Jump to content

Ford 2704 et rødglødende turbo


ringvassøy

Recommended Posts

Har 2 150 hestere i min båt. Lik din motor. Begge har isolasjon rundt turbo. Har ein blikkenslager her i kommunen som lager isolasjon til skipsmotorer deriblant turboer av litt større dimensjoner da. Han syr puter av en slags glasfiber matte, faktisk lik sveiseduk. Fyller denne med steinull og syr igjen. Fester messing fester på den og legger dette rundt røret/turboen og knytter med streng. Mål dia på turbo og sjekk med ein slik kar, kan ofte være billigt.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Ellers kan jeg bekrefte at det ofte er ikke så mye som skal til for å holde temperaturen fra den varme eksosen nede... har akkurat isolert et 3,2m langt eksosrør (av type tørr eksos) med 50mm. steinull, hønsenetting (for å holde det på plass) og alufolie ytterst.... Ble som et nytt motorrom da den 3,2 meter lange varmeovnen forsvant....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, du skriver at etter mye mekking går den. Hva har du gjort, har du skiftet eksos manifoild? Hadde samme motoren og fikk en eksos manifoild som ikke var orginal, dvs at den ikke var todelt innvendig 3 + 3 sylindere.

Det er helt nødvendig med en holseth turbo. byttet manifoild igjen og turboen ble ikke rødglødene og all røyken forsvant(eksosen var kullsvart)

Link to post
Share on other sites

Har skiftet alt av slanger(vann og diesel), fått laget nytt eksosbend med kjølekappe, gått over det elektriske, skiftet girvaier og skiftet olje+filter, skiftet eksosslange+ skroggjennomføring. Båten har stått i 2-3 år på land og motoren har ikke vært startet eller konservert på denne tiden.

Da vi fikk startet opp osv så fikk vi ikke mer enn 1600 omdr og masse svart røyk. Etter å ha kjørt litt på 1500 omdr og stadig slakket og gasset på så kom den seg omsider opp på turtallet. Når i dag 2400 omdr., men den ryker enda litt svartrøyk.

Link to post
Share on other sites

Klart den ikke har de. Mange deler som "setter" seg. Det som er viktig er å ikke belaste på fult før du har fått bukt med at den ryker ved belastning. om turbo henger litt så vil den få feil forhold luft / diesel og ryke svart. Har du laget rett dia på eksos?? Er vel minimum 5 tommer som gjelder trur eg. 2400 er nesten korekt. mangler du bare 50 rpm sku eg tro. Det betyr vel helst lite.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, Ting tyder mye på at denne maskinen ikke er 100% etter å ha stått lenge i ro. Turtallet kommer sakte men sikkert under bruk.... men den ryker fortsatt sort....

 

Ville en innvendig motorrens være noe å prøve? QMI sitt produkt koster ikke allverden og pumpes ut igjen med den gamle motoroljen....

 

Hva sier ekspertene?

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...