Jump to content

Ford 2704 et rødglødende turbo


ringvassøy

Recommended Posts

Har en ford 2704 et 180 hk i min båt(fjord diplomat).Motoren skal vist være marinisert av Kings Diesel. Har akkurat kjøpt båt og motor og etter noe mekking så har jeg fått saken til å gå.

Det jeg oppdaget i dag var at turboen var rødglødende, så nesten ut som den skulle smelte.

Rørene som går ut fra toppen til manifolden(Varmeveksleren) blir også rød.

Er dette normalt? Høres jo helt vannvittig ut.

Link to post
Share on other sites

Det kan også være en ventil eller ventilsete som har havarert. Da vil dieselen til den ene sylinderen forbrenne i eksosmanifolden og lyserød turbo blir gjerne resultatet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Går motoren jevnt på tomgang og oppover i registeret? Hvis en ventil er brent så klarer ikke den sylinderen å tenne for kompresjonstrykket er for dårlig, og det kjenner du for da går ikke motoren jevnt. Hvis den ryker mye, så virker det som den får for mye diesel i forhold til luft fra turbo.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

SveinHa har et avgjort poeng. Ellers så er det vel ikke noen bombe om en ikke kjølt turbo blir litt rødmusset. Men den skal jo ikke lyse opp motorrommet. Vanligvis er vel disse ikke vannkjølte turboene pakket inn i isolasjon, slik at man ikke skal se rødfargen.

 

Turbo er i bunn og grunn en varmekraftmaskin som yter bedre jo varmere den blir.

Link to post
Share on other sites

Rødglødene turbo er helt normalt om den ikke er vannavkjølt.

Men bygger det seg opp trykk på eksos siden, kan det bli litt for mye.

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Ellers så er det vel ikke noen bombe om en ikke kjølt turbo blir litt rødmusset.
Litt rødmusset er ok og da slik at en gjerne må skygge litt for lyset for å se det men jeg forstod det slik at det er mer snakk om lysende gul og det er nok en smule i overkant...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er derfor jeg skrev slik jeg skrev. Er den lyserød begynner den å nærme seg akopalyptiske tilstander, fullstendig nedsmelting. Er den lett rødmusset ligger vel temperaturen under 500 grader. Er den lyserød til hvit, runder den 1000 grader. Over 1500 er den flytende. Det er sånn omtrentlig.

 

Man bør vel for så vidt ikke ha ting som ligger å gløder rødt i et motorrom. Både av hensyn til brann og av hensyn til berøringsfare.

Link to post
Share on other sites

Rødglødende turbo og glødende rør mellom blokk og manifold med vannkappe er vel forholdsvis normalt. Dette ser ikke så "ille" ut på dagen men i mørket kan det se litt dramatisk ut om man ikke er forberedt på dette.

Hadde selv en 8,2l V8 bensin med to turboer, og det lyste opp hele motorrommet på kveldstid ved hard kjøring. :yesnod:

 

Rørene var uten kjølekappe og av rustfritt stål, og turboene var ikke vannkjølte.

 

Forhør deg litt for noen får deg til å iverksette tiltak mot noe som eventuelt er normalt.

 

Denne var bensin, men det er ikke unormalt at mange motorer ryker når de belastes for å komme i plan. Uforbrent drivstoff ryker, og i denne fasen hvor båten skal i plan har nok de fleste motorer vanskelig for å nyttiggjøre seg alt drivstoffet som trykkes inn i motoren. Om ikke det er en nyere elektronisk styrt insprøytningsmotor da.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Kan tydeligvis være mye rart med denne h.... motoren. skal ringe kdtrading i morgen å spørre de til råds. er meget godt fornøyd med servicen fra dem.

 

Blir vel å bruke vinteren på å finne ny motor og kaste på land jævelskapen som står ombord nå.. Og da blir det vel en tanke større motor:)

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme motor, her glødet også turbo i mørket, men ikke eksosmanifoilen.

Etter et turbohaveri kjopte jeg en ny og større turbo av KD-Trading, etter det kunne jeg ikke registrere at den ble rødglødende.

Men fikk problemer med å holde tett på trykksiden..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Med en tørr turbo har du nok oppunder 650 grader på eksosen. Da er det nok mye som er godt og varmt da ja. Turboen og stussene på eksosmanifolden er nok godt rød...... Spesielt og hvis båten er grodd og motoren jobber tungt....

Mange av disse motorene ble i sin tid levert med en hard isolasjon rundt turboen som over tid falt fra hverandre...

Hvis du ringer Euro marine i Stavanger, 51563604,eller 92339483 så har Runar en annen og mykere type isolasjon som beregnet å ta rundt turboen din...

 

I dag er de aller fleste eksosmanifoldene etc. vannkjølt og/eller pakket inn slik inn at du ikke vil oppleve at det blir så varmt...

 

Hvis motoren ellers starter og går greit ville jeg nok vurdert ha spandert noen kroner på den fremfor å skifte den ut. De fleste skifter ut Forden da de er lei den, ikke pga. den er utslitt :lol:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...