Jump to content

Md7a røyk ut av påfyllingslokket


Murena

Recommended Posts

Motoren er en Md7a fra 1978 og som i den siste tiden har fått litt omsorg... ( se tidligere tråd: Md7a startproblemer) nå starter og går motoren fint, turtallet ser ut til å stemme og gleden er nesten på topp, MEN det kommer en god del røyk ut av påfyllingslokket til oljen. Hvor mye røyk kan en forvente av en gammel sliter? eller er det symtomer på andre alvorlige ting?

Håper det er noen som har et godt tips, og alle råd tas i mot med takk. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det røyk eller oljedamp som kommer ut påfyllingslokket?

Når lokket er av er det vel normalt med litt oljedamp opp der når motoren er varm. Når lokket er på skal denne dampen ledes tilbake og inn i luftfilteret gjennom lufteslangen fra toppen.

 

Jeg kan ikke se at luft i dieselen skal kunne forårsake noe røyk der.

 

En annen ting kan jo være at det er vanndamp. Enten fra kondens innvendig i motoren, eller lekkasje. Kondens kan man nok få av hyppige starter av motoren uten at den går lenge nok til at den "koker" ut kondensen. I så fall skal dampen gi seg når motoren har gått en stund med driftstemperatur.

Dersom det er vannlekkasje inn i motoren ser man gjerne dette ved at det dannes en majoneslignende smørje i oljelokket og lufteslangen fra toppen. I tillegg kan oljenivået stige pga vann i oljen.

 

Håper for din del at det bare er kondens :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren starter lett, går fint og ikke bruker mye olje burde alt være OK. Det store spørsmålet er hvor mye er "en god del". Ryker det når lokket står på så er det noe unormalt. Har du sjekket at slangen inn på innsuget er hel og ikke tett? Et greit sted å begynne...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det røyk eller oljedamp som kommer ut påfyllingslokket?

Når lokket er av er det vel normalt med litt oljedamp opp der når motoren er varm. Når lokket er på skal denne dampen ledes tilbake og inn i luftfilteret gjennom lufteslangen fra toppen.

 

Jeg kan ikke se at luft i dieselen skal kunne forårsake noe røyk der.

 

En annen ting kan jo være at det er vanndamp. Enten fra kondens innvendig i motoren, eller lekkasje. Kondens kan man nok få av hyppige starter av motoren uten at den går lenge nok til at den "koker" ut kondensen. I så fall skal dampen gi seg når motoren har gått en stund med driftstemperatur.

Dersom det er vannlekkasje inn i motoren ser man gjerne dette ved at det dannes en majoneslignende smørje i oljelokket og lufteslangen fra toppen. I tillegg kan oljenivået stige pga vann i oljen.

 

Håper for din del at det bare er kondens :smiley:

 

 

Røyk eler damp..tja påfyllingslokket er på og så røyker det gjevnt og trutt, etter en tid så er det spor etter olje langs lokket. Denne røyken er synlig selv om trappen står på plass og dekker motoren.... så det er jo litt av den :confused:

Majoneslignende smørje er det ikke, sånn at vannlekkasje kan vel strykes..

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren starter lett, går fint og ikke bruker mye olje burde alt være OK. Det store spørsmålet er hvor mye er "en god del". Ryker det når lokket står på så er det noe unormalt. Har du sjekket at slangen inn på innsuget er hel og ikke tett? Et greit sted å begynne...

 

Den starter fint og høres helt fin ut. Det ser heller ikke ut som den bruker olje, ikke nevneverdig, etter en tid så er det spor rundt lokket. Lokket er skrudd på plass. Men når det gjelder denne slangen, så har jeg ikke gjort så mye med den :blush: mye som er gjort men tror jeg skal ha meg en tur ut og se på den slangen, den er nok ikke helt tett men kanskje nesten?

Link to post
Share on other sites

Min teori (etter å ha gått med båten for motor 2-3 timer på søndag) et at det "lekker" eksos mellom sylinderne/stemplene. Det er eksos som kommer ut av oljelokket... Motoren har hatt whitesprit stående i sylindrene uten at denne lakk ut mellom sylindre/stremplene, men eksos er vel mye mer flyktig og har en mye høyere trykk enn whitespriten...

 

Men jeg er ikke noen mekaniker...

Link to post
Share on other sites

Alle motorer lekker forbi stempelringene i større eller mindre grad! Det er derfor vi har veivhusventilasjon, denne skal sørge for å å holde trykket i veivhuset nede og forhindre slike røykplager som dere har her. Men hvis ventilasjonen er tett, eller lekkasjen er større enn ventilasjonen klarer å håndtere får du røyk (og oljelekkasjer). Hvis ventilasjonssslangen er koplet til lokket pleier dette å ha et filter innebygget. Ta av lokket, og legg det i diesel eller white spirit for å løse opp oljerester etc. Blås gjennom med trykkluft for å forsikre at det er godt gjennomløp i filteret. Sjekk at slangen er OK, og at stussene ikke er tette. Det kan jo være at stempelringene har kokset seg, men det kan like godt være ventilasjonen som ikke fungerer helt som den skal...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Alle motorer lekker forbi stempelringene i større eller mindre grad! Det er derfor vi har veivhusventilasjon, denne skal sørge for å å holde trykket i veivhuset nede og forhindre slike røykplager som dere har her. Men hvis ventilasjonen er tett, eller lekkasjen er større enn ventilasjonen klarer å håndtere får du røyk (og oljelekkasjer). Hvis ventilasjonssslangen er koplet til lokket pleier dette å ha et filter innebygget. Ta av lokket, og legg det i diesel eller white spirit for å løse opp oljerester etc. Blås gjennom med trykkluft for å forsikre at det er godt gjennomløp i filteret. Sjekk at slangen er OK, og at stussene ikke er tette. Det kan jo være at stempelringene har kokset seg, men det kan like godt være ventilasjonen som ikke fungerer helt som den skal...

 

Lokket har ikke filter, det går en slange fra topplokket og inn i luftfilteret. Nå har jeg hatt både slangen og luftfilteret i diesel og blåst det så rent som det går....ser bare den ene siden av filteret, men i følge bruksanvisningen så er det jo sånn det skal gjørs. Jeg fikk bare tid til å kjøre motoren på tomgang i en halv time, det var mindre røyk, motoren burde nok fått jobba litt mer. Kanskje burde jeg ha kjøpt nytt filter....

 

Jeg funderer på en ting og det er om ventilene ikke har rett innstilling? Og kan det eventuelt forårsake røyk? Vi kontrolerte ikke at åpningen var riktig når vi skrudde motoren i sammen etter at ventiler og dyser hadde vært på service.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...