Jump to content

Er det verdt å kjøpe foldepropell


Snailey

Recommended Posts

Selv har jeg en Jeanneau Rush 84 med fast 2 bladet propell og tror det er lite å hente med foldepropell.

På min forrige båt Granada 24 byttet jeg til foldepropell, forskjellen var knapt merkbar bortsett fra dårligere effekt på revers.

Såfremt du ikke har en 3 bladet propell og ikke seiler regatta ville jeg spart pengene vedr. foldepropell.

Link to post
Share on other sites

Har en Jaguar 27, fra 1980 med en MD7/S110 med fast propell - Vil jeg merke mye på farta når jeg seiler om jeg setter på en foldepropell?

Hvis propell akselen ikke roterer under seiling, ville jeg ikke brydd meg.

Hvis den roterer sjekk om garet tåler å rotere uten at motoren går.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hummmz... Ikke noen klare svar med andre ord. Kansje jeg bare får satse på å kjøpe meg en foldepropell og se om det var verdt prisen :P

Nei får heller satse på foldepropell på min neste båt.

 

Jeg har en 2-bladet fastpropell som jeg har i fri under seiling - i instruksjonsboka står det at man ikke skal seile i fri mere enn 12t pga smøring av systemet, så om jeg brått seiler mere enn en 5-6 timer starter jeg gjerne opp og lar motoren gå en halvtimestid før jeg slår den av igjen.

Link to post
Share on other sites

Svaret er :

 

Hvis du seiler regatta og er opptatt av å seile raskest mulig (vinne): JA.

Hvis du under turseilas ikke kan la være å irritere deg og stadig tenker på de 0,3 kn ekstra du kunne ha seilt (og oppfatter alle andre sielbåter på tur som "regattamotstander"): ja

Hvis du koser deg med seilingen uansett og synes at hvis turen varer en halvtime ekstra er det bare er flott: nei.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...