Jump to content

Reparasjon Garmin kartplotter kjøpt i USA?


Tommy_H.

Recommended Posts

Jeg har en Garmin 4012 kjøpt i USA mai 2008. Noen ganger når jeg skal slå den på så vil den ikke starte. Ser bare på skjermen at den blir litt svartere når jeg slår på bryteren. Har målt, det er full spenning frem til plotteren. Etter å ha prøvd x antall ganger så kommer den plutselig.

Hvis jeg skal levere denne inn til reperasjon så vil vel ikke Belanor ta imot den. Er det noen som har reparert Garmin plottere i London? Føler meg litt utrygg med å sende den ifra meg til det store utlandet, er dette noe problem?

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Plottere kjøpt i USA har f.eks. 1 års internasjonal garanti.

Plottere kjøpt i Norge ha 3 års garanti. Og koster desto mer gryn.

 

Jeg har en USA kartplotter, som trengte garanti rep.

 

Garmin/UK er veldig hyggelige og hjelpsomme! Etter en del ePoster og telefonsamtaler, så endte det med at jeg måtte sende hele greie til England.

 

NB! Ikke bruk DHL de plyndrer deg for flere tusen i frakt og ekspedering. BRUK Posten, da slipper du med noen hundre kroner.

Husk å oppgi at det er en reparasjon med retur, ellers kan du riskikere å måtte betale TOLL!!

VI ER UTENFOR EUROPA (Les EU) , OG DA ER ALT DETTE UNØDVENDIG KOMPLISERT.

 

Kontakt her:

Garmin United Kingdom

 

For all of United Kingdom users and customers in unlisted countries in Europe (BETYR NORGE), Africa and Middle East

 

Hours of Operation

Monday – Friday:

8:30 am – 5:30 pm

Western European Time

 

Email Product Support: Klikk HER

Product Support:

Outside UK:

+44-870-8501242

Link to post
Share on other sites

Hei,

det kan være verdt å sjekke om du har nok strøm til å starte plotteren, min Garminplotter starter ikke med med 0,5A strømforsyning (uten ekkolodd tilkoblet), men med 8A starter den greit. Vet ikke hvor mye 4012 trekke ved oppstart men dårlig kontakt i en kobling kan være nok til at den ikke starter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme problem både med en Geonav og en Garmin. Målte ok spenning på kontaktene,men fikk ikke liv i plotterne. Det var dårlig kontakt i en kopling foran tilkoplingspunktet for plotteren. Prøv å kople den direkte til batteri for å bli sikker på at feilen ligger i plotteren før du evt sender den til rep.

Redigert av Safrane (see edit history)

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Er ikke umulig at Belanor vil se på den heller.

Ta en tlf og spør.

 

Mener å ha lest at noen andre her har opplevd nettopp det?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Prøv å måle spenningen inn på Garmin'en når du slår den på. Kan jo være spenningsfall som gjør at spenningen inn blir for lav.

Har målt spenningen inn på plotter ved oppstart, den er på 13.15 volt, går ikke under 13.08 volt. (Laderen er på vedlikeholslading)

 

Får vel sende den til England, men skal ta å sende en mail til Belanor først bare for å sjekke. Har også mailet litt med Garmin i England og fått en del tips som ikke hjalp, så de har bedt om å få den bort der.

Har nå vært i kontakt med Belanor support, en hyggelig svenske der sa at jeg måtte ta kontakt med Garmin i England siden jeg hadde kjøpt plotteren i USA.

Redigert av Tommy_H. (see edit history)

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har en annen Garmin Plotter og kom til å tenke på noe: på min plotter så hopper jeg mellom 3 lysstyrker på skjermen når den er slått på og jeg trykker kort på "power" knappen: "variabel verdi" - "minimum" og "maksimum" styrke. Den lysstyrken som er valgt når jeg slår den av kommer også når jeg slår den på igjen.

 

Kan det være at når du ser "at skjermen blir svartere" så har du slått på plotteren og at den kanskje har minimum lysstyrke? Når du trykker gjentatte ganger så hopper du mellom "minimum" - "variabel" (som kan være lik minimum, om du skjønner... :crazy: )-"maksimum" og så "plutselig kommer den på" men egentlig har du bare gått fra minimum lysstyrke til maksimum???

 

I dagslys og med minimum lys så er det fort gjort å barer se noe som ligner en svart skjerm.

 

Er ikke sikker på om det er dette som er feilen hos deg men det kan jo være verdt å sjekke.

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kan det være at når du ser "at skjermen blir svartere" så har du slått på plotteren og at den kanskje har minimum lysstyrke? Når du trykker gjentatte ganger så hopper du mellom "minimum" - "variabel" (som kan være lik minimum, om du skjønner... :crazy: )-"maksimum" og så "plutselig kommer den på" men egentlig har du bare gått fra minimum lysstyrke til maksimum???

Aero.

Takk for tipset, men lysstyrken står på auto. Jeg får start på den av og til, så jeg sjekket dette sist jeg hadde den igang.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

NB! Ikke bruk DHL de plyndrer deg for flere tusen i frakt og ekspedering. BRUK Posten, da slipper du med noen hundre kroner.

