom 48 i sommer.. må si jeg likte løsningene og spesielt det og kunne lukke døren og gå inn i "stua". 48 er ALT for stort for oss men rundt 40 burde passe.. er jo samme størelse som vi har bare med Flybridge. Fordelen som jeg ser det også er og slippe kalesje og kunne ligge ute hele året.. bare mas med opplag synes no jeg. Redigert 21.September.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kodvaag Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Men 80 liter i timen høres for meg LITE ut. LITE??? Og jeg har fått flere mail av en potensiell kjøper som lurer på om snekka mi bruker mye diesel... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Trophy Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Enig med baatsmann. Lenger sesong. Min skal ligge på sjøen i vinter. Der ligger den best, men en innendørs lagring er ikke å forakte. Ville ikke tatt den på land for å stå ute.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bitteliten Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Til rundt 120 liter ved maks Det tror jeg nok er litt lavt på eldre teknologi diesler. Jeg vil anta at det går med ca 75-80liter/time per motor på maks (en slik diesel gir ca 5 hk/liter/time) Vi har vært gjennom kalesje, hardtop og har ny fly. Har både uteplass med skygge/le på akterdekket, masse sol på flybridge og varm og koselig salong med mulighet for å lukke døra. Flybridge båt et kinderegget i båtverden etter min mening. Flybridge båt under 40 fot synes jeg selv blir litt trange - først og fremst fordi man da må velge mellom et skikkelig akterdekk eller en skikkelig salong. Vi har definitivt strekt sesongen i begge ender. Båten ligger ikke ute om vinteren fordi vi føler at vi ikke har en god nok vinterhavn. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 Har bemerket meg det at dere har gått igjennom alle stadiene Bitteliten Har kikket litt på Phantom 38 fra 1997- og 42 av samme serie. Ang forbruk så ser vel jeg for meg 100liter pr time minst med eldre dieseler. Artig og få innspill Sommeren i norge gjør at familien får seg noen betraktinger Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Marida Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Omgangsvenner av oss har Phantom 38 2001 mod med Cat motorer. Han er kjempefornøyd. Bortsett fra at vi har større uteplass da, hekkeporten stjeler to sitteplasser. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 De engelske under 40 fot blir fort litt "cramped". Eneste unntaket er kanskje Princess P38. P42 pg Phantom 42 er fine båter synes jeg. 40 foterene av samme merker er slett ikke å forakte heller. Vil man ha annen planløsning og mer tre er NordWest 390 og 410 gode båter Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 21.September.2009 Del på Facebook Svart 21.September.2009 Vi har nå vår tredje flybridge båt , og kommer nok til å fortsette med det så lenge vi skal ha båt med overnattingsmuligheter. En romslig og trygg flybridge gir båtlivet en ny dimensjon , både under gange og ved landligge. Vi har nå en Phantom 42 1997 som er omtalt i Erfaringsdatabasen . Sitér dette innlegget Link to post
Flybridge Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 (redigert) Eneste "bakdel" med flybridge er vel dobbelt opp med instrumenter. F.eks navigasjon, ekkolodd og andre tekniske hjelpemidler. Blir den del dyrere i innkjøp. Ellers bare velstand. Redigert 22.September.2009 av Flybridge (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post
Briggfruen Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 En annen ulempe er at båten ruver høyt i terrenget, og dermed ligger det mye vind i båten. Dette kan føre til noen utfordringer når man skal legge til/fra kai og når man er underveis. Briggfruen Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Ja vindfang på små flybridgebåter er en av ulempene. Det andre er at man ofte må sette på en kalesje/trekk for og beskytte flybridgen. Noen båter legger seg også mye i svingene i stor fart. Men man får jo en fantastisk utsikt og uteområde. Jo større jo bedre. Noen flybridger blir vel små på størrelse med en With 10". Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Hei Veldig fornøyd med flybridge. Sitteplass til 8 personer før jeg må ta opp stoler. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 En annen ulempe er at båten ruver høyt i terrenget, Det er ingen ulempe! Det er sn STOR fordel! For da kan man sitte høyt og bedagelig på sitt CBC-dekk med en blondinne på fanget, nytende et glass årgangscognac mens man skuer gjennem cigarrøken mot småbåter og tang langt der nede ved havoverflaten. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
havørn Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Helt enig, SW. Men man skal være obs på at luften er litt tynnere der oppe på de øvre dekk.... Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 De engelske under 40 fot blir fort litt "cramped". Eneste unntaket er kanskje Princess P38. Nja, der vil jeg tilføye Sealine F37. Den matcher nå P38 og Phantom 38 etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
duppern fra dram Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Hvor stor kontrol har derre på fb over ting som skjer med motoer og sånne ting.En på havnen hos oss oppdaget brann i motoeren ved en tilfelldiget atvhan skulle ned og hente en jakke .Bør kannskje ha et kamera ned? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Den største fordelen med flybridge: Blondiner simpelthen elsker å sitte der og nippe til et glass champagne mens de betrakter solnedgangen. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 De engelske under 40 fot blir fort litt "cramped". Ikke alle. Kun de som ikke har akterkabin. De er ofte små og trange for hele boflaten er pakket inn forut der båten smalner til ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
rover Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 Bakdeler med flybridge? Nei, kan ikke finne noen. sjekk www.trawler.no Båter med "ekte" flybridge. Ikke bare en styreposisjon på taket:-))) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 Enig: Har haft både uden fly og nu en med. INGEN ulemper. Kun fordele! Mange, mange fordele. Andy Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 En ulempe er jo ekstra kostnad ifb. med blant annet dobbelt instrumentering. Ellers synes jeg FB være stor nok til å kunne innta et enklere måltid, dvs. et greit bord og sitteplasser. Vår er mest for kjøring og soling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.