ringvassøy Startet 22.September.2009 Del på Facebook Startet 22.September.2009 Har en ford 2704 et 180 hk i min båt(fjord diplomat).Motoren skal vist være marinisert av Kings Diesel. Har akkurat kjøpt båt og motor og etter noe mekking så har jeg fått saken til å gå. Det jeg oppdaget i dag var at turboen var rødglødende, så nesten ut som den skulle smelte. Rørene som går ut fra toppen til manifolden(Varmeveksleren) blir også rød. Er dette normalt? Høres jo helt vannvittig ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Nei, nei, for all del! Dette kan ikke være riktig. Høres livsfarlig ut. Her mangler det nok kjølevann! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Er turboen vannkjølt eller ikkje? Om den er vannkjølt, så skal den vel ikkje vere rødglødende. Om du har mulighet, ta av luftfilteret og sjekk om akslingen går lett rundt uten at den lugger, og kjenn om den har slark vertikalt og aksialt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Det kan også være en ventil eller ventilsete som har havarert. Da vil dieselen til den ene sylinderen forbrenne i eksosmanifolden og lyserød turbo blir gjerne resultatet... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Sikkert ikke vannkappe på eksoshuset. Hvis det er 6 rør som går fra toppen og inn i eksosmanifolderen, er de sikkert ikke vannkjølte. Bare samlestokken er det som går inn i turboen. Kan bli rød under hard påkjenning. Bare se på bilder av motorer i testbenk det Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
ringvassøy Svart 22.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2009 Turboen er ikke vannkjølt. Ventil eller ventilsete kan jo gi litt mening ja. Den ryker noe sinnsykt når jeg drar på å skal gå båten i plan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Går motoren jevnt på tomgang og oppover i registeret? Hvis en ventil er brent så klarer ikke den sylinderen å tenne for kompresjonstrykket er for dårlig, og det kjenner du for da går ikke motoren jevnt. Hvis den ryker mye, så virker det som den får for mye diesel i forhold til luft fra turbo. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 SveinHa har et avgjort poeng. Ellers så er det vel ikke noen bombe om en ikke kjølt turbo blir litt rødmusset. Men den skal jo ikke lyse opp motorrommet. Vanligvis er vel disse ikke vannkjølte turboene pakket inn i isolasjon, slik at man ikke skal se rødfargen. Turbo er i bunn og grunn en varmekraftmaskin som yter bedre jo varmere den blir. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TB2855 Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 (redigert) Rødglødene turbo er helt normalt om den ikke er vannavkjølt. Men bygger det seg opp trykk på eksos siden, kan det bli litt for mye. Redigert 22.September.2009 av TB2855 (see edit history) Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Ellers så er det vel ikke noen bombe om en ikke kjølt turbo blir litt rødmusset.Litt rødmusset er ok og da slik at en gjerne må skygge litt for lyset for å se det men jeg forstod det slik at det er mer snakk om lysende gul og det er nok en smule i overkant... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Er egentlig vanskelig med en diagnose her, for den ryker fælt også....Kan være dårlige dyser også. Ville sjekket dysene jeg og samtidig få tatt en komptest. Den avslører mye den Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Det er derfor jeg skrev slik jeg skrev. Er den lyserød begynner den å nærme seg akopalyptiske tilstander, fullstendig nedsmelting. Er den lett rødmusset ligger vel temperaturen under 500 grader. Er den lyserød til hvit, runder den 1000 grader. Over 1500 er den flytende. Det er sånn omtrentlig. Man bør vel for så vidt ikke ha ting som ligger å gløder rødt i et motorrom. Både av hensyn til brann og av hensyn til berøringsfare. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 De motorene vi leverer har alarm på eksostemp på 650 grader C Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Per Harald Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Rødglødende turbo og glødende rør mellom blokk og manifold med vannkappe er vel forholdsvis normalt. Dette ser ikke så "ille" ut på dagen men i mørket kan det se litt dramatisk ut om man ikke er forberedt på dette. Hadde selv en 8,2l V8 bensin med to turboer, og det lyste opp hele motorrommet på kveldstid ved hard kjøring. Rørene var uten kjølekappe og av rustfritt stål, og turboene var ikke vannkjølte. Forhør deg litt for noen får deg til å iverksette tiltak mot noe som eventuelt er normalt. Denne var bensin, men det er ikke unormalt at mange motorer ryker når de belastes for å komme i plan. Uforbrent drivstoff ryker, og i denne fasen hvor båten skal i plan har nok de fleste motorer vanskelig for å nyttiggjøre seg alt drivstoffet som trykkes inn i motoren. Om ikke det er en nyere elektronisk styrt insprøytningsmotor da. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Bensinmotorer har høyere eksostemp også enn diesel. Gjerne opp mot 700 grader C. et viktigste er at den ikke ryker kontinuerlig, for da er det noe som er galt. Gjengrodd propell eller slitte dyser/ ujustert pumpe. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
ringvassøy Svart 22.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2009 Kan tydeligvis være mye rart med denne h.... motoren. skal ringe kdtrading i morgen å spørre de til råds. er meget godt fornøyd med servicen fra dem. Blir vel å bruke vinteren på å finne ny motor og kaste på land jævelskapen som står ombord nå.. Og da blir det vel en tanke større motor:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ringvassøy Svart 22.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2009 Det var nesten helt mørkt da jeg var ute å gikk med båten. Og det vistes veldig godt at turboen var rød ja.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 et du hvor mange timer denne motoren har gått Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
ringvassøy Svart 22.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2009 Nei aner ikke hvor mange timer den er gått. Det står 700 timer på teller med det stoler jeg ikke på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Har hatt samme motor, her glødet også turbo i mørket, men ikke eksosmanifoilen. Etter et turbohaveri kjopte jeg en ny og større turbo av KD-Trading, etter det kunne jeg ikke registrere at den ble rødglødende. Men fikk problemer med å holde tett på trykksiden.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Helt normalt og helt ufarlig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 Blir vel å bruke vinteren på å finne ny motor og kaste på land jævelskapen som står ombord nå.. Og da blir det vel en tanke større motor:) Passer fint i summeren denne.....om den ikkje er boss da Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 (redigert) Med en tørr turbo har du nok oppunder 650 grader på eksosen. Da er det nok mye som er godt og varmt da ja. Turboen og stussene på eksosmanifolden er nok godt rød...... Spesielt og hvis båten er grodd og motoren jobber tungt.... Mange av disse motorene ble i sin tid levert med en hard isolasjon rundt turboen som over tid falt fra hverandre... Hvis du ringer Euro marine i Stavanger, 51563604,eller 92339483 så har Runar en annen og mykere type isolasjon som beregnet å ta rundt turboen din... I dag er de aller fleste eksosmanifoldene etc. vannkjølt og/eller pakket inn slik inn at du ikke vil oppleve at det blir så varmt... Hvis motoren ellers starter og går greit ville jeg nok vurdert ha spandert noen kroner på den fremfor å skifte den ut. De fleste skifter ut Forden da de er lei den, ikke pga. den er utslitt Redigert 23.September.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 Jeg blir helt svett ved tanken! "Rødglødende turbo i et motorrom med bensinmotor"! Hva med tilstedeværelsen av triangelet: 1. Surstoff - 2. Gass/Brennbar veske - 3. tennkilde = PANG! En slik båt hadde jeg ikke turt å ferdes rundt i! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 Må ha skikkelige slanger og rør til bensin og gass da Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.