 

 

Husk å oppgi at det er en reparasjon med retur, ellers kan du riskikere å måtte betale TOLL!!

VI ER UTENFOR EUROPA (Les EU) , OG DA ER ALT DETTE UNØDVENDIG KOMPLISERT.

 

Beste er å lage en "Proforma Invoice" og sette på utsida av pakken, med en anslått fakturaverdi på den defekte varen , og at den skal til reparasjon og deretter returneres.  Også be mottaker gjøre tilsvarende. Ellers kan man risikere at pakken blir liggende i tollen i påvente av at de får papirer....  

 

 

Ikke brukt DHL på en stund, men UPS er heller ikke min favoritt. Sist fikk jeg ekstrakrav fra dem på etpar hundrelapper - selv om avsender hadde betalt det han skulle. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Beste er å lage en "Proforma Invoice" og sette på utsida av pakken, med en anslått fakturaverdi på den defekte varen , og at den skal til reparasjon og deretter returneres.  Også be mottaker gjøre tilsvarende. Ellers kan man risikere at pakken blir liggende i tollen i påvente av at de får papirer....  

 

 

Ikke brukt DHL på en stund, men UPS er heller ikke min favoritt. Sist fikk jeg ekstrakrav fra dem på etpar hundrelapper - selv om avsender hadde betalt det han skulle. 

Tenkte å sende den i posten, er ikke det like greit? Og "Proforma Invoice" er vel et skjema som jeg får på posten?

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

proforma invoice = proforma faktura. Det kan du lage selv.

 

Bare send med posten ja, men spesifiser hva du ønsker den sendt tilbake med. Enkelte firmaer insisterer på å sende med de transportfirmaene de har avtale med - selv om det medfører ulemper for deg som kunde.

(F.eks Dell-pcen broren min bestilte - sendt med Schenker, leveringstid 5 uker....:()

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Da jeg sendte min Garmin til London, så var det en garanti reparasjon.

 

Det var slik at jeg måtte stå for omkostningene med transporten til London, mens Garmin sto for utgiftene med transport i retur. Plotteren kom i retur på døren med budbil fra DHL ferdig reparert, veldig bra!

 

Når man sender en vare ut av landet er det en del viktige detaljer. EU er en egen toll sone. Medlemene i EU kan utveksle varer uten papir møller. Mens vi i Norge må følge visse prosedyrer.

 

Når man sender en vare tur/retur London, så slipper man selvfølgelig å betale toll, men det må gjøres riktig!

 

En vare som sendes må "fortolles" selv om det ikke skal koste noe. Dvs. at det må oppgis en pris for varen, som blir brukt ved utførelse og trukket fra ved innførsel igjen. Derfor må man lage en "Proforma Invoice" (En liksom pris for varen). I papirene som man fyller ut, så må man krysse av for at varen skal tilbake til Norge etter reparasjon (Det siste er viktig for å unngå toll.

 

Når det gjelder frakt generelt, så er det volum og vekt som bestemmer prisen. Det hjelper lite dersom vekten er lav nå volumet er meget stort på grunn av embalasje etc. En plotter tåler mye juling, så pakk så kompakt som mulig.

 

Posten er billigst. DHL og UPS er dyre. Jeg benyttet ekspedisjons papirer fra jobben for DHL og betalte kr.3000,-. Jeg dummet meg skikkelig ut.. da jeg ikke undersøkte priser i forkant. Fikk senere rede på at Posten bare tok betalt noen få hundre kroner.

Link to post
Share on other sites

Da jeg sendte min Garmin til London, så var det en garanti reparasjon.

 

Posten er billigst. DHL og UPS er dyre. Jeg benyttet ekspedisjons papirer fra jobben for DHL og betalte kr.3000,-. Jeg dummet meg skikkelig ut.. da jeg ikke undersøkte priser i forkant. Fikk senere rede på at Posten bare tok betalt noen få hundre kroner.

Har nå sendt plotteren til England i ferdigfrankert kart. til 340 kr. Denne gjelder opp til 10 kg, så kunne ha hatt to plottere i kartongen til den prisen!

Redigert av Tommy_H. (see edit history)

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Sendte plotteren til England med Posten, betalte 360 kr. i frakt. Var litt i tvil om hvordan dette ville gå da plotteren var kjøpt i USA og var over et år gammel. Ingen grunn til bekymring, fikk en helt ny plotter tilsendt. Det eneste jeg måtte betale var 181 kroner i frakt med DHL. Kjempegod Service!!

Ikke fullt så god service fra DHL da, de var hjemme hos meg 7 oktober for å levere plotteren. Jeg var ikke hjemme da, så de tok den med seg igjen. Ingen beskjed på døren eller i postkassen og de ringte meg heller ikke. Først 2 uker etterpå da jeg etterlyste plotteren via Garmin fant jeg ut at den lå på et lager i Bergen. :nonod: Men men, det ordnet seg nå til slutt.

Redigert av Tommy_H. (see edit history)

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Det er da ikke noe å utsette på denne saken da.... om en ser bort fra den lille saken med DHL... Dette viser rimelig klart at det ikke er noen stor fare med å kjøpe en Garmin plotter i USA til "60%" av prisen i kongeriket Noreg..

 

Flott at dette ordnet seg på en god måte for deg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...