jat Startet 23.September.2009 Link til dette innlegget Startet 23.September.2009 Vurderer seriøst ny Agder 880TC. Alle erfaringer med Agder Boats AS er hittils gode. Er det noen som har erfaringer fra eller tips om denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
AustAgder8000 Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 Har selv en Agder 8000TC fra 2007, er i prinsipp samme båt som 880TC, kun navn som er nytt. Kan trygt anbefale både båt og ansatte hos AgderBoat. Til å være en båt i den klassen finnes det ikke noen som er bedre utnyttet når det gjelder uteplass, sitte/soveplasser og bade/sol muligheter fra plattform. Vi er 4 personer (2+2) og holder oss mest ute på holmer og bader og koser oss, og til vårt bruk er den perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.September.2009 Link til dette innlegget Svart 23.September.2009 (redigert) Nabobåten er en slik. Han har hatt 2 stk, først en med Yanmar 165 Hk og nå en med D3 motor. Forskjellen på den nye og gamle er at han har port ut bak. Kanksje noen andre småting også. I første båt hadde han problemer med at kjøleskapet ikke vill gå når batterispenningen falt noe. Kabeldimensjon fra batteri(fordeling), via en bryter på dashboard og til kjøleskap var altfor beskjeden kvadrat på. Etter å ha byttet kabler fra problemet løst. Ellers så hadde han probemer med en lekkasje inn ved stevnlager. Det fikset han også. Ellers så har jeg en bekjent som kjøpte ny Agder 840 for noen år siden. Han hadde også probemer med lekkasje inn ved stevnlager. En nærmere titt viste at de ikke hadde brukt noe tettestoff f.eks Sikaflex ved montering. Denne måtte taes av om monteres riktig på nytt. Ellers hadde samme båten fått påført primer og bunnstoff fra fabrikk. Denne jobben var elendig gjort og store deler løsnet. Ellers så tror jeg han var stort sett fprnøyd med båten. Enkle og greie båter synes jeg. Til og hete 880 eller 8000 har den jo en beskjeden størrelse, men slik er det jo blitt i disse tider. Her ligger en slik mellom 2 stk NB8700/870: Når det er sagt så synes jeg det er et bra valg hvis man skal ha en mindre cabincruiser som har aksel, ikke drev. Den har dessuten akterkabin og grei uteplass. Redigert 23.September.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Selv har jeg en Agder 8000 fra 1998, med en Yanmar 165hk. Denne har jeg hatt i 3 hele sesonger nå, og er veldig fornøyd. Alt har hele tiden virket som det skal. Ikke noe har gått i stykker. På overnattingsturer, er det som oftest bare kona og meg. Da synes vi båten er veldig passe for oss. Gode madrassmål i aktercabinen ( 150x200 cm ) setter jeg pris på, som er 195cm høy. På våren monterte jeg QL-trimflaps, og de er veldig bra og ha i enkelte situasjoner. Flott båt !!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
jat Svart 25.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Foreløpig takk for alle svar. Mulig det er et dumt spørsmål, men hva er stevnlager? Mener du propell hylsen? Hvilken fart har dere? Er usikker på om vi skal gå for 174 hk eller 225hk. Skal vistnok ikke være stor forskjell i fart, men man får det igjen ved fullastet båt. Hvordan er den i sjøen? Er det en bløt båt og slår den mye i motsjø? Jat Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Jeg har som sagt en 165hk Yanmar, og føler at det holder. Jeg marser rundt 18 -20k ved 2900 - 3000 omdreininger. ( gps knop ) Jeg synes båten oppfører seg veldig bra i bølger. Går mykt, og det slår ikke vann over. Selvfølgelig vil det slå over litt hvis du er ute i skikkelig digre bølger, men....... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.September.2009 Link til dette innlegget Svart 25.September.2009 Foreløpig takk for alle svar.Mulig det er et dumt spørsmål, men hva er stevnlager? Mener du propell hylsen? Jat Nesten. Propellhylsen er skrudd inn i stevnlageret som er festet utvendig inn mot stevn. I stevnlageret er det også et vannsmurt lager, såkalt cutlesslager. Det er innfestingen av stevnlager mot stevn uten bruk av sika som har skapt lekkasjer. Sikker ikke vanlig kost, men det og det andre jeg nevnte viser en mangel på internkontroll. Bare for å nevne det så skjer slike ting også på mer anerkjente merker som f.eks Saga m.fl. Sitér dette innlegget Link to post
AustAgder8000 Svart 9.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2009 Hvilken fart har dere?Er usikker på om vi skal gå for 174 hk eller 225hk. Skal vistnok ikke være stor forskjell i fart, men man får det igjen ved fullastet båt. Jeg har 190 Hk'en til VP og da gjør den 25 knop uansett hvor mye den er lastet. Marsjer greit i 21-22 knop. Tror nok 174 kanskje også holder, men vil ikke anbefale å gå ned på motor, er viktig at du har såpass med krefter at du lett kommer over ca 20 knop for å marsje. Min erfaring er at den går best under 10 eller over 20 knop, må over 20 for at den skal legge seg oppå vannet. Mellom 10 og 20 brøyter den endel. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 10.April.2015 Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Er du Agder 8000/880-eier? Følg den nyopprettede åpne gruppen "Agder 8000/880-eiere" på Facebook. Gruppen er åpen for å dele bilder, tips og erfaringer. Del gjerne Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Er du Agder 8000/880-eier? Følg den nyopprettede åpne gruppen "Agder 8000/880-eiere" (https://www.facebook.com/groups/agder880/) på Facebook. Gruppen er åpen for å dele bilder, tips og erfaringer. Del gjerne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.