Jump to content

Kjørerute: Kristiansand-Halden?


Santic

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg har kjøpt meg en båt i Kristiansand,og skal ta sjøveien hjem til Halden.

 

Har en Garmin 520S kartplotter,men er det noen der ute som kan komme med tips og råd ang turen.

 

Kanskje er det noen som har seilet den ruter før meg og kunne sende meg "kjørerute" på mail??

 

Hadde vært utrolig kjekt å få lagt inn en ferdig rute å kjøre etter.

 

Mvh Glenn.

Link to post
Share on other sites

ferdig kjørerute - tja; det var jo en lang tråd om Kristiansand-Oslo her for et par måneder siden.

For tjue år siden laget jeg meg en rute (hadde ikke GPS da) Hvaler-Kristiansand-retur. Den er omtrent slik for nordøstgående:

Over Kvåsefjorden;

Blindleia;

bak ytterste holmerad videre nordover så langt som til Lyngør;

hvis ok vindmelding (og sikt) fra Lyngør mot Kuskjærrenna på Hvaler (har smal, blank sektor fra Tresten lykt i åpningen, men studer kartet!) eller mot Klövningarna fyr like nord for Koster (overett med Nord-Hällsö)

- derfra sør om Kirkeøy og inn Sekken og Svinesund mot Halden.

Hvis det er varslet SV vind oppi 11-12 m/s i indre Skagerrak blir det litt mere sjø enn mange synes om fra midtfjords og østover, og da ville nok mange ha foretrukket å fortsette nordover mot Kragerø og krysse indre Skagerrak f eks fra Langesund mot Torbjørnskjær i stedet.

- derfra enten inn nord for Vesterøy, over Lera, nord for Kjøkøy, nord for Hvaler mot Singlefjorden og Svinesund,

eller sørvest om de store Hvaler-øyene, inn Lauersvelgen, Gravningsund og Sekken mot Svinesund og Halden.

 

Lurt å se på overseilingskart Skagerrak og båtsportserie B for Østfoldsida (tar også med seg nordlige del av Koster)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takk for at du tok deg tid til å gi meg en flott beskrivelse på kjøreruten.

 

Jeg har en Garmin 520S med bluechart g2 vision kart.Slik jeg har forstått så kan man legge inn kjørerute fra Kristiansand til Halden,men den viser ikke dybder og slik,så det kan være skummelt å stole blindt på slike gps`er.Jeg skal ha med meg et vanlig sjøkart også,og "seiler" kun over hvis været tillater det.

 

Er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til når jeg skal "seile" denne ruten?

 

Mvh Glenn

 

Takk!

Link to post
Share on other sites

:eek: Viser ikke dybder?? Har ikke peiling på denne kartmaskinen din, men vil anta at det finnes en måte å få sett dybdene på eller...? Sjøkart på papir skal du uansett skaffe deg, og du skal også bruke de aktivt underveis! Gjør ikke noe om du stikker noen kurser på forhånd og gjør deg opp en formening om hvordan du skal seile, og om hvor du kan ha brukbare retrettmuligheter i land om du skulle få bruk for det også. Det skader neppe å være godt forberedt.
Link to post
Share on other sites

ja, og når er turen tenkt?

Og nå først ser jeg at du er fra Halden, så da kjenner du jo innseilingene fra Hvaler og inn.

Jeg kan grave litt i gamle ruter og se om de fortsatt er lagret, men ikke nå i kveld.

Tenk på at strømmen går sørvestover så du får den imot helt til Hvaler; derfor er det best å gå "innafor" de ytterste holmene eller innafor den lange grusryggen du har på lange strekninger der det er lite holmer; den er lett å se på sjøkartet.

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Etter å ha tatt den turen et par ganger i sommer har jeg fått litt føling med leia der, og min erfaring var at jeg tok ut fra kristiansand, rundet grønningen og satte plotteren på innløpet til arendal i sør, holdt så rett linje dit.. tok inn til Arendal å hentet en pizza på peppes i pollen, og spiste denne mens vi holdt rolig tempo ut tromøy sundet.

Når vi kom ut der i fra satte jeg plotteren på utenfor jomfruland.

Etter jomfruland ville jeg ha satt plotteren på rett linje mot halden. Da kommer du ut godt utenfor tønna og rakkebåene.

 

Uansett, god tur, og håper du slipper unna 2,5-4 meters bølger som jeg var igjennom på turen hjem. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...