Jump to content

Båt på sjø om vinteren, hva skal en passe på?


SeaRaymond

Recommended Posts

Jeg har brukt å ta båt på land for opplag om vinteren, men i år og med noe større båt en før, er jeg slett ikke helt sikker på om jeg i år vil dette. Selv om det jo riktig nok stor sett er drittvær, kan en jo også få noen fine dager som ville vært verdt å nyte i båten.

 

Båten holder til på Vestlandet og ligger i isfri havn.

 

Det jeg lurer på er hva en bør ta høyde for ved å la båten ligge ute hele vinteren.

Temperaturen er stort sett rundt 0 grader i lufta, og kaldeste periodene kan komme ned mot -8' til -10' Men sjelden over mange dagene.

 

En tar utgangspunkt i at båten blir forsvarlig fortøyd og ettersett, samt holdt fri for de store snømengdene (generellt lite snø her gitt :-), en tar også utgangspunkt i at båten "gjevnlig" blir brukt, og ligger uten 230 volt landstrøm.

 

Hovedargumentet med denne tråden er nettopp å få bekreftet eller avkreftet om nevnte båttype vil kunne ligge på sjø gjennom vinteren 100% operativ som om sommeren under de rådende omstendigheter, som vil være essensielt for å ha båten tilgjengelig for turer også om vinteren.

 

1. Vil det være forhold rundt motor og drivstoff å ta høyde for?

 

2. Vil det la seg gjøre å kunne beholde ferskvann på tankene, og uten å tappe systemet etter hver bruk?

2 x 110 liter rustfrie vann tanker montert i motorrom på hver side, der den ene siden av tank vender ut mot skrog og bunn mot bunn av skrog, en mot midtkabin, 2 mot motorom + tanktopp.

 

3. septik system, rustfri ståltank ca 150 liter innstøpt i bunn av båt mot skrog. Toalett Jabsco pumpetoalett, sjøvannspylt, så dette anlegget antar jeg burde fint kunne holdes operativt gjennom vinteren uten forholdsregler?

 

4. El. system, dersom en tar utgangspunkt i 1-2 timer motorkjøring i uken (115 A dynamo, total batterikap. 480Ah), og mulighet for vedlikeholdslading med 30 A vedlikeholdslader i ny og ne (ett par dager hver 3 uke?), vil det være tilstrekkelig for sikker drift og vedlikhold av batteribank vinteren gjennom?

 

5. El. utstyr, en vil jo gjerne ha båten mest mulig operativ også når den ligger på sjø vinteren gjennom, hva er erfaringene med el. duppedingser (ser bort fra vhf og nav.instrumenter som bør tåle dette), men tenker på tv, dvd spiller, stereo og rikstv dekoder, overlever dette, eller bør det være en del av "bagasjen"?

 

6. Vil en kunne regne med større eller mindre fuktdannelse med båten "vinterlagret" på sjø kontra på land, eller er forholdet å anse som det samme?

 

7. Båten har lukket kabin med skyvedør ut til cockpit, over cockpit er det kalesje, kan en med fordel holde denne døren på gløtt gjennom vinteren eller skal den holdes lukket (ref. til punkt 5)

 

8. Dersom andre her med erfaring med å ha kalesjebåt liggende utildekket på sjø vinteren gjennom på generellt snøfattige Vestlandet, tåler kalesje snømengdene fra tid til annen, blåser den i stykker i en vinterstorm? Eller er dette ett av anke punktene til at båten ikke egnes til helårsbruk, men bør pakkes inn på land?

 

9. Båten vil generellt ligge uten 230 volt og dermed også muligheten for varme, men de dagene den vil bli brukt, både dagsturer og evt. overnatting vil 4 kw dieselvarmer få stå på, oppvarming av luft i en ikke isolert båt vil som kjent kunne resultere i kondensering i enkelte områder, spør på grunnlag av dette om en oppvarming av båten til disse tider vil gi posetiv effekt for generell uttørking av båten eller om det generellt er best for båten og utstyr og la være? Som nevnt typisk 0 grader klima om vinteren med høy luftfuktighet.

