Jump to content

Er det noen som har erfaringer med Agder 880TC+

jat

Recommended Posts

Har selv en Agder 8000TC fra 2007, er i prinsipp samme båt som 880TC, kun navn som er nytt. Kan trygt anbefale både båt og ansatte hos AgderBoat. Til å være en båt i den klassen finnes det ikke noen som er bedre utnyttet når det gjelder uteplass, sitte/soveplasser og bade/sol muligheter fra plattform.

Vi er 4 personer (2+2) og holder oss mest ute på holmer og bader og koser oss, og til vårt bruk er den perfekt.

Nabobåten er en slik. Han har hatt 2 stk, først en med Yanmar 165 Hk og nå en med D3 motor. Forskjellen på den nye og gamle er at han har port ut bak. Kanksje noen andre småting også. I første båt hadde han problemer med at kjøleskapet ikke vill gå når batterispenningen falt noe. Kabeldimensjon fra batteri(fordeling), via en bryter på dashboard og til kjøleskap var altfor beskjeden kvadrat på. Etter å ha byttet kabler fra problemet løst. Ellers så hadde han probemer med en lekkasje inn ved stevnlager. Det fikset han også. Ellers så har jeg en bekjent som kjøpte ny Agder 840 for noen år siden. Han hadde også probemer med lekkasje inn ved stevnlager. En nærmere titt viste at de ikke hadde brukt noe tettestoff f.eks Sikaflex ved montering. Denne måtte taes av om monteres riktig på nytt. Ellers hadde samme båten fått påført primer og bunnstoff fra fabrikk. Denne jobben var elendig gjort og store deler løsnet. Ellers så tror jeg han var stort sett fprnøyd med båten.

Enkle og greie båter synes jeg. Til og hete 880 eller 8000 har den jo en beskjeden størrelse, men slik er det jo blitt i disse tider.

Her ligger en slik mellom 2 stk NB8700/870:

agder_vs_nb.jpg

Når det er sagt så synes jeg det er et bra valg hvis man skal ha en mindre cabincruiser som har aksel, ikke drev. Den har dessuten akterkabin og grei uteplass.

Redigert av OLPI (see edit history)

Selv har jeg en Agder 8000 fra 1998, med en Yanmar 165hk.

Denne har jeg hatt i 3 hele sesonger nå, og er veldig fornøyd.

Alt har hele tiden virket som det skal. Ikke noe har gått i stykker.

På overnattingsturer, er det som oftest bare kona og meg. Da synes vi båten er veldig passe for oss.

Gode madrassmål i aktercabinen ( 150x200 cm ) setter jeg pris på, som er 195cm høy.

På våren monterte jeg QL-trimflaps, og de er veldig bra og ha i enkelte situasjoner.

Flott båt !!!!!!!!

Foreløpig takk for alle svar.

Mulig det er et dumt spørsmål, men hva er stevnlager? :blush:

Mener du propell hylsen?

Hvilken fart har dere?

Er usikker på om vi skal gå for 174 hk eller 225hk.

Skal vistnok ikke være stor forskjell i fart, men man får det igjen ved fullastet båt.

Hvordan er den i sjøen?

Er det en bløt båt og slår den mye i motsjø?

Jat

Foreløpig takk for alle svar.

Mulig det er et dumt spørsmål, men hva er stevnlager? :blush:

Mener du propell hylsen?

Jat

Nesten. Propellhylsen er skrudd inn i stevnlageret som er festet utvendig inn mot stevn. I stevnlageret er det også et vannsmurt lager, såkalt cutlesslager. Det er innfestingen av stevnlager mot stevn uten bruk av sika som har skapt lekkasjer. Sikker ikke vanlig kost, men det og det andre jeg nevnte viser en mangel på internkontroll.

Bare for å nevne det så skjer slike ting også på mer anerkjente merker som f.eks Saga m.fl.

• 2 uker senere...
Hvilken fart har dere?

Er usikker på om vi skal gå for 174 hk eller 225hk.

Skal vistnok ikke være stor forskjell i fart, men man får det igjen ved fullastet båt.

Jeg har 190 Hk'en til VP og da gjør den 25 knop uansett hvor mye den er lastet. Marsjer greit i 21-22 knop. Tror nok 174 kanskje også holder, men vil ikke anbefale å gå ned på motor, er viktig at du har såpass med krefter at du lett kommer over ca 20 knop for å marsje. Min erfaring er at den går best under 10 eller over 20 knop, må over 20 for at den skal legge seg oppå vannet. Mellom 10 og 20 brøyter den endel.

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...