Gudrun Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 ehhhhh, litt usikker her..... jeg snakker om en dieselmotor.....som skal ha isolert turbo, men mest sannsynlig har mistet denne..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 Har 2 150 hestere i min båt. Lik din motor. Begge har isolasjon rundt turbo. Har ein blikkenslager her i kommunen som lager isolasjon til skipsmotorer deriblant turboer av litt større dimensjoner da. Han syr puter av en slags glasfiber matte, faktisk lik sveiseduk. Fyller denne med steinull og syr igjen. Fester messing fester på den og legger dette rundt røret/turboen og knytter med streng. Mål dia på turbo og sjekk med ein slik kar, kan ofte være billigt. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
ringvassøy Svart 23.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2009 Ja dette er en diesel motor.. Hvem i h.... vil ha en bensinrotte i en 30 fots båt på 5 tonn????? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 Nei, riktig. Derfor bytta jeg ut to V8 bensinere med en diesel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 (redigert) Ellers kan jeg bekrefte at det ofte er ikke så mye som skal til for å holde temperaturen fra den varme eksosen nede... har akkurat isolert et 3,2m langt eksosrør (av type tørr eksos) med 50mm. steinull, hønsenetting (for å holde det på plass) og alufolie ytterst.... Ble som et nytt motorrom da den 3,2 meter lange varmeovnen forsvant.... Redigert 23.September.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
k-w-s Svart 23.September.2009 Del på Facebook Svart 23.September.2009 Hei, du skriver at etter mye mekking går den. Hva har du gjort, har du skiftet eksos manifoild? Hadde samme motoren og fikk en eksos manifoild som ikke var orginal, dvs at den ikke var todelt innvendig 3 + 3 sylindere. Det er helt nødvendig med en holseth turbo. byttet manifoild igjen og turboen ble ikke rødglødene og all røyken forsvant(eksosen var kullsvart) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ringvassøy Svart 23.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2009 Har skiftet alt av slanger(vann og diesel), fått laget nytt eksosbend med kjølekappe, gått over det elektriske, skiftet girvaier og skiftet olje+filter, skiftet eksosslange+ skroggjennomføring. Båten har stått i 2-3 år på land og motoren har ikke vært startet eller konservert på denne tiden. Da vi fikk startet opp osv så fikk vi ikke mer enn 1600 omdr og masse svart røyk. Etter å ha kjørt litt på 1500 omdr og stadig slakket og gasset på så kom den seg omsider opp på turtallet. Når i dag 2400 omdr., men den ryker enda litt svartrøyk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 24.September.2009 Del på Facebook Svart 24.September.2009 2400 ifri?? Det er for lite. Fult i fri er ca 2900. Tror det er litt trege stempelringer ute å går her. Kjør ein rens og hiv litt godsaker i diesel også. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
ringvassøy Svart 24.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2009 Nei får 2400 med belastning. 18-19 knops fart da. Motoren virker bare bedre og bedre etterhvert som jeg har fått kjørt den litt. Har vel ikke hatt godt av å stå så mange år vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Klart den ikke har de. Mange deler som "setter" seg. Det som er viktig er å ikke belaste på fult før du har fått bukt med at den ryker ved belastning. om turbo henger litt så vil den få feil forhold luft / diesel og ryke svart. Har du laget rett dia på eksos?? Er vel minimum 5 tommer som gjelder trur eg. 2400 er nesten korekt. mangler du bare 50 rpm sku eg tro. Det betyr vel helst lite. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 (redigert) Hmmmm, Ting tyder mye på at denne maskinen ikke er 100% etter å ha stått lenge i ro. Turtallet kommer sakte men sikkert under bruk.... men den ryker fortsatt sort.... Ville en innvendig motorrens være noe å prøve? QMI sitt produkt koster ikke allverden og pumpes ut igjen med den gamle motoroljen.... Hva sier ekspertene? Redigert 25.September.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 forsøket verdt. Og en rensekur med noko å ha i tanken og Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
ringvassøy Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Har vært å gått med båten i dag. Funker bare bedre og bedre:) mindre røyk no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.