 

10. Andre forhold en bør tenke gjennom før en bestemmer seg for å ha båten liggende på sjø vinteren gjennom.

 

Jaggu ble det litt spørsmål av dette og tallet endte på tilfeldigvis 10 punkt, eller kanskje det ikke var tilfeldig, hva vet jeg :lol:

 

Håper uannsett noen orker å ta seg jobben med å svare noen av mine spørsmål, og gjerne de med erfaring fra samme klima som en typisk vestlandsk vinter og kalesjebåt, men alle kommentarer mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Har hatt båten på sjøen i 2 sesonger og 2 sesonger på land. Heretter blir det kun vinterlagring på sjøen.

 

Eg syns dette er mye tryggere enn å ha båten på land. Skikkelige førtøyninger må til. Var mer redd for båten dei sesongene den sto på land. Med stort vindfang i presseningen og storm i kastene er båten kun støttet opp på 4 punkter på skroget. På sjøen blir belastningene mindre.

 

Dessuten blir båten mindre fuktig på sjøen med jamn sjøtemperatur kontra land med meir temperatursvinginger.

 

Eg har nå laget til 3veis kran på inntaksslangen fra drevet. Dermed kan eg konservere motoren mens båten ligger på sjøen kjampt og enkelt. Slipper da at motoren st¨r med saltvatn i seg hele vinteren.

 

Elles tømmer eg vanntanken og varmtvannstanken. Båten blir nok ikkje brukt til overnatting fra desember til mars, derfor like greit å tømme systemet.

 

Har ingen varme eller lading ombord. Kommer nok til å lade batteriene en par ganger i løpet av vinteren.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, men Tja, da begynner det jo allerde å helle mot det jeg frykter, spyle sjøsystemet blir uaktuellt for mitt vedkommende, men det er nå så. Men å tappe for ferskvann, njei, ser for meg at det ett par fine vinterdager kan bli aktuellt med overnatting eller 2, far og mor og sønn på 3. Greit å kunne tappe fra springen og kanskje en dusj om det skulle melde seg, er det noen som lar vere å vinterkonserver ferskvann systemet her, og har erfaring med at dette går greit uten at ting fryser i stykker (les; under de forhold vi har her på vestlandet)

Link to post
Share on other sites

Tapper ferskvannstanken. Lar vannkraner stå åpne. Tømmer septik. Stenger bunnkraner til septik og spyling i WC. Fyller litt frostveske i WC og kjører el. spylepumpe noen sekunder. Skifter olje + filter. Kjører motor på lett tomgang (1000 o/m) hver 14. dag til den blir varm (ca 1 time). God lufting. Monterer fuktsluker, (men har hørt påstand om at den ikke er særlig effektiv, selv om det blir til ca 1 liter vann). Tetter luftinntak til motor. Tror det var alt.

Link to post
Share on other sites

Monterer fuktsluker, (men har hørt påstand om at den ikke er særlig effektiv, selv om det blir til ca 1 liter vann).

 

Mi røynsle med desse luftslukarane i plast er at dei er særs lite effektive kontra ein elektrisk luftslukar. Eg har prøvd begge deler i min båt. Med den vesle luftslukaren samlar eg opp kanskje ein halv liter vatn etter ei veke. Let eg den elektriske stå på i eit døgn kan han suge så mykje som fem liter vatn ut av lufta!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det er mulig jeg tar for store sjanser, men jeg har hatt båten liggende på sjøen hele året siden 1993, med unntak av 2 vintrer, og jeg gjør absolutt ingen forberedelser. Det vil si, jeg tar av kalesjen. Jeg tømmer ikke ferkvannstank eller septik. De fryser, men tiner fort opp igjen når motoren er i gang. Forresten, jeg gjør en ting til. Vannkranen i pantry, den skrur jeg løs slik at når den fryser så ødelegges den ikke, den bare ramler av.

 

Sist vinter hadde jeg i en kaldperiode varme på i motorrommet. Bare 100 W og det hjalp ingenting. Sjøvannet her holder 0 grader de kaldeste periodenen og det må veldig mye varme på i motorrommet for å holde det særlig varmere enn sjøen utenfor.

 

Forholdene her i Tromsø og på vestlandet er ganske like om vinteren. Vanligvis rundt 0 grader, men kortere perioder under minus 10. Hvis jeg ikke skal bruke båten lar jeg snøen bli liggende på dekket. Det isolerer mot motorrommet.

 

 

Så jeg fortsetter å ha båten liggende på sjøen, uten å gjøre noe særlig av forberedelser til vinteren. Det har gått fint til nå, men det er jo ikke sikkert at det går like bra med andre typer båter.

 

Ragnar

Link to post
Share on other sites

Takk, takk, noen vestlendinger her som lar båten sin ligge ute om vinteren på lik linje som om sommeren er vel kanskje det enkleste å spørre om?

 

Ps! Ja ser bort i fra at en fortøyer for storm vintertid, men tenker på det å holde båten like operativ som den er på sommeren. Noen som gjør dette og har positiv erfaring med det? Dvs ikke skade.

 

Edit, takk til rag også, der kom ett slikt svar jeg gjerne vil høre mange av :lol::lol: Noen i Bergen/Sotra området som er like uvøren :wink: som rag med god erfaring :cool:?

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det var akkurat det da, gidder bare å ha båten ute om jeg kan ha den operativ på lik linje som sommer, skal alt konserveres from ditt from datt :saint: Kan jeg vel like godt få den på land å gjøre det der, så slipper en å bekymre seg for mye for vinterstormene også, men, men hadde vært litt greit å hatt den på sjø da :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg har båten liggendes ut om vinteren.

Tømmer ferskvannstank og septiktank. Etter hver tur frostsikrer jeg sjøvannkretsen med utblandet Biltema-frostveske etter Walter_S - metoden:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8283

Har en først montert dette systemet er det gjordt å frostsikre sjøvannskretsen på ett par minutter. Båten ligger uten varme hele vinteren.

Ellers så har jeg liggend to støtter av 1 1/2 X 3 impregnert tre som jeg setter under kalesjebøylene når jeg forlater båten.

I vinter blir båten liggende i en adskillig mer værutsatt havn, men har nå tenkt å følge samme metode i år også.

Link to post
Share on other sites

Har ligget ute i alle år. Men i år skal den få opp en tur . Før vinteren tar om seg, legger jeg på heldekkende kallesje. Tømmer ferskvann, lar kraner stå oppe, stenger alle gjennomføringer, og fylller i frostveske. Fyller dieseltanker. Løfter litt på madrasser og puter hver 14 dag, men har ikke sett at dette har vært nødvendig. Har BT fuktslukere om kring. hvor mye det hjelper vet jeg ikke, men tømmer beholderene hver 14dag. ikke mye oppi. Har lukket båt. Jeg har ikke brukt båten om vinteren, siden den enorme kalesjen er møkkatung....

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Noen i Bergen/Sotra området som er like uvøren som rag med god erfaring ?

 

Har båten liggende i Dolviken. "Tett" båt uten kalesje. Har kun 500W panelovn som frostvakt montert ved varmtvannstank. Eneste forhåndsregel ellers er at vannkranene står åpne i kabinen.

Har ellers 4 stk. fuktsluker type Sista plassert rundt i båten. Har aldri hatt problemer, og båten er alltid klar til bruk. :flag:

Link to post
Share on other sites

Vanntank(plast) og slanger tåler frost. Til og med trykkpumpa tåler frost erfarte eg. Tømme septik helt(rustfri) og slenge oppi halvliter frostvæske mellom kvar tur, og frostvakt på 300W i motorrom :smiley: (putte noen filler i de 3" lufterørene inn til motor, slik at ikkje varmen går rett ut). To kalesjer, den gamle "stygge" til vinterbruk. 3 "Mekk"avfuktere med store tabletter i.

Klar heile året :yesnod:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg tømmer vanntanken, da det har frosset for meg et par ganger i kraner og slanger selv under en "normal" vestlandsvinter. Jeg har et ute/inne termometer med føler i motorrommet, og har aldri vært under 1 pluss i motorrommet selv med 12-15 minus utenfor. Så motoren har jeg sluttet å konservere for mange år siden. Kalesjen slites betydelig i løpet av vinteren, og må måkes ren hver gang det har kommet en skikkelig snøbyge. Siden jeg har selvlensende akterdekk hr jeg lurt på å ta den av om vinteren. Men motorrom og lagringsrom under dekk holder seg mye tørrere og hyggeligere med kalesjen på, og det er også mye triveligere å ta seg en fisketur vinterstid når man kan ha tak over hodet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har min båt liggende ute hele året i nordnorge og det eneste jeg gjør er og slå av vannpumpen og åpne alle kranene slik at de ikke fryser i stykker om det skulle bli frost ombord. Hat aldrig tømt noen tanker men overbordventilen til septiken lar jeg stå åpen. Når det er mye frost og jeg skal bruke båten går det en time før vannsystemet er tinet så mye at det kan brukes men det spiller da ingen rolle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...